Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 26 юни 2013, 21:00, 35827 прочитания

Най-големите български компании през 2012 г.

За седма поредна година класацията "Капитал 100" подрежда местните гиганти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Лидерите по сектори

Метали
1. Аурубис България
2. Стомана-индъстри
3. София мед

Ритейл
1. Кауфланд България
2. Метро кеш енд кери България
3. Билла България

Машини и оборудване
1. Идеал стандарт – Видима
2. Либхер – Хаусгерете Марица
3. Монбат

Горива
1. Лукойл Нефтохим Бургас
2. Лукойл-България
3. ОМВ България

Транспорт
1. Параходство "Български морски флот"
2. Национална компания "Железопътна инфраструктура"
3. СОМАТ

Храни и напитки
1. Папас-олио
2. Нестле България
3. Кока-кола Хеленик ботълинг къмпани

Енергетика
1. Национална електрическа компания
2. Булгаргаз
3. Овергаз

Фармация
1. Софарма трейдинг
2. Либра
3. Стинг

Строителство
1. Трейс груп холд
2. Главболгарстрой
3. Маркан

Телекомуникации
1. Мобилтел
2. БТК
3. Космо България мобайл

Текстил и облекла
1. Е.Миролио
2. Булсафил
3. Калинел

Земеделие
1. Севан
2. Зърнени храни – гр. Силистра
3. Кристера

Софтуер
1. САП Лабс България
2. Ем Би България
3. Виемуеър България
"Лукойл Нефтохим Бургас" отново оглавява класацията на най-големите компании в България – "Капитал 100". Резултатите от седмото поредно издание бяха обявени на специално събитие в сряда вечерта.

През 2012 г. приходите на стария-нов лидер в подреждането са се увеличили с 22% и достигат 8.2 млрд. лв. За последните три години компанията отчита двуцифрени ръстове на бизнеса си (23% за 2011 г. и 31% за 2010 г.). Фактор за подобряването на резултатите са и растящите през последните години в световен мащаб цени на горивата. Те стоят и зад ръста на приходите, отчетен от другото българско дружество от групата на руската "Лукойл" – търговецът на горива "Лукойл България". Въпреки повишените продажби (с 3% до 3.6 млрд. лв.) компанията остава на третата позиция в класация. Така за втора поредна година вицешампион е медодобивният комбинат в Пирдоп "Аурубис България". През изминалата година приходите му са се свили с 8% до 4.3 млрд. лв., като причината е планов ремонт през есента.


Водещата десетка

В пълния си вариант подреждането в челото на класацията на най-големите български компании изглежда по следния начин:

"Лукойл Нефтохим Бургас"
"Аурубис България"
"Лукойл България"
Национална електрическа компания
"Булгаргаз"
"ОМВ България"
"Овергаз"
"Нафтекс петрол"
"ЧЕЗ електро България"
"Кауфланд България"



За първи път в челната десетка на класацията "Капитал 100" липсва представител на телекомуникационния сектор. През годините място сред местните гиганти са заемали БТК и "Мобилтел". Растящата конкуренция на пазара обаче, както и регулаторният натиск върху цените за поредна година изяждат приходите на компаниите от сектора.

В резултат на свиването на бизнеса на телекомуникационните оператори място в топ 10 на най-големите компании намира германската търговска верига Kaufland. Продължаващата експанзия на ритейл компанията на местния пазар обаче по всяка вероятност означава, че дружеството ще успее да прескочи прага от 1 млрд. лв., при това може би още през настоящата година.

Година на бавни обороти

Общите приходи на компаниите от топ 10 са се увеличили с 6.8% през 2012 г. (виж таблицата). Този резултат е съпоставим с постигнатия от дружествата от топ 100 ръст от 7%. В подреждането от 101 до 200 обаче повишението на приходите е с далеч по-скромните 0.13%, които доста по-красноречиво отразяват трудната икономическа обстановка през изминалата година. Приходите на най-бързо растящите 50 компании също се увеличават със значително по-бавни темпове в сравнение с предишни издания на класацията – за 2012 г. средният ръст сред топ 50 по показателя е с 31%.

По отношение на печалбите ситуацията също не е съвсем розова. През 2012 г. около една пета от компаниите в топ 100 отчитат негативни финансови резултати, което е съпоставимо с данните за 2011 г. Във втората стотица една от всеки десет компании е работела на загуба през изминалата година. И в това издание на класацията обаче не липсват дружества, предпочели да не разкриват информация за финансовите си резултати за годината, което означава, че реалната картина вероятно е в по-негативни тонове.

През 2012 г. средният финансов резултат на компаниите от топ 100, за които има данни, се е свил със 7%. При челната десетка общият финансов резултат за годината е загуба в размер на 227 млн. лв. в сравнение с печалба от почти 67 млн. лв. за 2011 г. Всъщност едва три от компаниите от топ 10 (за "Кауфланд" няма данни) са успели да реализират нетна печалба от дейността си през изминалата година.

В подреждането на 50-те най-рентабилни компании също се забелязва влошаване на резултатите. Средната норма на печалба през 2012 г. намалява до 17 стотинки на всеки лев приходи в сравнение с 19 стотинки, отчетени през 2011 г. (в сметката не са включени резултатите на създадената от правителството на ГЕРБ Държавна консолидационна компания, която е своеобразна "касичка" за парите от приватизация).

Софтуерни отличници

За първи път в "Капитал 100" обръщаме специално внимание на компаниите от IT сектора. Първата ни класация на технологичните дружества е с фокус върху софтуерните разработчици, като подреждането включва само "производителите", но не и дистрибуторите на хардуер и софтуер. През последните няколко години секторът е един от най-динамично развиващите се в страната, като само за 2012 г. реализираният износ е за над 2 млрд. лв. Макар и все още да са по-скоро средни по размер, софтуерните компании определено имат потенциал скоро да намерят място и сред корпоративните гиганти в страната.

Разпространение

Списанието "Капитал 100" ще е в продажба от 29 юни в бензиностанциите OMV, Shell и "Лукойл", както и в магазините Inmedio, Relay, One minute, Le Cafe, които се намират в шопинг моловете, галериите на почти всички магазини "Кауфланд", метростанции, болници, жп гари София и Варна.

Списанието "Капитал 100" е част от абонаментния план на вестник "Капитал". Възможностите за абонамент за "Капитал" може да видите на economedia.bg/abonament.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране Строителните предприемачи призовават да не се стопира банковото кредитиране

Националната асоциация на строителните предприемачи предлага създаването на експертен икономически съвет, който да работи върху мерки за стабилизиране на икономиката

3 апр 2020, 426 прочитания

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 1371 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сезонът на дивидентите

Акционерите в едни от най-големите публични компании вече гласуваха разпределението на печалбата

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10