Хроничен спад при телекомите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хроничен спад при телекомите

Структура на пазара на електронни съобщения

Хроничен спад при телекомите

Големите компании от сектора опитват да компенсират топенето на приходите си с пакетни услуги

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
9001 прочитания

Структура на пазара на електронни съобщения


Намаляващо население, падащи цени при основните източници на приходи, слаб интерес към нови услуги, силна конкуренция, затегната регулация, ниски доходи. Ако към този горчив коктейл добавите и малко политическа несигурност, ще разберете нежеланието на всеки акционер в голям телеком да инвестира в България. Годишният доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на сектора през 2012 г. и перспективите пред него за следващите години (базиран на данни от компаниите на пазара и анализи на международни специализирани агенции) ясно показва точно тази картина. Поставена на световната карта, страната ни изглежда един доста неатрактивен пазар. Хубавата новина е за потребителите - че парите, които плащат на телекомите, стават все по-малко.

Според данните на КРС за 2012 г. общо телеком секторът в България се свива с 4%, като най-засегнати са приходите от сегментите на мобилните и фиксираните телефонни разговори. Компаниите от сектора успяват да компенсират частично понижението с ръст при интернет и пакетните услуги. При водещите телекоми "Мобилтел" отчита спад на приходите и на пазарния си дял, почти еднакъв с този от предходните години, докато БТК подобрява позициите си. "Глобул" запазва статуквото от предходната 2011 г.

Стопяването на общите приходи в бранша е със 123 млн. лв. спрямо предходната година до 2.822 млрд. лв. Най-голям е спадът при постъпленията от пренос на глас - 10.8%, като понижението при мобилните телефонни разговори е 12.1%. Въпреки това този сегмент продължава да съставлява най-голям дял от пазара и заема 65.2%. Добрата новина е, че спадът забавя интензитет - през предходните две години (2010 и 2011 г.) той е бил 6%.

Черният 1 юли

Основната причина за силния спад на приходите от пренос на глас е понижението на тарифите за терминиране, което наложи КРС през изминалата година. От 1 юли 2012 г. тези цени, които практически операторите плащат помежду си за обаждания от едната към другата мрежа, бяха орязани от регулатора наполовина - от 13 ст. на 5.5 ст. на минута. Към тях бяха приравнени и тарифите за вход в български мрежи от абонати на чуждестранни оператори. Тези два фактора, особено последният, са в основата за драматичния спад на приходите на българските телекоми през последните тримесечия. По данни на самия регулатор цените за терминиране са понижени средно с 57.6% при трите оператора през изминалата година. Тенденцията се очаква да продължи и през настоящата 2013 г., след като КРС вече понижи отново цените на едро от 1 януари, а следващата корекция надолу трябва да влезе в сила от 1 юли.

Натискът на КРС доведе до някои съществени изменения в източниците на приходи на компаниите, както и в адаптиране на бизнес модела им. Например, докато преди водещ източник на постъпления беше директното таксуване на разговорите, в момента това перо е изместено от плащането на абонаментни планове. Те вече заемат 38.1% от приходите на GSM операторите, докато делът на телефонните разговори намалява до 30.7%. На регулациите телекомите отговориха с включване на голямо количество безплатни минути разговори към собствената, но вече и към външни мрежи. Самата комисия отбелязва в доклада, че все още има съществено затваряне на трафика на мобилните оператори в рамките на мрежите им. Така 85.5% от преноса на глас при GSM компаниите се осъществява в рамката на собствената им мрежа. Разговорите към външни български оператори са близо осем пъти по-малко, съставлявайки едва 10.8% от трафика.

Пакетните услуги бележат ръст от 20.6% на годишна база и вече обхващат 12.6% от GSM потребителите. Чрез тях големите телекоми се опитват да диверсифицират приходите си и да привлекат потребителите да ползват колкото се може повече от продуктите на дадена компания.

Тримата големи

При GSM операторите лидер продължава да е "Мобилтел", но неговият пазарен дял и като брой абонати, и като приходи намалява. Тази тенденция е от няколко години и се дължи на зрелия мобилен пазар и засилената конкуренция от страна на БТК и "Глобул". Така през изминалата година абонатите на "Мобилтел" съставляват 43.2% - спад спрямо 2011 г., когато са били 45.2%. Сходно е понижението и при пазарния дял на база приходи – от 48.5% на 44.6%. По данни на КРС проникването на мобилните услуги вече достига 148% през 2012 г. и това показва, че битката не се води за нови абонати, а по-скоро за запазване на собствените и привличане на клиенти от конкуренцията. БТК се възползва, като отчита ръст от 18.6% на 20.4% по брой потребители, а делът й като постъпления скача от 15.4% на 19.3% през 2012 г. спрямо предходната година. "Глобул" запазва почти изцяло позициите си.

Този луд интернет

Един от най-динамично развиващите се сектори в телекомуникационната индустрия остават услугите за достъп до интернет. Сегментът отчита ръст от 9.78% на приходите, които през 2012 г. достигат 346.96 млн. лв. Същевременно абонатите на интернет услуги се увеличават с 18.7% и вече са 1.9 млн. души. В доклада на КРС се посочва, че проникването на тази услуга сред населението достига 40.4% от домакинствата в страната. Впечатляващ е скокът на клиентите на мобилен достъп до глобалната мрежа. Техният брой се е увеличил с 68.6%, но трябва да се има предвид и по-ниската база за сравнение спрямо фиксираните абонати на интернет.

Основната тенденция, която съпътства интернет пазара в България, е постепенното му окрупняване. Така през 2012 г. беше завършена напълно процедурата по вливането на два от големите доставчици - "Мегалан" и "Спектър нет", към "Мобилтел". По тази причина телекомът излиза на трета позиция по брой абонати, като лидер тук е единствената компания, която предоставя ADSL връзка – БТК. След нея е кабелният оператор "Близу". По този начин два от големите телекома в България са сред трите най-големи интернет доставчици. Изчезването на "Мегалан" и "Спектър нет" (които през 2011 г. бяха съответно четвърти и девети) позволи на "Пауър нет" и "Телекабел" да влязат в топ 10 на доставчиците на интернет. Окрупняването на пазара е видно от факта, че пазарният дял, който държат водещите десет компании, нараства от 66.5% през 2011 г. на 69.4% през 2012 г.

Надеждата на новото поколение

Макар и пакетирането на услуги да е съществена част от новия бизнес модел на компаниите от бранша, основното, на което по принцип може да се разчита не частично да компенсира загубите, а да даде тласък за нови приходи, е преносът на данни и достъпът до интернет през мобилни мрежи. В тази ниша се целят и новите участници на пазара - "Булсатком" и "Макс телеком". В тази посока са и надеждите на големите телекоми. Анализите на техните специалисти обаче за момента показват твърде слаб интерес към услугите, които могат да предложат мрежите от ново поколение, което не дава надежди за скорошна мащабна промяна. Още повече че, поставена на картата на света, България не изглежда особено атрактивна за вложения. По данни на една от водещите аналитични компания в света – Gartner Inc, цитирани от КРС, през 2012 г. общият обем на пазара на телекомуникационни услуги в световен мащаб достига 1.661 трилиона щатски долара, което е намаление само с 0.1% спрямо 2011 г. Прогнозата за 2013 г. предвижда увеличение на приходите в сектора от 2.4% спрямо 2012 г., като се очаква те да достигнат 1.7 трилиона щатски долара.

Намаляващо население, падащи цени при основните източници на приходи, слаб интерес към нови услуги, силна конкуренция, затегната регулация, ниски доходи. Ако към този горчив коктейл добавите и малко политическа несигурност, ще разберете нежеланието на всеки акционер в голям телеком да инвестира в България. Годишният доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на сектора през 2012 г. и перспективите пред него за следващите години (базиран на данни от компаниите на пазара и анализи на международни специализирани агенции) ясно показва точно тази картина. Поставена на световната карта, страната ни изглежда един доста неатрактивен пазар. Хубавата новина е за потребителите - че парите, които плащат на телекомите, стават все по-малко.

Според данните на КРС за 2012 г. общо телеком секторът в България се свива с 4%, като най-засегнати са приходите от сегментите на мобилните и фиксираните телефонни разговори. Компаниите от сектора успяват да компенсират частично понижението с ръст при интернет и пакетните услуги. При водещите телекоми "Мобилтел" отчита спад на приходите и на пазарния си дял, почти еднакъв с този от предходните години, докато БТК подобрява позициите си. "Глобул" запазва статуквото от предходната 2011 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Ами така ще е искахме ЕС - подобие на САЩ и поне с телекомите през 2014 ще го постигнем

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    Няма да има големи бонуси вече ...

  • 4
    ceco avatar :-|
    Цецо

    И поради каква причина е този плач за кожодерите? Тия печелеха повече от наркотърговци. Е понамалиха си печалбите. Но те пак са огромни.
    Защо ли веднъж редакцията не се загрижи за одраните пациенти?

  • 5
    don_bidon avatar :-|
    Владислав Славков

    Ако операторите искат по-високи печалби трябва да инвестират малко повече в човешките ресурси.Хората,които работят за тези телекоми трябва да бъдат добре обучавани и да са запознати в детаили с предлаганите услуги,както на компанията в която работят,така и на конкуренцията.
    Аз работя за един от големите телекоми.За момента смятам,че компанията полага усилия в тази насока,но има още какво да се желае.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK