Двете лица на авиоидустрията си дават среща в Париж

Щатският отбранителен комплекс има по-скромно присъствие на изложението в Бурже тази година, но конкуренти на оръжейния пазар като Русия ще демоснтират последните си продукти като Су-35

Двете лица на авиоидустрията си дават среща в Париж

Докато Boeing и Airbus се задъхват от новите поръчки, отбранителният сектор страда от бюджетните съкращения

16724 прочитания

Щатският отбранителен комплекс има по-скромно присъствие на изложението в Бурже тази година, но конкуренти на оръжейния пазар като Русия ще демоснтират последните си продукти като Су-35

© Reuters


Най-голямото авиошоу за годината "Бурже" запона днес в Париж, като двата основни сектора на индустрията – военният и гражданският, го посрещат с много различни настроения, пише BBC. От една страна производителите на пътнически самолети представят редица нови продукти и са затрупани от поръчки, които едва смогват да изпълняват. В контраст с това във военния се наблюдава липса на увереност заради свитите бюджети за отбрана, особено в САЩ, които водят до намаляване или отказ от много програми

Оптимизмът сред гражданското авиостроене беше подчертан наскоро от годишната прогноза на Boeing за търсенето на пътнически самолети през следващите две десетилетия. Според щатската компания нарастващото търсене от Азиатско-тихоокеанския регион ще изисква 35 280 нови самолета за периода, което е с 3.8% повече спрямо миналогодишната прогноза. "Няма съмнение, че притегателният център на индустрията се премества от САЩ към Азия. Ако в момента 37% от въздушния трафик минава през Азия, то след 20 години ще е 50%", отбелязва Ранди Тинсет, Tinseth, вицепрезидент по маркетинга в Boeing.

Голямата двойка

Големите новини около авиоизложението в Париж безспорно ще са доминирани от сделките на Boeing и другия гигант в индустрията – европейския консорциум Airbus. Основният интерес очаквано е основно от азиатски и близкоизточни авиокомпании и е насочен към средния сегмент пасажерски самолети като Boeing 737 и Airbus A320.

Двата производителя обаче са изправени пред предизвикателството да защитят доминиращата си позиция от напиращата конкуренция в лицето на компании като китайската Commercial Aircraft Corporation, руската Irkut и канадската Bombardier, които разработват свои пътнически самолети и се надяват да отхапят част от пазара. "Разрастването на сектора в Китай, Япония, Русия, както и плановете за развитие на вече установени играчи като Embraer и Bombardier, вероятно приближават деня, в който сегашното разпределение между Boeing и Airbus ще бъде поставено под въпрос", коментира пред BBC авиационният експерт Хауърд Уийлдън.

Boeing и Airbus вече имат натрупани поръчки за около 60 хил. самолета, което заедно с нуждата от подмяна на остарелия парк с машини, отговарящи на изискванията за икономичност и нива на шум, означава, че амбициозните нови производители ще имат достатъчно възможности за експанзия. Уийлдън обаче отбелязва, че ако цените на горивата спрат да растат, каквито тенденции вече се забелязват, това може да намали нуждата от спешна подмяна на авиопарковете.

На петдесетото поредно авиоизложение в Париж Boeing и Airbus представят последните си и най-иновативни модели – съответно 787 Dreamliner и A350, който преди дни направи първия си полет. Анализаторите отбелязват, че първия полет на A350 точно преди изложението има важно символно значение, особено на фона на техническите проблеми с конкурента Dreamliner, които доведоха до няколкомесечно спиране на полетите с него. "Проблемите с разработването на A350 и Dreamliner повдигат въпроса дали не се опитваме твърде бързо да преодолеем границите на технологията", отбелязва Уийлдън.

Скромно присъствие на отбранителния сектор

Докато Boeing и Airbus се надпреварват кой ще спечели повече поръчки, то при отбранителния сектор нещата са доста по-спокойни от обикновено. Един от лидерите на индустрията - Lockheed Martin, са с много намалено присъствие и няма да организират демонстрационни полети на високотехнологичния изтребител F-35, чиято разработка се превърна най-скъпата в историята на авиацията. Конкурентите от Northrop Grumman пък изобщо не присъстват на шоуто. Намаленото участие на щатския отбранителен сектор учудва някои експерти, тъй като на фона на бюджетните съкращения в САЩ компаниите се нуждаят от външни поръчки повече от всякога.

Това обаче дава възможност на други страни да изпъкнат на изложението. Русия ще демонстрира щурмови вертолети и изтребители, включително Сухой Су-35. Бразилската Embraer ще представи своята военна разработка Super Tucano, а Европа се представя от шведите Saab Gripen, френската Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon и товарния Airbus A400M. "За всички заинтересувани от авиацията и свързани професионално с аерокосмическите технологии, Париж се превръща в най-прекрасното място на света за една седмица", казва Уийлдън.

Сделки за милиарди още в първия ден на "Бурже"

Още в първия ден на авиоизложението в Париж бяха обявени покупки на пътнически лайнери на стойност милиарди долари, съобщи Reuters. В понеделник германската лизингова компания Doric Asset Finance потвърди, че е подписала меморандум за разбирателство за закупуването на 20 Airbus A380 суперджъмбо, като сделката се оценява на 8 млрд. долара. Airbus среща проблеми при промотирането на най-големия пътнически самолет в света, който може да превозва 525 пасажера и стойността на една бройна възлиза на 403.9 млн. долара. Ръководещият продажбите в Airbus Джон Лихи обаче потвърди целта за продажба на 25 A380 до края на годината.

От Doric заявяват, че сделката ще бъде финализирана до няколко месеца, а доставките трябва да започнат през 2016 г. "Имаме запитвания за A380 от превозвачи, които все още не разполагат с такива самолети, което означава, че се натрупва интерес. Може би дори поръчваме прекалено малко A380", коментира изпълнителният директор на компанията Марк Лапидус. Друга лизингова комапания - International Lease Finance (ILFC) обяви поръчка за 50 Airbus A320 neo на стойност около 5 млрд. долара. С това компанията увеличава поръчките си за този модел до 150. "Вече има силен интерес към този модел и за това увеличаваме поръчката", заяви изпълнителният директор на ILFC Хенри Курпрон. Очаква се 150-те самолета да бъдат доставени между 2015 и 2020 г.

Щатските конкуренти от Boeing също не изостават, като вече имат 100 поръчки на стойност 30 млрд. за по-голямата версия на 787 Dreamliner, съобщиха пред Reuters източници от индустрията. Интересът от поне пет превозвача към 323-местният 787-10 е довел до решението на компанията да започне производството му, което доскоро не беше сигурно. Очаква се сделките да бъдат обявени официално по време на изложението, като вероятно някои от превозвачите ще заменят съществуващите поръчки за по-малки самолети.

Най-голямото авиошоу за годината "Бурже" запона днес в Париж, като двата основни сектора на индустрията – военният и гражданският, го посрещат с много различни настроения, пише BBC. От една страна производителите на пътнически самолети представят редица нови продукти и са затрупани от поръчки, които едва смогват да изпълняват. В контраст с това във военния се наблюдава липса на увереност заради свитите бюджети за отбрана, особено в САЩ, които водят до намаляване или отказ от много програми

Оптимизмът сред гражданското авиостроене беше подчертан наскоро от годишната прогноза на Boeing за търсенето на пътнически самолети през следващите две десетилетия. Според щатската компания нарастващото търсене от Азиатско-тихоокеанския регион ще изисква 35 280 нови самолета за периода, което е с 3.8% повече спрямо миналогодишната прогноза. "Няма съмнение, че притегателният център на индустрията се премества от САЩ към Азия. Ако в момента 37% от въздушния трафик минава през Азия, то след 20 години ще е 50%", отбелязва Ранди Тинсет, Tinseth, вицепрезидент по маркетинга в Boeing.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Така е, едни се развиват в посоката на гражданското общество и свързаните с него блага и преимущества, а при други отечествената война още не е приключила.

  • 2
    philipotel avatar :-P
    Durruti

    До коментар [#1] от "Consumer":

    Да, например ония, дето имат военен бюджет колкото всички останали взети заедно, освен това са най-големият произовидтел и износител на оръжие и имат 200 военни бази из цял свят :)

  • 3
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#2] от "philipotel":

    За бюджета не знам, но статията акцентира относно поръчки на Airbus/Boeing, нищо не се споменава за гълъбарниците Ту/Ил.

  • 4
    historama avatar :-|
    historama

    Не бях чувал за самолети "Иркут". Да не са някои пак "безаналогови"?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал