Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
41 7 юни 2013, 16:56, 29656 прочитания

Камионада

Пловдивският превозвач ПИМК инвестира 32 млн. евро в нови 500 тира

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да си купиш 500 мерцедеса - това е мъжка мечта. Ако са пълни с дрехи на Zara, Stradivarius и Bershka, блянът става вече унисекс. А ако с камионите можеш да направиш и над 200 млн. лв. оборот, това вече не е мечта, а сериозен бизнес.

Купувач на флотилията е пловдивската ПИМК. През последните няколко години тя става все по-голям играч в тежкотоварния транспорт, увеличавайки непрекъснато оборотите и подвижния си парк. Пловдивската компания успешно гони най-големия български товарен превозвач - бившото държавно дружество СОМАТ. Последната инвестиция на ПИМК е 32 млн. евро и ще му позволи не само да подмени част от камионите си, но и да увеличи флотилията с 15%. Към днешна дава фирмата има на сметката си 840 тира, като от договорените 500 вече 210 са доставени.


В началото бе снаксът

ПИМК е създадена през 2000 г. от Пенко Несторов и Илиян Филипов, които и сега притежават по 50% от транспортната фирма. Тогава единият работи на заплата в София, а другият държи склад на едро в Пловдив. Двамата започват да произвеждат снаксове в нает гараж в Пловдив. Искат да изнасят продукцията за Албания и Косово и заради размириците там купуват по принуда камион на старо, за да си возят собствената стока. Установяват, че в транспорта има бизнес, а в търговията нещата се затягат. Така през 2009 г. снаксовете отстъпват място на товарните превози.

През първите години камионите се купуват на старо. Идеологията на мениджърите е да не се задържат празни тирове в застой. Или когато има работа, камиони се пазаруват, а когато няма се продават. Размерът на парка е в зависимост от обема на бизнеса, като няма по-скъпо превозно средство от празното, което да се чудиш как да изплащаш. По изчисленията на собствениците на ПИМК само един ден, в който един влекач не работи, струва 200 евро. Сметката показва, че за да има добра печалба от работата на един тир, той трябва да изминава по 10 хил. километра на месец.



Компанията успява да извлече позитиви и от кризата и множеството фалити на превозвачи, което дава възможност да се купуват камиони на добра цена. Тя успява да се сдобие и с логистична база в Испания от приключил дейността си конкурент. В началото пловдивчани купуват основно автомобили, с които могат да се возят общи товари. Постепенно палитрата се разширява с дрехарки, хладилни ремаркета и т.н. През 2010 г. фирмата инвестира в 100 камиона за 14 млн. лв. През 2012 г. - още 240 влекача, а междувременно и по думите на Филипов "само 150 ремаркета" Schmitz.  

Влекачи на едро

Последният договор на едро за камиони - 500 на брой, е сключен на 22 декември миналата година. Сделката е договорена в Германия с Mercedes, чрез представителя в България "Балкан стар". Преговорите се водят три месеца и половина. Влекачите са купени на финансов лизинг чрез Societe Generale Експресбанк за три години с 20% първоначална вноска. Финансовият лизинг е предпочетен пред оперативния, тъй като при продажбата на старите камиони на вторичния пазар може да се постигне два пъти по-добра цена, отколкото ако се върнат на производителя, обяснява Илиян Филипов. Автомобилите, които отпадат от играта, могат да бъдат продадени както в Европейския съюз, така и в държави от арабския свят и Африка.

Растежът на компанията е видим и от финансовите й показатели. През последните няколко години тя убедително увеличава бизнеса си. През 2010 г. оборотът й е 80 млн. лв. През 2011 г. приходите са вече 144 млн. лв., а през изминалата 2012 г. - близо 200 млн. лв. Финансовият резултат за 2012 г. също е положителен - печалба от 10 млн. лв., а активите достигат 116 млн. лв. Броят на наетите е 952.

За Zara и други неща


През изминалата година растежът идва основно по линия на превозите за текстилната промишленост в Европа. ПИМК вози дрехите на испанската модна верига Inditex, собственик на марките Zara, Stradivarius, Bershka, Oysho, Pull&Bear. Българската компания транспортира стоките на производителя не само от Испания към други европейски държави, но и към трети страни, като Казахстан например. Активни линии има и между Искания и Турция и обратно - там, където се шият облекла. Производителят е известен с по няколкото си колекции на сезон, съчетани с изискването за постоянни зареждания на магазините си и доставки в точен ден и час. Тоест последното нещо, от което превозвачът има нужда, са проблеми на границата и на митниците в Турция, каквито се случиха през последните месеци.

Друга стабилна ниша на компанията е химическата промишленост - неин клиент е BASF. За разлика от други големи български превозвачи ПИМК не залага особено на автомобилната индустрия, където според Филипов в момента има лек спад.

Като цяло бизнесът на компанията е структуриран така: около 40% от превозите са между европейски страни, 35 - 40% от курсовете са от Европа за трети страни, а останалите 20% обслужват вноса и износа на страната. За разлика от  някои от конкурентите си, които гледат основно към пазарите на бившите съветски републики, според Филипов на Изток визовите режими създават твърде много проблеми, забавят пътуванията и това води до риск от загуба на клиенти. По вноса и износа на България също има спад. Затова за момента ПИМК остава по-фокусирана върху превозите в рамките на Европа.

Очакванията на собствениците за тази година също са оптимистични. От оборота за 2012 г. от транспорт идват 150 млн. лв. от въпросните близо 200 млн. лв., тъй като има и търговска дейност. За тази година прогнозата е, че само от превози приходите ще бъдат 180 - 190 млн. лв. След последната инвестиция в 500-те камиона пък идва 2014 г. и времето на ремаркетата. На повечкото ремаркета.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Здравата организация поставя хората на първо място Здравата организация поставя хората на първо място

Компаниите, които подхождат с грижа към служителите си, следват наложените превантивни мерки и успешно дефинират новата дистанционна култура на работа, са тези, които продължават напред

29 май 2020, 30 прочитания

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 291 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
На вълните на провала

Или защо опитът на държавата да продаде на телекомите честоти за четвърто поколение комуникации е обречен

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10