С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
67 3 юни 2013, 21:21, 16930 прочитания

Трудният път под Шипка

Спорове за трасето и тунела може да застрашат финансирането на проекта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Близо три пъти по-скъпа излиза по-екологичната алтернатива за трасето на габровския път под Балкана.
Изграждането на тунел под Шипка може отново да се отложи във времето заради възражения на еколози и граждани на Габрово. Споровете не са за или против проекта - всички са съгласни, че той ще реши проблема с транзитния трафик и ще осигури по-бърза връзка между Северна и Южна България. Несъгласията са за това откъде трябва да минава трасето. Според противниците на сегашния проект, които обжалват в съда издаденото от Министерството на околната среда и водите положително решение, в доклада за ОВОС целенасочено не е направена адекватна оценка на алтернативните маршрути. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пък, която е възложител, са категорични, че сегашният вариант е единственият възможен от икономическа гледна точка. При всички положения обаче споровете могат да забавят проекта, а това ще постави под въпрос европейското финансиране за него и така на практика реализацията му.

Исторически проблем


Проектът с основание може да се нарече исторически, ако не за друго, то заради темпото, с което се случва. Решението да се изградят обходни пътища на Габрово е взето още през 1975 г. и до 1992 г. част от дейностите са извършени. Спорни се оказват обаче следващите етапи, които предвиждат трасето на западния обход да преминава през пет квартала на града, а тунелът да бъде в т.нар. къс вариант (3.2 км). Изготвената през 1993 г. екологична експертиза обаче е крайно негативна и строителството е спряно.

Движение по проекта има отново през 2006 г., когато е направено предпроектно и проектно проучване със средства по програма ИСПА, а в края на 2007 г. АПИ обявява начало на строителните работи. Близо три години по-късно е проведено обществено обсъждане на доклада за ОВОС, който впоследствие е върнат от МОСВ за доработване и включване на алтернативни варианти за обход на града (източен и западен). Ревизираният доклад минава през ново обществено обсъждане в началото на миналата година.

Проект с алтернативи



Сегашният проект предвижда изграждането на обходен път, който тръгва от с. Поповци и преминава през пет квартала на Габрово, след което навлиза в територията на природен парк "Българка", откъдето започва тунелът с дължина 3220 м. Според екоорганизациите и инициативните комитети обаче този вариант не решава въпроса с трафика, а го пренася от центъра към други квартали. Нещо повече, с изграждането на тунела под Шипка трафикът ще се увеличи, което допълнително ще утежни ситуацията, твърдят природозащитниците. Един от най-сериозните недостатъци на "късия вариант" е, че за да се стигне до тунела, трябва да се изгради път с дължина над 4 км и ширина между 15 и 40 м през парка, който попада в защитена зона от "Натура 2000".

В същото време еколозите смятат, че има адекватни алтернативи. "Ние не сме против проекта, а сме за негови алтернативни варианти", каза Екатерина Раковска от WWF. Става дума за т.нар. план "Мусман" по името на германския архитект, който го предлага още през 30-те години на миналия век. Този вариант е с около 10 км по-дълъг и предвижда изграждането на тунел с дължина около 7 км. Чрез него обаче се избягват крайните западни квартали на града, а освен това строителството в парка минава изцяло под земята и не се нанасят щети върху околната среда.

Има и трети вариант, според който трасето преминава на изток от Габрово. Той обаче също засяга значителен обем защитени територии, а освен това краят му е в Долината на царете край Казанлък, където има много археологически забележителности.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни 2 Халите 2020: Ресторанти, барове и фермерски храни

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят

13 дек 2019, 1169 прочитания

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 5361 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Volvo се възражда на китайския пазар

Шведската компания изгражда два нови завода в азиатската държава

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10