Boeing прогнозира нарастване на търсенето на самолети

През следващите 20 години ще бъдат произведени 35 280 нови самолета на обща стойност 4.8 трлн. щатски долара

Boeing планира да увеличи производството на по-малките пътнически джетове заради нарастващото търсене, съобщава Wall Street Journal. В същото време от компанията леко редуцираха надолу броя на по-големите самолети, необходими на авиопревозвачите за извършване на товарни превози, което може би е отражение и на по-слабото търсене в този сегмент последните години.

Търсенето се измества към Азия

В своя ежегоден доклад, който Boeing представи в Париж, се прогнозира, че до края на 2032 г. в глобален мащаб търговският флот ще се удвои и ще достигне 41 хил. самолета, което означава, че за този период ще има нужда от 35 280 нови самолета на обща стойност 4.8 трлн. щатски долара. В миналогодишната прогноза тази бройка бе 34 хил. самолета, но завишаването й било подкрепено от увеличеното търсене от страна на бързо развиващите се икономики, а освен това в Европа, и особено САЩ, ще бъдат пенсионирани множество стари машини.

В доклада, който бе представен дни преди авиоизложението Paris Air Show (на което обикновено компаниите представят най-новите си модели), се прогнозира още, че пътническите и товарните авиопревози ще нарастват средно с по около 5% годишно, докато миналата година този процент бе 5.2%. Докладът предлага и подробности за стратегическите планове на най-големия износител на САЩ, който се смята за барометър на очакванията на мениджмънта за състоянието на глобалната икономика. Така например според тях БВП ще нараства на годишна база с по 3.2% през следващите 20 години, в което няма промяна спрямо миналата година.

Икономични самолети

Въпреки забавянето на глобалната икономика търсенето на самолети остава сравнително силно, тъй като превозвачите купуват по-икономични машини. Търсенето обаче се измества към Азия. Най-продаваните модели са 150-местните A320 (на Airbus) и Boeing 737 за средни разстояния, които обслужват авиокомпании в световен мащаб и каталожните им цени са в диапазона 80-90 млн. долара.

"Ние увеличаваме темповете на производство и инвестираме в иновации, подобрения и нови модели като 777X и 787-10X и тези прогнози ни дават по-голяма увереност", каза Ранди Тинсет, вицепрезидент по маркетинг в поделението за граждански самолети. "Авиопревозвачите искат намаляване на разходите за гориво и именно това ние ще им предоставим", добави той.

Boeing отчете скок на печалбата през първото тримесечие от почти 20 на сто, надминавайки и най-смелите прогнозите на анализаторите, като показа, че проблемите с акумулаторните батерии на 787 Dreamliner в крайна сметка имат малко влияние върху крайния финансов резултат.

Трудно бъдеще за товарните превози

През последните няколко години от Boeing постоянно предричаха по-висок растеж на товарните превози, но след две години на рецесия в този сегмент американците започнаха да променят дългосрочните си очаквания и сега предричат доставки на 850 нови товарни самолета в сравнение с 940 година по-рано. Още повече че в последно време се изясни, че много от превозваните предмети и продукти, като лаптопи и свежи цветя например, могат да бъдат транспортирани при доста по-ниски разходи в товарното отделение на пътническия самолет, отколкото с отделна специализирана машина.

Tинсет заяви, че не вижда шанс за растеж във въздушния превоз на товари и "това няма да се промени, докато не започнете да виждате отново нарастване на търговията". В резултат на това концепцията за големите самолети за въздушни товарни превози се забравят и компаниите започват да залагат на по-малки и по-икономични самолети.

Още от Капитал