Проектът за икономическа зона край София най-после започна

До края на годината трябва да са готови водопроводът, канализацията, оптичният кабел, електроснабдяването, газоснабдяването и пътят

Проектът за икономическа зона край София най-после започна

С изграждането на инфраструктурата и завода на първия инвеститор индустриалният парк скоро ще стане реалност

23895 прочитания

До края на годината трябва да са готови водопроводът, канализацията, оптичният кабел, електроснабдяването, газоснабдяването и пътят

© Капитал


Германската BHTC ще инвестира 42.5 млн. лв. в ново предприятие и развоен център за автомобилни климатични инсталации.

Повече от три години след като се роди идеята за изграждане на индустриален парк край София, проектът най-после започна да се случва. В понеделник беше дадено началото на първия и най-важен етап от него - строителството на инфраструктурата, което трябва да приключи до края на годината. И макар че тогава комуникациите и комуналните услуги ще покриват само част от територия на парка, това ще даде възможност на първите десетина компании, заявили интерес да инвестират в "Икономическа зона София - Божурище", да започнат проектите си.

Още сега обаче стартира изграждането на завода си първият инвеститор в зоната - германският производител на климатични системи Behr-Hella Thermocontrol (BHTC). Очакванията са това да привлече и други компании.

Инфраструктурата

Строителството на индустриалния парк започва от водопроводната система, но до края на годината трябва да приключат общо шест инфраструктурни проекта. От няколко месеца "Национална компания индустриални зони", която отговаря за развитието на зоната, обявява обществени поръчки за отделни елементи от нея, като в най-напреднал етап е процедурата за водопровода. "За него вече имаме необходимото разрешение и затова започваме оттам", каза изпълнителният директор на държавното дружество Валери Андреев. По думите му до края на годината предстои да бъдат изпълнени също канализацията, оптичният кабел, електроснабдяването, газоснабдяването и пътя. С тези шест проекта ще приключи първият етап от инфраструктурата, която засега ще покрива само част от зоната. "Някои от проектите са свързани със завода на BHTC, но други ще обслужват нуждите и на една по-голяма територия, където в близко бъдеще очакваме да има и други инвеститори", уточни Андреев.

Новата зона се намира на 15 км от центъра на столицата и се планира да бъде с обща площ 2.5 млн. кв.м и е една от най-големите. По думите на президента Росен Плевнелиев, който присъства на първата копка, освен че новата зона ще е най-голямата и най-близо до университетски центрове и до милионен град, тя има и стратегическо разположение - "на три магистрали и на три еврокоридора".

Първият инвеститор

Германската BHTC ще изгради ново предприятие и развоен център за производство на уреди за обслужване и управление на климатични инсталации за автомобили. Преди месец компанията получи сертификат за инвестиция клас А от Българската агенция за инвестиции за проекта си за 42.5 млн. лв. Заводът на дружеството ще е разположен на площ от 70 дка и в него ще работят около 350 души, като производството трябва да започне следващата пролет. BHTC е един от най-големите играчи в сектора, а сред клиентите й са автомобилни производители като Lamborghini, Рorsche, Bugatti, Volkswagen, Ford и Renault. Инвестицията на компанията в България е част от цялостната й стратегия за разширение на производството, стана ясно от изказването на главния изпълнителен директор Томас Шулте. "От една страна, новият български завод ще предостави необходимото разширение на нашето производство, а от друга - предвиждаме изграждането на нов научно-развоен център, който ще допринесе за реализирането на нашия план за развитие", каза той.

Индустриалният парк ще има и своя "български квартал". Интерес към установяване на производство там наскоро заявиха седем високотехнологични компании от страната, които получиха сертификати за инвестиция клас Б. Те обаче не са единствените потенциални инвеститори. "Водили сме разговори с над десет дружества, които имат желание да реализират проект на тази територия", каза Андреев, но добави, че засега кандидатите не желаят да бъдат оповестявани.

Германската BHTC ще инвестира 42.5 млн. лв. в ново предприятие и развоен център за автомобилни климатични инсталации.

Повече от три години след като се роди идеята за изграждане на индустриален парк край София, проектът най-после започна да се случва. В понеделник беше дадено началото на първия и най-важен етап от него - строителството на инфраструктурата, което трябва да приключи до края на годината. И макар че тогава комуникациите и комуналните услуги ще покриват само част от територия на парка, това ще даде възможност на първите десетина компании, заявили интерес да инвестират в "Икономическа зона София - Божурище", да започнат проектите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    plamenhristov5 avatar :-|
    plamenhristov5

    Похвално начинание. Пожелаваме му успех!

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Като нахендриш една индустриална зона в в град с хипертрофирана инфраструктура, проблемите се започват. Сега някой се сети, че работниците ще висят по половин час на караулката на околовръстното по 2 пъти дневно. После ще се окаже, че и на тунела на Люлин не е по-добре положението, а накрая - че идните 5 години точно тази отсечка от околовръстното ще бъде една непрестанна строителна площадка. За капак, работниците ще има да мачкат каскетите всеки месец пред началниците си и да се оплакват, че като си платят 800 лева за частна детска градина и 1000 лева по ипотеката, от двете заплати вкъщи не остава нищо.

    (Това за детските градини е в сила, ако Фандъкова остане кмет. Ако въведат обаче ваучерния принцип, целият 10-годишен проблем ще се оттече за 2 месеца като мръсна вода в канала. Само че Йордечка няма да го допусне, защото ще я питат какво е правила досега )

  • 3
    forest avatar :-|
    Forest

    не мога да разбера освен с летището с какво друго инфраструктурата в София превъзхожда тази в други градове с вече готови индустриални зони като Пловдив и Русе например (в Русе име вече няколко завода за авточасти). тези работни места са много по-необходими в провинцията, а и заплатите там са по-ниски.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Forrest Gump":

    Това е решение на инвеститора, което ще осмисли чак на 2-рата или 3-тата година, когато дойдат да мачкат каскетите, както написах, и поискат заплати по 2000 лева чисто с аргумента "поне да нула" след наема (или борча за ипотеката), частната детска 2 деца по 800 лева, 3 семейни коли (1 бр. резерв, че счупи ли се една от двете титулярни, сме за никъде) и 1 2 бидона бензин месечно за хвърчането от Младост-2 до Божурище с отбивка в Симеоново или Драгалевци, където ще е разположена най-вероятно частната детска градина за детето.

  • 5
    edin_balgarin avatar :-|
    Един Българин

    До коментар [#4] от "cinik":

    Не мисля че инвестициите са нещо, срещу което трябва да се борим, а напротив. Това е хубава инициатива, друг е въпросът защо точно в София, а не в Стара Загора например. Вероятно и заради пазарите и най-вече заради кадрите за развойния център (инак Видин би бил по-добра кандидатура). Проблемът с кадрите , заплатите и пренаселването на София за сметка на много други градове е чисто наш - БЪЛГАРСКИ и никой друг няма да ни го реши ако ние не си помогнем.

    Дано държавата да се замисли и да създаде условия и на други места. Видин с вторият мост ще има отлична комуникация на запад, Русе и Варна на изток, Стара Загора и Пловдив на юг. В повечето градове има университети, в тях трябва да се стимулират да изнасят лекции добри преподаватели и т.н.

    А по отношение на индустриалната зона София - Запад имайте в предвид че на запад от София има много градове и села, които сме "загробили" и изобщо не се интересуваме от тях освен транзитно и тук-таме за някоя разходка из забележителностите...

  • 6
    huba_buba avatar :-|
    Huba_Buba

    Отлична новина, но такива неща трябва да се случват в цялата страна, не само в София!



    http://modernbg.wordpress.com/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал