Продажбите на коли в ЕС удариха 20-годишно дъно

Mercedes-Benz е една от малкото автомобилни марки, чиито продажби са се увеличили през месец май

Продажбите на коли в ЕС удариха 20-годишно дъно

Лекото подобрение на автомобилния пазар през април не се е пренесло в следващия месец

5957 прочитания

Mercedes-Benz е една от малкото автомобилни марки, чиито продажби са се увеличили през месец май

© Reuters


Лекото подобрение на автомобилния пазар в Европейския съюз (ЕС) през април не е успяло да се задържи и през май, като регистрациите на нови автомобили през миналия месец са спаднали до 20-годишно дъно. По данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) продажбите на автомобили в 27-те членки са спаднали с 5.9% спрямо същия месец на миналата година до 1.04 млн. броя. Така продажбите в региона достигат най-ниското си  ниво от 1993 г., отбелязва Bloomberg.

Календарен ефект

Икономическата криза и растящата безработица в региона доведоха до свиване на автомобилния пазар, което продължава почти без прекъсване вече две години. През миналия месец френските производители Peugeot и Renault, европейското подразделение на GM и италианската Fiat отчитат спад от поне 10%. "Никой не купува автомобили и няма никаква причина за оптимизъм. Съживяването през миналия месец беше резултат от календарния ефект на великденските празници", коментира Дженс Шатнър, анализатор в германската Macquarie Group. Според него реално възстановяване на пазара може да се очаква най-рано през третото тримесечие на годината.

Свиването през май контрастира с ръста от 1.8% през април, което беше първото повишение от 19 месеца. За първите пет месеца на годината регистрациите на нови автомобили в ЕС са се свили с 6.8% до 5.07 млн. броя. Четири от петте най-големи пазара в Европа са се свили през май. Регистрациите в Германия, най-голямата икономика в региона, са намалели с 9.9%, спрямо увеличението с 3.8% през април. Във Франция понижението на продажбите е с 10%, в Италия – с 8 процента, а в Испания – с 3.6 на сто.

Единствено Великобритания поддържа тенденцията на ръст и отчита увеличение с 11%. "Основният проблем е, че британския пазар е единственият, който поддържа търсенето в Европа, след като германският се сви повече от очакваното", отбеляза Томас Бесон, анализатор в  Kepler Capital Markets. Той обаче смята, че ръстът на потребителското доверие в много европейски страни дава надежди за подобрение. Според данните на ACEA през май в България са били продадени 1854 нови автомобила, което представлява спад от 22.7% на годишна база. За първите пет месец на годината продажбите достигат общо 7027 бройки, или 8 на сто по-малко от съшия период на 2012 г.

Продажби и отстъпки

Представителите на индустрията очакват 2013 г. да е шестата поредна година на свиване в сектора, като Peugeot прогнозира общ спад на продажбите с 5%. Френската компания, която е вторият най-голям производител на автомобили в Европа, отчита понижение от 13 на сто през изминалия месец, като при подразделението Citroen сривът е с 15%. Местният конкурент Renault отчита свиване с 10%, а европейските продажби на GM и Fiat са намалели с по 11%. Тези на Ford Motor са спаднали с 0.5 на сто.

Лидерът сред европейските производители Volkswagen отчете по-малко понижение през май - 2.8%, като най-сериозно е при основната марка на групата VW – 7 на сто. При луксозната марка Audi понижението е с 3.9%. Един от малкото производители, отчитащи ръст на продажбите, е Daimler – 0.5%, като основа заслуга има увеличените с  2.6 на сто продажби на марката  Mercedes-Benz. Другият германски гигант  BMW обаче отчита свиване с 6.6%.

Производителите и дилърите се опитват да преодолеят негативните ефекти на кризата чрез все по-големи отстъпки в цените. През миналия месец отстъпките в Германия са били средно 11.9%, спрямо 11.6 на сто през 2012 г. според данните на специализираното списание Autohaus PulsSchlag. При марката Opel на GM отстъпките са достигнали средно 15.2%, а при Fiat – 13.5%, спрямо 12 на сто за миналата година. Peugeot, Citroen и Renault са продавали колите си с отстъпка от 13.3% в Германия през май.

Лекото подобрение на автомобилния пазар в Европейския съюз (ЕС) през април не е успяло да се задържи и през май, като регистрациите на нови автомобили през миналия месец са спаднали до 20-годишно дъно. По данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) продажбите на автомобили в 27-те членки са спаднали с 5.9% спрямо същия месец на миналата година до 1.04 млн. броя. Така продажбите в региона достигат най-ниското си  ниво от 1993 г., отбелязва Bloomberg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    xps avatar :-|
    xps

    Ръст, ръст, ръст ама всяка година нова кола......

  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Всеки вече има кола, повечето на 2-3 години ги сменят. Да вземем да ги сменяме по-често!? За повечето е прекалено често, за много е финансово непосилно.
    Според мен производителите на автомобили са проспали макро-тренда: все повече производители, все повече коли (а на улицата има все толкова място и все повече задръствания) и едно честота на замяна на колата, която трудно може да бъде съкратена повече. Отделно зелените и (нормалното) желание на много да се движат повече пеша или с велосипеди.

  • 3
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Няма какво да се лъжем - работните места на Европа тръгнаха към Азия и напоследък Африка. Все по-малко хора имат парите да си позволят нов автомобил.
    Единствено луксозните марки + германците засега се държат - останалите са глътнали много вода.

  • 4
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Вместо коли, се купуват велосипеди, а и ходенето пеш си е здраве. С тия цени на горивата хората пестят все повече, работа няма, а оттам и доходите намаляват. Тенденцията ще е такава и занапред, не знам на какво (чудо) се надяват автомобилостроителите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал