Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 11 юни 2013, 19:33, 9531 прочитания

Телеком секторът се сви с още 4%

Най-много падат приходите от мобилния пренос на глас, ръст има интернетът, пакетните предложения и сателитните услуги

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


49%
е ръстът на пренесените от една в друга мобилна мрежа телефонни номера. Общият им брой в края на 2012 г. е 420 917, или 3.48% от всички потребители.
101
са фирмите, предлагащи цифрова телевизия в България.
Лек спад в пазарния дял на "Мобилтел", малко по-добри позиции на БТК, запазване на статуквото при "Глобул" и като цяло - свиване на сектора. Това е с няколко думи ситуацията на пазара на телекомуникационни услуги в края на 2012 г. според годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Документът, смятан в бранша за най-меродавен източник на данни за България, все още не е официално оповестен от регулатора, но части от него станаха публични, след като Комисията за защита на конкуренцията го одобри.

Според данните от анализа на КРС приходите от телеком услуги като цяло са намалели през миналата година с 4% до 2.822 млрд. лв. спрямо 2011 г. Най-много - 10.8%, са се свили постъпленията от пренос на глас, като спадът при мобилните телефонни разговори е 12.1%. Растящите сегменти са интернет достъпът, пакетите и услугите за сателитен достъп.


Пресъхва ли голямата река?

Основната причина за понижението на приходите на телекомите през миналата година беше рязкото намаляване на тарифите на едро за терминиране на трафик. От 1 юли тези цени, които практически операторите плащат помежду си за обаждания от едната към другата мрежа, бяха орязани от КРС наполовина - от 13 ст. на 5.5 ст. на минута. И по-важното - с тях бяха приравнени и тарифите по договорите на компаниите с чуждестранните им партньори. Именно последното донесе на българските дружества драматичен спад в приходите.

По данни на самия регулатор цените за терминиране са понижени средно с 57.6% при трите оператора през изминалата година. Намесата в тази посока продължава и в момента - КРС намали цените на едро от 1 януари, а от 1 юли е планирана нова корекция надолу. Така вече България е сред държавите в Европейския съюз с най-ниски цени за терминиране - факт, от който спестените разходи на практика са основно за чуждестранните оператори.



За потребителите спестените разходи идват по-скоро по линия на ожесточената конкуренция между компаниите от сектора, най-вече заради навлизането на третия играч - БТК. По тази линия е и продължаващото няколко години вече преразпределяне на GSM пазара. В момента заради високото проникване на услугите им (над 150%) сред населението единствения начин те да привлекат нови клиенти е, като завоюват пазар помежду си. От този процес най-голям губeщ логично продължава да е лидерът "Мобилтел". През 2012 г. пазарният му дял намалява спрямо предходната година с 2% до 43.2% на база потребители и с 3.9% до 44.6% на база приходи. Д

окато през предишните "Глобул" успяваше да генерира растеж за сметка на "Мобилтел", през 2012 г. операторът запазва сходна позиция спрямо предходната 2011 г.: съответно 36.4% по брой клиенти и 36.1% по приходи. 2012 г. обаче беше особена за дружеството - през втората й половина то беше в процедура по продажба от гръцката ОТЕ, която наскоро приключи със сделка с норвежкия Telenor.

Влизането на новия собственик във владение на компанията обаче ще се случи практически през третото тримесечие на годината, така че резултатите за текущата година едва ли ще бъдат коренно различни. Също очаквано увеличение на пазарния дял има само при БТК - с 1.8% по потребители до 20.4% и с 3.9% по приходи до 19.3%.

Основната тенденция в сектора на мобилните комуникации става все по-отчетлива -  приходите от гласови услуги намаляват, а именно те остават с най-голям дял в общите за компаниите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 711 прочитания

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 829 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сделка, но на каква цена

Между ЦСКА и "Литекс" няма да има никаква правна приемственост

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10