Камионада
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Камионада

Камионите на компанията превозват стоките на модния гигант Inditex, собственик на марката Zara и др.

Камионада

Пловдивският превозвач ПИМК инвестира 32 млн. евро в нови 500 тира

Калина Горанова
30080 прочитания

Камионите на компанията превозват стоките на модния гигант Inditex, собственик на марката Zara и др.

© Надежда Чипева


Да си купиш 500 мерцедеса - това е мъжка мечта. Ако са пълни с дрехи на Zara, Stradivarius и Bershka, блянът става вече унисекс. А ако с камионите можеш да направиш и над 200 млн. лв. оборот, това вече не е мечта, а сериозен бизнес.

Купувач на флотилията е пловдивската ПИМК. През последните няколко години тя става все по-голям играч в тежкотоварния транспорт, увеличавайки непрекъснато оборотите и подвижния си парк. Пловдивската компания успешно гони най-големия български товарен превозвач - бившото държавно дружество СОМАТ. Последната инвестиция на ПИМК е 32 млн. евро и ще му позволи не само да подмени част от камионите си, но и да увеличи флотилията с 15%. Към днешна дава фирмата има на сметката си 840 тира, като от договорените 500 вече 210 са доставени.

В началото бе снаксът

ПИМК е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов, които и сега притежават по 50% от транспортната фирма. Тогава единият работи на заплата в София, а другият държи склад на едро в Пловдив. Двамата започват да произвеждат снаксове в нает гараж в Пловдив. Искат да изнасят продукцията за Албания и Косово и заради размириците там купуват по принуда камион на старо, за да си возят собствената стока. Установяват, че в транспорта има бизнес, а в търговията нещата се затягат. Така през 2009 г. снаксовете отстъпват място на товарните превози.

През първите години камионите се купуват на старо. Идеологията на мениджърите е да не се задържат празни тирове в застой. Или когато има работа, камиони се пазаруват, а когато няма се продават. Размерът на парка е в зависимост от обема на бизнеса, като няма по-скъпо превозно средство от празното, което да се чудиш как да изплащаш. По изчисленията на собствениците на ПИМК само един ден, в който един влекач не работи, струва 200 евро. Сметката показва, че за да има добра печалба от работата на един тир, той трябва да изминава по 10 хил. километра на месец.

Компанията успява да извлече позитиви и от кризата и множеството фалити на превозвачи, което дава възможност да се купуват камиони на добра цена. Тя успява да се сдобие и с логистична база в Испания от приключил дейността си конкурент. В началото пловдивчани купуват основно автомобили, с които могат да се возят общи товари. Постепенно палитрата се разширява с дрехарки, хладилни ремаркета и т.н. През 2010 г. фирмата инвестира в 100 камиона за 14 млн. лв. През 2012 г. - още 240 влекача, а междувременно и по думите на Филипов "само 150 ремаркета" Schmitz.  

Влекачи на едро

Последният договор на едро за камиони - 500 на брой, е сключен на 22 декември миналата година. Сделката е договорена в Германия с Mercedes, чрез представителя в България "Балкан стар". Преговорите се водят три месеца и половина. Влекачите са купени на финансов лизинг чрез Societe Generale Експресбанк за три години с 20% първоначална вноска. Финансовият лизинг е предпочетен пред оперативния, тъй като при продажбата на старите камиони на вторичния пазар може да се постигне два пъти по-добра цена, отколкото ако се върнат на производителя, обяснява Илиян Филипов. Автомобилите, които отпадат от играта, могат да бъдат продадени както в Европейския съюз, така и в държави от арабския свят и Африка.

Растежът на компанията е видим и от финансовите й показатели. През последните няколко години тя убедително увеличава бизнеса си. През 2010 г. оборотът й е 80 млн. лв. През 2011 г. приходите са вече 144 млн. лв., а през изминалата 2012 г. - близо 200 млн. лв. Финансовият резултат за 2012 г. също е положителен - печалба от 10 млн. лв., а активите достигат 116 млн. лв. Броят на наетите е 952.

За Zara и други неща

През изминалата година растежът идва основно по линия на превозите за текстилната промишленост в Европа. ПИМК вози дрехите на испанската модна верига Inditex, собственик на марките Zara, Stradivarius, Bershka, Oysho, Pull&Bear. Българската компания транспортира стоките на производителя не само от Испания към други европейски държави, но и към трети страни, като Казахстан например. Активни линии има и между Искания и Турция и обратно - там, където се шият облекла. Производителят е известен с по няколкото си колекции на сезон, съчетани с изискването за постоянни зареждания на магазините си и доставки в точен ден и час. Тоест последното нещо, от което превозвачът има нужда, са проблеми на границата и на митниците в Турция, каквито се случиха през последните месеци.

Друга стабилна ниша на компанията е химическата промишленост - неин клиент е BASF. За разлика от други големи български превозвачи ПИМК не залага особено на автомобилната индустрия, където според Филипов в момента има лек спад.

Като цяло бизнесът на компанията е структуриран така: около 40% от превозите са между европейски страни, 35 - 40% от курсовете са от Европа за трети страни, а останалите 20% обслужват вноса и износа на страната. За разлика от  някои от конкурентите си, които гледат основно към пазарите на бившите съветски републики, според Филипов на Изток визовите режими създават твърде много проблеми, забавят пътуванията и това води до риск от загуба на клиенти. По вноса и износа на България също има спад. Затова за момента ПИМК остава по-фокусирана върху превозите в рамките на Европа.

Очакванията на собствениците за тази година също са оптимистични. От оборота за 2012 г. от транспорт идват 150 млн. лв. от въпросните близо 200 млн. лв., тъй като има и търговска дейност. За тази година прогнозата е, че само от превози приходите ще бъдат 180 - 190 млн. лв. След последната инвестиция в 500-те камиона пък идва 2014 г. и времето на ремаркетата. На повечкото ремаркета.

Да си купиш 500 мерцедеса - това е мъжка мечта. Ако са пълни с дрехи на Zara, Stradivarius и Bershka, блянът става вече унисекс. А ако с камионите можеш да направиш и над 200 млн. лв. оборот, това вече не е мечта, а сериозен бизнес.

Купувач на флотилията е пловдивската ПИМК. През последните няколко години тя става все по-голям играч в тежкотоварния транспорт, увеличавайки непрекъснато оборотите и подвижния си парк. Пловдивската компания успешно гони най-големия български товарен превозвач - бившото държавно дружество СОМАТ. Последната инвестиция на ПИМК е 32 млн. евро и ще му позволи не само да подмени част от камионите си, но и да увеличи флотилията с 15%. Към днешна дава фирмата има на сметката си 840 тира, като от договорените 500 вече 210 са доставени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    Хубаво споменахте проблемите с Турция. Всъщност протестът си беше организиран от ПИМК и още 20ина максимум дребни превозвачи около тях от над 300 български фирми, които работят в Турция. Иначе да са им честити камионите. Няма лошо да се развива бизнес у нас. Само ми е чудно да не стане тия машини да са на следващата блокада на турската граница, защото на 500 влекача няма разрешителни, а ПИМК иска да ги ползва за турски курсове. Ще стане новина "Опашка от 500 превозвачи блокира турската граница.".

  • 2
    nockout avatar :-|
    nockout

    Последно 32 млн. ЕВРО или 32 млн. ЛЕВА ???

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "атанас":

    Какво значение има конкретната фирма, след като има меродавни международни спогодби? Доста дребни превозвачи сигурно се надяват големите да не изпъкват много пред турците, че да не изгорят и те в евентуална търговска война. А иначе това си е чист вид осребряване на географското положение и данъчния режим в България, нещо за което много се говори, но трудно се вижда на дело. Пък си има и противници междувременно, нали знаеш: асфалт не се яде, магистралите не са пържоли, плоският данък е несправедлив....

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Имам чувството, че по Коридор No. 8 ще се създаде голям товарооборот, когато се построи. Алпийските проходи са хронично претоварени. Откъм Балканите към Рим ще могат бързо да навлизат товари при доста по-ниски транспортни разходи.

  • 5
    antonalex avatar :-|
    OMUNVINGE

    Браво на хората 1000 работни места, само успех мога да им пожела!

  • 6
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    [quote#3:"cinik"]Какво значение има конкретната фирма, след като има меродавни международни спогодби? Доста дребни превозвачи сигурно се надяват големите да не изпъкват много пред турците, че да не изгорят и те в евентуална търговска война[/quote]
    Ами, в момента виждаш как неуредици на ПИМК станаха причина за търговска война в транспорта с Турция и създадоха куп проблеми на по-дребните- забавяния на всички, спиране на камиони на грузинската граница и т.н.. Правителството тръгна с тях засега. Иначе и за мен спазването на спогодбите е по-важно от това да защитиш някого с голям капитал, защото не му отървало как му искат да работи по правилата. Огромният спор тръгна май от схема, в която ПИМК и някои други фирми почти на ръба на спогодбите взимат турски товари без разрешителни за курсовете(това с разрешителните за трета страна, които турците почнаха да искат), карат товар като за България, после с другото си разрешително за курсове в ЕС правят документално втори курс до крайната дестинация. Правилата позволяват такива смени, но пък са правени за съвсем други случаи, докато нашите искат да прескочат квотите Турция-Германия, Турция-Италия и т.н. А за ПИМК всъщност няма проблем примерно да регистрират клон в Турция, вярно при турски данъци, да вземат турски квоти и да работят турските си дестинации, които явно са им много сериозен дял, щом разнасят по договор текстил постоянно. Ако ще работят по схемата, която искат да защитят, вече ощетяват всички останали- извън квотите могат да дават по-ниски цени(Не си плащат всички нужни лицензирания.), не признават лимити(Ако са ти позволени 10 камиона всеки минаващ по 4 курса на месец, то имаш повече разходи за дестинацията от това 3 камиона да правят по нея по 12 курса.), другите карат по правилата- курс Германия-Турция да е 5-6 дни, съответно на толкова да имаш свободен камион, а не 2 дни Турция-България и после да караш нататък стоката с други(Така спокойно може да правиш 2-3 пъти повече курсове с едно разрешително.).

  • 7
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    [quote#2:"nockout"]Последно 32 млн. ЕВРО или 32 млн. ЛЕВА ???[/quote]
    Сигурно са евро. 500 нови Мерцедеса не може да струват 16 милиона евро- пада се по 32000 евро, което е невъзможна цена. Все едно да купят DAFове.

  • 8
    nockout avatar :-|
    nockout

    До коментар [#7] от "атанас":

    Въпросът ми беше риторичен колега, а и много добре знам колко струва Аctros, но Капитал за пореден път правят елементарни грешки, най-вероятно от разсеяност, но все пак не подхождат такива пропуски на медия претендираща, че е сериозна и влиятелна до някаква степен :)

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#6:"атанас"]Взимат турски товари без разрешителни за курсовете(това с разрешителните за трета страна, които турците почнаха да искат), карат товар като за България, после с другото си разрешително за курсове в ЕС правят документално втори курс до крайната дестинация. [/quote]

    Ясно. Някой е поставял "нетарифни ограничения", но те са му намерили цаката. Сега бюрократът гледа да си попрви грешката, като слага нови ограничения.

  • 10
    angelan avatar :-|
    one4all

    Илияне, приятелю с твоите възможности можеше да си купиш и по сериозна авторка, респективно медия:
    - 32 000 евро или лева вече го изясниха хората
    - "...През 2010 г. оборотът й е 80 млн. лв. През 2011 г. приходите са вече 144 млн. лв., а през изминалата 2012 г. - близо 200 млн. лв. Финансовият резултат за 2012 г. също е положителен - печалба от 10 млн. лв., а активите достигат 116 млн. лв. Броят на наетите е 952." -- Дали знае авторката, че оборот не е синоним на приход??? И последно за 2012 тези 200 млн. оборот ли са или приход? Последното изречение за наетите 952 активи ли са , автомобили, кораби, лодки що ли?
    - ..."След последната инвестиция в 500-те камиона пък идва 2014 г. и времето на ремаркетата. На повечкото ремаркета..." --- Зашеметявящ финал
    - Оясни на авторката, че отдавна си най-големия в България и сега гониш първенство в ЕС
    Иначе от ученически години знаем, че "имаш топки" и мачкаш наред, така че пожелавам ти успех и дано скоро свалиш от стената на офиса си стиховете на Славейков: "Не сме народ, а мърша" ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK