GFR купи румънските "Жп товарни превози"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

GFR купи румънските "Жп товарни превози"

Два от кандидатите за CFR Marfa участваха и в отменения търг за БДЖ "Товарни превози"

GFR купи румънските "Жп товарни превози"

Продажбата на държавната компания беше едно от условията за ново предпазно споразумение с МВФ

8720 прочитания

Два от кандидатите за CFR Marfa участваха и в отменения търг за БДЖ "Товарни превози"

© Анелия Николова


Румънската компания Grup Feroviar Roman (GFR), която беше един от основните кандидати за отменената приватизация на БДЖ "Товарни превози", беше избрана от правителството в Букурещ за купувач на държавния товарен жп превозвач CFR Marfa. GFR беше останал единствен кандидат в проточилите се с месеци преговори, но чрез споразумението румънските власти успяха да спазят крайния срок за продажбата, наложен от Международния валутен фонд. GFR оперира и в България чрез дружеството си "Българска железопътна компания", която е най-големи конкурент на БДЖ.

GFR е предложила 905 млн. леи (202 млн. евро) за 51% дял в превозвача, като е поела ангажимент за допълнителни инвестиции в размер на 900 млн. леи (около 200 млн. евро), съобщава транспортното министерство, цитирано от Bloomberg. Продажбата на CFR Marfa е едно от условията за сключването на предпазно кредитно споразумение на стойност 5 млрд. евро с МВФ, чийто борд на директорите предстои да обсъди помощта на 26 юни. Румъния бърза да приключи сделката до края на месеца, след като вече поиска тримесечна отсрочка от кредиторите.

Изисквания на МВФ

"Ние изпълнихме нужните изисквания и показахме своята ангажираност, поради което съм оптимист за решението на МВФ", коментира министър-председателят Виктор Понта. Букурещ вече успя да набере 315 млн. леи от продажбата на 15% дял в газовата компания Transgaz през април, като средствата отидоха за изплащане на закъснели плащания към частни компании, което също беше изискване на МВФ.

Планираната продажба обаче може да бъде забавена или дори спряна заради притесненията за конкуренцията, тъй като обединената компания GFR/CFR Marfа ще контролира над 70% от товарния железопътен трафик в страната. Макар да се очаква румънските регулатори да одобрят сделката без възражения, Европейският съюз може да реши да разследва сделката, тъй като обединената компания ще оперира в много съседни държави със своите 300 локомотива и 14 хил. вагона.

Единствен кандидат

Плановете за продажба на 51% от CFR Marfа бяха обявени през април, като правителството преструктурира дълга на компанията, за да я направи по-атрактивна за инвеститорите. Задължения за около 28 млн. евро бяха прехвърлени към румънския държавен железопътен холдинг, а индикативната цена за мажоритарния дял в товарния превозвач беше 180 млн. евро. В началото на май в търга заявиха участие три компании – щатската Omnitrax, Grup Feroviar Roman и местният й конкурент Transferoviar Grup, който участваше в консорциум с австрийската Donau-Finanz, която също беше кандидат за БДЖ "Товарни превози".

Впоследствие транспортното министерство реши, че Omnitrax не отговаря на изискванията и беше изключена от търга, като компанията оспорва това решение в съда. На 19 юни Transferoviar Grup/Donau Finanz обяви, че се оттегля с аргумента, че не е получила достатъчно време да се запознае със състоянието на CFR Marfа, информацията за което е била предоставена на кандидатите чак на 27 май. Така GFR остана единствен участник в наддаването.

Български паралел

В началото на миналата година започна процедура за приватизацията и на БДЖ "Товарни превози", което беше едно от изискванията за нов целеви заем от Световната банка. Той беше договорен, но не и изтеглен. Първата процедура от лятото на 2012 г. се провали, тъй като имаше само един кандидат - компания, регистрирана специално за целта в Кипър. Втората процедура беше удължавана на няколко пъти и в крайна сметка новото правителство я отмени. Основният аргумент е, че не е ясно кога може да бъде вдигнат запорът на облигационерите върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози". Освен това новото ръководство на транспортното министерство счита, че има и други възможности за спасяването на силно задлъжнелите железници освен приватизацията.

Румънската компания Grup Feroviar Roman (GFR), която беше един от основните кандидати за отменената приватизация на БДЖ "Товарни превози", беше избрана от правителството в Букурещ за купувач на държавния товарен жп превозвач CFR Marfa. GFR беше останал единствен кандидат в проточилите се с месеци преговори, но чрез споразумението румънските власти успяха да спазят крайния срок за продажбата, наложен от Международния валутен фонд. GFR оперира и в България чрез дружеството си "Българска железопътна компания", която е най-големи конкурент на БДЖ.

GFR е предложила 905 млн. леи (202 млн. евро) за 51% дял в превозвача, като е поела ангажимент за допълнителни инвестиции в размер на 900 млн. леи (около 200 млн. евро), съобщава транспортното министерство, цитирано от Bloomberg. Продажбата на CFR Marfa е едно от условията за сключването на предпазно кредитно споразумение на стойност 5 млрд. евро с МВФ, чийто борд на директорите предстои да обсъди помощта на 26 юни. Румъния бърза да приключи сделката до края на месеца, след като вече поиска тримесечна отсрочка от кредиторите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    matz avatar :-|
    matz

    Ние не продаваме! Национализираме! ... и фалираме наред.

  • 2
    pruch avatar :-P
    pruch

    Купувам адреса на обекта на снимката.:)

  • 3
    kota4ki avatar :-|
    kota4ki

    Не не: ние приватизираме и произвеждаме скрап, това правим ние и в него сме най-добри.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK