Трудният път под Шипка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трудният път под Шипка

Проблемът с трафика в Габрово в момента е решен административно - просто има забрана за камиони над 10 тона

Трудният път под Шипка

Спорове за трасето и тунела може да застрашат финансирането на проекта

17359 прочитания

Проблемът с трафика в Габрово в момента е решен административно - просто има забрана за камиони над 10 тона

© Капитал


Близо три пъти по-скъпа излиза по-екологичната алтернатива за трасето на габровския път под Балкана.

Изграждането на тунел под Шипка може отново да се отложи във времето заради възражения на еколози и граждани на Габрово. Споровете не са за или против проекта - всички са съгласни, че той ще реши проблема с транзитния трафик и ще осигури по-бърза връзка между Северна и Южна България. Несъгласията са за това откъде трябва да минава трасето. Според противниците на сегашния проект, които обжалват в съда издаденото от Министерството на околната среда и водите положително решение, в доклада за ОВОС целенасочено не е направена адекватна оценка на алтернативните маршрути. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пък, която е възложител, са категорични, че сегашният вариант е единственият възможен от икономическа гледна точка. При всички положения обаче споровете могат да забавят проекта, а това ще постави под въпрос европейското финансиране за него и така на практика реализацията му.

Исторически проблем

Проектът с основание може да се нарече исторически, ако не за друго, то заради темпото, с което се случва. Решението да се изградят обходни пътища на Габрово е взето още през 1975 г. и до 1992 г. част от дейностите са извършени. Спорни се оказват обаче следващите етапи, които предвиждат трасето на западния обход да преминава през пет квартала на града, а тунелът да бъде в т.нар. къс вариант (3.2 км). Изготвената през 1993 г. екологична експертиза обаче е крайно негативна и строителството е спряно.

Движение по проекта има отново през 2006 г., когато е направено предпроектно и проектно проучване със средства по програма ИСПА, а в края на 2007 г. АПИ обявява начало на строителните работи. Близо три години по-късно е проведено обществено обсъждане на доклада за ОВОС, който впоследствие е върнат от МОСВ за доработване и включване на алтернативни варианти за обход на града (източен и западен). Ревизираният доклад минава през ново обществено обсъждане в началото на миналата година.

Проект с алтернативи

Сегашният проект предвижда изграждането на обходен път, който тръгва от с. Поповци и преминава през пет квартала на Габрово, след което навлиза в територията на природен парк "Българка", откъдето започва тунелът с дължина 3220 м. Според екоорганизациите и инициативните комитети обаче този вариант не решава въпроса с трафика, а го пренася от центъра към други квартали. Нещо повече, с изграждането на тунела под Шипка трафикът ще се увеличи, което допълнително ще утежни ситуацията, твърдят природозащитниците. Един от най-сериозните недостатъци на "късия вариант" е, че за да се стигне до тунела, трябва да се изгради път с дължина над 4 км и ширина между 15 и 40 м през парка, който попада в защитена зона от "Натура 2000".

В същото време еколозите смятат, че има адекватни алтернативи. "Ние не сме против проекта, а сме за негови алтернативни варианти", каза Екатерина Раковска от WWF. Става дума за т.нар. план "Мусман" по името на германския архитект, който го предлага още през 30-те години на миналия век. Този вариант е с около 10 км по-дълъг и предвижда изграждането на тунел с дължина около 7 км. Чрез него обаче се избягват крайните западни квартали на града, а освен това строителството в парка минава изцяло под земята и не се нанасят щети върху околната среда.

Има и трети вариант, според който трасето преминава на изток от Габрово. Той обаче също засяга значителен обем защитени територии, а освен това краят му е в Долината на царете край Казанлък, където има много археологически забележителности.

На каква цена

На пръв поглед "трасето на Мусман" изглежда идеалният вариант за проекта - от една страна, ще изнесе целия транзитен трафик извън града, а от друга, природният парк ще остане практически незасегнат. Големият въпрос обаче е колко ще струват тези 10 км повече, включително и прокарването на двойно по-дълъг тунел под Шипка. "Дългият тунел оскъпява проекта с 450 млн. лв., и то при оптимална цена", твърди председателят на управителния съвет на АПИ Лазар Лазаров. "При бюджет от 2 млрд. лв., който имаме в момента за цялата оперативна програма "Транспорт", трудно можем да отделим такава сума", добави той. В същото време сегашната алтернатива е доста по-евтина. Цената на обхода е около 76 млн. лв. без ДДС, а късият тунел се очаква да струва около 100 млн. евро. Това означава, че Мусмановият проект би бил близо три пъти по-скъп.

Поддръжниците на проекта оспорват и проблемите, които сегашното трасе ще създаде на петте квартала, през които ще минава. "Това не са квартали, а махали с 20-30 къщи, по-голямата част от които празни", заяви габровският депутат от БСП Татяна Дончева. Освен това аналогичен проблем съществува и при дългия вариант на проекта, който ще минава през други населени места около Габрово - също основно от махали по думите на Лазаров.

Рисково отлагане

Дали проектът отново ще бъде отложен, ще стане ясно през октомври, когато е следващото заседание по делото. Дотогава е в сила решението за предварително изпълнение, което също се обжалва. Засега обаче изпълнителят на обходния път консорциум ПСВТ ("Хидрострой", "Пътни строежи – Велико Търново" и "Пътинженерингстрой – Т") прави всичко възможно да използва строителния сезон. В случай че съдът върне проекта на етап ОВОС, бъдещето на тунела под Шипка отново ще стане неясно. "Отлагането на строителството във времето може да бъде рисково за проекта", коментира Лазаров. Причината за това е, че обходният път се финансира с европейски средства по ОП "Транспорт". Финансовият период приключва в средата на 2015 г. и дотогава трябва да са извършени строително-монтажните работи, обектът трябва да е разплатен и трябва да са представени документи за верификация на средствата от ЕК. Парите за тунела пък трябва да дойдат през следващия програмен период. Евентуално отлагане на първата част обаче може да провали втората част от финансирането. "Много ще е трудно да убедим ЕК да изпълним целия проект тогава", обясни Лазаров.

Близо три пъти по-скъпа излиза по-екологичната алтернатива за трасето на габровския път под Балкана.

Изграждането на тунел под Шипка може отново да се отложи във времето заради възражения на еколози и граждани на Габрово. Споровете не са за или против проекта - всички са съгласни, че той ще реши проблема с транзитния трафик и ще осигури по-бърза връзка между Северна и Южна България. Несъгласията са за това откъде трябва да минава трасето. Според противниците на сегашния проект, които обжалват в съда издаденото от Министерството на околната среда и водите положително решение, в доклада за ОВОС целенасочено не е направена адекватна оценка на алтернативните маршрути. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пък, която е възложител, са категорични, че сегашният вариант е единственият възможен от икономическа гледна точка. При всички положения обаче споровете могат да забавят проекта, а това ще постави под въпрос европейското финансиране за него и така на практика реализацията му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

67 коментара
  • razbiratel
    • -44
    • +119

    Е тука вече се оляха еколозите.То не бяха мечки,вълци и т.н. а сега и 5 габровски квартала?!?Сега като се минава през цялото Габрово е супер.Нито е приятно за Габровци,нито за преминаващите!Аиде поспрете се малко,прекалявате!!!

  • 2
    trezven avatar :-P
    Трезвен

    До коментар [#1] от "razbiratel":

    Ако покрай твоята къща, която си строил на тихо и хубаво местенце и си отделил целия си живот в това да я построиш, тръгнат да прокарват един път с тежък трафик, по който ще ти хлопат тирове нон-стоп, друга песен ще запееш.

    Всеки има случай в който държавата го мачка, а не проявява никакво съчувствие към страданията на съседа, затова сме така.

    Няма човек който не иска тунел под Шипка, но инфраструктурните проекти се строят да служат на хората, не в името на самите здания от бетон.
    Затова сме в ЕС, а не в Китай.
    Надявам се.

  • 3
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#2] от "Трезвен":

    ++++++++

    Успехът на обществата в "белите" страни се дължи именно на това:

    1. Имат изградени принципи и закони, основани на дългосрочния обществен интерес, а не на този на определени субекти и групировки;
    2. Законите в 99% от случаите се спазват, а не се заобикалят масово;
    3. В това число влизат и нормативите за природните паркове, които в България явно нямат никаква тежест.

  • 5
    eskimos avatar :-|
    Курт Деликуртев 662 галерии плюс X

    Габровци и България имаме нужда от тунела!

    Еколозите почти винаги слагат прът на прогреса, да отидат да живеят в джунглите на Амазонка!

  • 6
    trezven avatar :-P
    Трезвен

    [quote#5:"Курт Деликуртев 422 Фото Галерии"]Еколозите почти винаги слагат прът на прогреса, да отидат да живеят в джунглите на Амазонка![/quote]
    Този прът е нужен, защото самият технически прогрес понякога има навика да застрашава не просто природата, ами и самият човек на който би трябвало да служи.

    Иди на почивка на някой курорт в Аралско море ако не ми вярваш:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Aral_Sea_1989-2008.jpg/240px-Aral_Sea_1989-2008.jpg

  • 7
    aussie avatar :-P
    aussie

    Като не го искат габровци го направете през Беклемето. Така или иначе географски изглежда по подходящо.

  • 8
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#7:"aussie"]Като не го искат габровци го направете през Беклемето. Така или иначе географски изглежда по подходящо.[/quote]
    Не го искат 10 платени "еколози" не всички Габровци.
    Сега ще изкарат няколко милиона от своето "несъгласие" и ще се кротнат доволни.

  • 9
    plamkata_76 avatar :-|
    Пламката

    Само аз ли си спомням от наученото по география, че т.н. Балкан е една естествена преграда м/у северна и южна България, която до голяма степен ряазделя климатичните условия в двете споменати вече зони. Какво се случва, когато пробиеш дупка в планината и свържеш две зони с различно да речем атмосферно налягане. Ами вятър и прах в очите.....

  • 10
    plamkata_76 avatar :-|
    Пламката

    Идеята на Дунав мост 2 е да облекчи Дунав мост 1. Та като погледнеш картата май идеята за тунел под Шипка се обезмисля, поради това, че трафикът за Русе ще е значително намалял.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK