С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
67 3 юни 2013, 21:21, 16806 прочитания

Трудният път под Шипка

Спорове за трасето и тунела може да застрашат финансирането на проекта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Близо три пъти по-скъпа излиза по-екологичната алтернатива за трасето на габровския път под Балкана.
Изграждането на тунел под Шипка може отново да се отложи във времето заради възражения на еколози и граждани на Габрово. Споровете не са за или против проекта - всички са съгласни, че той ще реши проблема с транзитния трафик и ще осигури по-бърза връзка между Северна и Южна България. Несъгласията са за това откъде трябва да минава трасето. Според противниците на сегашния проект, които обжалват в съда издаденото от Министерството на околната среда и водите положително решение, в доклада за ОВОС целенасочено не е направена адекватна оценка на алтернативните маршрути. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пък, която е възложител, са категорични, че сегашният вариант е единственият възможен от икономическа гледна точка. При всички положения обаче споровете могат да забавят проекта, а това ще постави под въпрос европейското финансиране за него и така на практика реализацията му.

Исторически проблем


Проектът с основание може да се нарече исторически, ако не за друго, то заради темпото, с което се случва. Решението да се изградят обходни пътища на Габрово е взето още през 1975 г. и до 1992 г. част от дейностите са извършени. Спорни се оказват обаче следващите етапи, които предвиждат трасето на западния обход да преминава през пет квартала на града, а тунелът да бъде в т.нар. къс вариант (3.2 км). Изготвената през 1993 г. екологична експертиза обаче е крайно негативна и строителството е спряно.

Движение по проекта има отново през 2006 г., когато е направено предпроектно и проектно проучване със средства по програма ИСПА, а в края на 2007 г. АПИ обявява начало на строителните работи. Близо три години по-късно е проведено обществено обсъждане на доклада за ОВОС, който впоследствие е върнат от МОСВ за доработване и включване на алтернативни варианти за обход на града (източен и западен). Ревизираният доклад минава през ново обществено обсъждане в началото на миналата година.

Проект с алтернативи



Сегашният проект предвижда изграждането на обходен път, който тръгва от с. Поповци и преминава през пет квартала на Габрово, след което навлиза в територията на природен парк "Българка", откъдето започва тунелът с дължина 3220 м. Според екоорганизациите и инициативните комитети обаче този вариант не решава въпроса с трафика, а го пренася от центъра към други квартали. Нещо повече, с изграждането на тунела под Шипка трафикът ще се увеличи, което допълнително ще утежни ситуацията, твърдят природозащитниците. Един от най-сериозните недостатъци на "късия вариант" е, че за да се стигне до тунела, трябва да се изгради път с дължина над 4 км и ширина между 15 и 40 м през парка, който попада в защитена зона от "Натура 2000".

В същото време еколозите смятат, че има адекватни алтернативи. "Ние не сме против проекта, а сме за негови алтернативни варианти", каза Екатерина Раковска от WWF. Става дума за т.нар. план "Мусман" по името на германския архитект, който го предлага още през 30-те години на миналия век. Този вариант е с около 10 км по-дълъг и предвижда изграждането на тунел с дължина около 7 км. Чрез него обаче се избягват крайните западни квартали на града, а освен това строителството в парка минава изцяло под земята и не се нанасят щети върху околната среда.

Има и трети вариант, според който трасето преминава на изток от Габрово. Той обаче също засяга значителен обем защитени територии, а освен това краят му е в Долината на царете край Казанлък, където има много археологически забележителности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Петер Копиец: Хората са в сърцето на нашата компания Петер Копиец: Хората са в сърцето на нашата компания

Интервю с изпълнителния директор на компанията

19 ное 2019, 490 прочитания

"Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето "Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето

Групата отбелязва 20 години от приватизацията на ДЗУ АД, Стара Загора

18 ное 2019, 858 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Volvo се възражда на китайския пазар

Шведската компания изгражда два нови завода в азиатската държава

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10