Sony отвръща на удара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Sony отвръща на удара

Sony отвръща на удара

PlayStation 4 засенчи XBox One на Microsoft по време на изложението E3

Юлиян Арнаудов
12768 прочитания

© GUS RUELAS


399 долара ще струва PlayStation 4

Директният сблъсък между Sony и Microsoft е основният фокус от тазгодишното геймърско изложение E3, което по традиция се провежда всяка година по това време в Лос Анджелис. След повече от седем години суша и близо шест месеца недомлъвки двете технологични компании представиха в пълния им блясък техните игрални конзоли от последно поколение. Презентациите на двата топ продукта провокираха небивал интерес и ги сблъскаха в дуел за сърцата на изгладнелите за забавление потребители.

Техническите спецификации на PlayStation 4 на Sony и XBox One на Microsoft са сходни – компаниите преминават от специализирани процесори към такива с x86 архитектура, запазват оптичните устройства и др. Но те са и доказателство за все по-свирепата конкуренция между двете компании, която е съпътствана с ценова война и яростен стремеж да се привлекат повече потребители в съответния лагер. Конзолите PlayStation 3 и Xbox 360 съответно на Sony и Microsoft водят ожесточена борба помежду си през последните седем години и до момента са с почти изравнени сили по отношение на продажбите. Ситуацията се повтaря с новото поколение гейм машини и затова двете компании започват

игра на нерви

при обявяването на възможностите им и се дебнат взаимно за грешки. Sony първи хвърлиха ръкавицата, като обявиха своя PlayStation 4 още през февруари, но без да покажат самото устройство. Акцентът на японците тогава падна върху възможността само с един бутон потребителите веднага да стриймват онлайн или да споделят играта си с приятели.

Microsoft от своя страна се опита да изпревари японците. Първоначално гигантът планираше да покаже своята конзола XBox One по време на E3 през юни, но реши да я представи в края на май. Освен сходни възможности за споделяне и стриймване като Sony компанията от Редмънд изправи косите на потребителите с новината, че те няма да могат да продават на старо или да предоставят на приятели игрите, които са закупили. Заглавията ще бъдат свързани с конзолата, на която са инсталирани. Отделно, за да може да функционират, се изисква непрекъсната интернет връзка.

Фотограф: GUS RUELAS

Всички тези неща предизвикаха гнева на потребителите в глобалната мрежа. Появиха се спекулации, че подобен ход планира и Sony. Азиатската компания обаче нанесе няколко тежки удара на Microsoft по време на презентацията си на гейм изложението в понеделник. Първо тя обяви, че игрите на новия PlayStation 4 ще могат да се препродават свободно, отдават под наем, предоставят на приятели и т.н. Изказването беше посрещнато от бурни аплодисменти в залата, които продължиха около половин минута. Веднага след това последва втори шамар, след като Sony разкри, че тяхната конзола ще може да се ползва и без интернет връзка. Вярно само за самостоятелна игра, но все пак е по-добре от постоянно "завързания" за глобалната мрежа XBox One, който ако не се свърже поне веднъж в денонощието към сървърите на Microsoft, компанията блокира изцяло (!) достъпа на устройството.

Битката за САЩ

Цялата кампания на Sony е фокусирана върху стремежа да спечели пазара в САЩ. Показателно за това е фактът, че презентацията за възможностите за използване на игри втора употреба и незадължителната интернет връзка бяха направени от американския регионален директор на компанията Джак Третън. Темата за вторичния пазар на видеоигри е много чувствителна в САЩ, където това е много силно развит бизнес сегмент с дългогодишни традиции. Този ход е почти гениален за японската компания. Ако те бяха възприели модела, който Microsoft първи обяви – да се обвърже играта с конкретната конзола, геймърите щяха да негодуват няколко месеца след премиерата на устройствата и вероятно постепенно ще го възприемат. Обаче Sony за момента застават зад традиционното възприемане и така се надяват да привлекат в своя лагер по-консервативно настроените потребители.

По този начин Sony се опитва да спечели симпатиите на американските геймъри и го прави не случайно. В досегашния двубой с Microsoft това е регионът, където японците показват сериозно изоставане при продажбата на PlayStation 3. На американска земя XBox 360 е реализирал 25.4 млн. бройки до 31 март 2011 г., от когато има разбивка на данните по региони. Същевременно до 11 ноември 2010 г. в САЩ са продадени 13.5 млн. конзоли PlayStation 3. Въпреки няколкото месеца разлика устройството на Sony изоставаше сериозно от своя конкурент на този апетитен пазар.

Причините за това са няколко.

От една страна, Microsoft фокусират усилията си на американския пазар, докато в другите региони имат по-слаби позиции. Освен това Sony пусна PlayStation 3 на първоначална цена от 599 долара при дебюта на устройството в САЩ. Този факт пренасочи голяма част от геймърите към по-евтината "черна кутия" на Microsoft, която по това време вървеше в рамките на 399 долара. В глобален мащаб двете конзоли имат идентични резултати, като до края на март тази година техните общи продажби от дебюта им досега са по около 76-77 млн. 

Японската компания сериозно е помислила върху грешките си и затова третият удар под кръста срещу софтуерния гигант идва именно по отношение на цената на новата конзола. PlayStation 4 ще се продава само за 399 долара, или със 100 долара по-евтино от XBox One. Sony явно са се възползвали от по-ранното обявяване на устройството на Microsoft през май, когато се появи и първоначална информация за това колко ще струва то.

За разлика от предишното поколение конзоли, които излязоха през една година интервал, XBox One и PlayStation 4 се очаква да се появяват почти по едно време. Устройството на Microsoft е планирано да дебютира през ноември тази година, а това на Sony засега е насрочено за коледните празници. Най-вероятно обаче и то ще се опита да се вмести в предпоследния месец на 2013 г. Двете конзоли ще разчитат на силно портфолио от заглавия при дебюта си, като доста разработчици са обявили, че подкрепят устройствата.

Дяволът е в детайлите

По време на презентацията си Sony тихомълком и без много шум обяви една голяма промяна в своя бизнес модел. За да могат потребителите да играят мултиплеър, те вече ще трябва да използват платения абонамент на онлайн платформата на компанията PlayStation Network. Преди играта в мрежа беше безплатна, а сега геймърите ще трябва да извадят около 50 долара годишно. По този начин Sony възприема модела на Microsoft при онлайн мултиплеъра, на който дълго време се противопоставяше и също доста време беше възприеман противоречиво и на нож от потребителите. За да популяризира своята платена услуга, японският гигант решава да предоставя безплатни игри на определен период от време – засега са планирани три заглавия в рамките на една година. Microsoft обаче следят този показател и за да не изостанат, обявиха, че ще пуснат на своите платени абонати по две безплатни игри на месец до появата на новата конзола.

Макар фокусът по време на E3 да беше изместен от Microsoft, компанията представи няколко интересни и силни аргумента в полза на своя XBox One. Независимо че новата конзола разполага с мощен процесор, който може да конкурира и най-съвременния настолен компютър, софтуерният гигант решава да използва допълнителна изчислителна мощ, която е генерирана от "облака". Геймърът ще разчита на връзката със сървъри на компанията, които да предоставят допълнителни ресурси, когато устройството започне да се задъхва с операциите. Това ще позволи създаването на виртуални онлайн светове, които да са активни 24 часа в денонощието, дори и когато конзолата не е включена. Друго предимство на Microsoft е подобрената приставка Kinect, която с новите си много по-чувствителни сензори може да разчита много по-добре езика на тялото на играча.

Сблъсъкът между двете компании илюстрира няколко тенденции. От една страна, показва как Sony се учи от предишните си грешки и се опитва да спечели сърцата на американските потребители. Също така излиза наяве постепенното налагане на платения абонамент при онлайн играта чрез конзоли. Третата тенденция е дупката, в която е изпаднал третият играч на този пазар – Nintendo. Компанията пусна в продажба още в края на миналата година своята конзола от последно поколение Wii U, която обаче не се радва на сериозен потребителски интерес. Това се дължи основно на липсата на атрактивни заглавия по време на дебюта - факт, който признаха от Nintendo по време на E3. Липсата на инерция на Wii U може да погребе надеждите на японската компания за запазване на силни позиции при следващото поколение конзоли. Предвид факта, че Sony и Microsoft са рамо до рамо по продажби на старите си устройства, това само ще изостри конкуренцията между тях.

Sony представиха PlayStation 4 на изложението Е3 в Лос Анджелис
Фотограф: DAVID MCNEW
Източник: Reuters
399 долара ще струва PlayStation 4

Директният сблъсък между Sony и Microsoft е основният фокус от тазгодишното геймърско изложение E3, което по традиция се провежда всяка година по това време в Лос Анджелис. След повече от седем години суша и близо шест месеца недомлъвки двете технологични компании представиха в пълния им блясък техните игрални конзоли от последно поколение. Презентациите на двата топ продукта провокираха небивал интерес и ги сблъскаха в дуел за сърцата на изгладнелите за забавление потребители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Вечната война !

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    birdman avatar :-|
    birdman

    Пишете за обема на продажбите на Сони при смартфоните ! Че скоро току-виж минали Нокиа по пазарен дял !

  • 3
    jj avatar :-P
    J.J.

    http://youtu.be/kWSIFh8ICaA

    Почти 8 милиона и половина гледания за 2 дни. Разбиха XBOX още преди да е излязъл, още повече, че Microsoft много дразнят с тези простотии за включена конзола непрекъснато към интернет, но и включена камера. Както доста хора се изразяват, това е все едно да имаш агент на Щази непрекъснато в хола си. Не съм от конспиративния тип, но все пак е интересно, предвид връзката на същата компания с Prism.

  • 4
    beriya avatar :-|
    beriya

    От Майкрософт не са наред с тези си изисквания, доближават конзолата до компютър с геймърски периферни устройства, с куп вградени недостатъци.

  • 5
    hue avatar :-|
    Николов

    не можем да си представим мащаба на един проект като Плейстейшън и Ексбокс - екипи от програмисти, дизайнери, психолози, разработчици - всичко се прави с причина (включително и нуждата играта да не сменя собственика си - това няма да бъде за всяко заглавие) и прилича на Епъл срещу Андроид или Майкрософт срещу Гуугъл - накрая изборът е между ябълки и ябълки. Останалото е его (за него се грижат психолозите).

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    mkardjiev avatar :-?
    MMK

    Имам странното усещане, че до 5-6 години Майкрософт ще бъдат изпреварени и в много други отношения, не само в гейм индустрията. Доста бариери поставят в последно време към клиентите си, което ще доведе и да спадове в печалбите им.

  • 7
    zamen avatar :-|
    д р Чарли Мишкин от ГРУ

    До коментар [#6] от "MMK":
    Нещата в гейм индустрията са стояли наобратно.
    Майкрософт е гонещия, а Сони са пионерите. Да не забравяме и Нинтедо.

  • 8
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    От къде да почна, пълно е с неточности:
    1. Игрите ЩЕ могат да се продават и разменят, просто лиценза е вързан с профила, тоест ако я акитвираш на друга система изчезва от твоята. Това е необходимо тъи като се променя тотално лецинзионния модел;
    2. Бизнес модела на MS е общност и ентертеинмент не само продаване на игри като Sony, затова и те са лидери на пазара докато Сони се чуди кви глупоости да измили проедно;
    3. Изискването да е включена към интенет постоянно е САМО ако ползваш телевизия и видео на поиsкаване(on demand TV), за да може да се контролира контентента и да се предват филми и тн които в монента са по кината, HBO etc. По същия начин работят разкодиращите устроиства на кабелните телевизии в САЩ;
    4. САЩ пазара е няколко пъти по голям и развит от останалия свят заедно тъи че да сръвняваш колко кутиики са продали в просто тъпо, като се има предвид че парите идват от останалите услуги;
    5. МС дирекно и индиректно финансира или съсобственик на повечето студия студия за игри тъи че имат много по голям каталог отколкото сони може да се надавя.

  • 9
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#7] от "д-р Замен":

    Мухахахахахахаха ти въопбще нямаш идея за какво говориш ... МС държи повечето патенти за конзоли ...

  • 10
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#2] от "niceprson":

    Щото ги дават безплатно с тостер и така хората след седмица ги не искат ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK