Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НЛО

Жалбата на чуждите авиокомпании срещу по-високите такси на софийското летище е отхвърлена, защото администрацията не ги откри в българския Търговски регистър

Калина Горанова
10318 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Терминал 2 на Летище София напоследък е особено актуален изход. От 1 юли обаче бягството от България вече ще си има нови цени заради променените летищни такси.

Досега тарифите се определяха с решение на Министерски съвет. Разпоредби в европейското законодателство обаче промениха модела и всяко летище трябва само да започне да ги фиксира на база специална методология. За софийското летище (като най-голямо и по-специално от другите) методологията стана готова в края на миналата година, а решение за новите такси бе обявено на 26 април 2013 г.

То предизвика недоволството на Комитета на опериращите авиокомпании, в който влизат превозвачи като Lufthansa, British Airways, Air France, Austrian Airways, Qatar Airways и др., които подадоха жалба до "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), дирекция към министерството на транспорта. Според компаниите таксите са дискриминационни (в полза на нискотарифните авиокомпании), разходите, които стоят зад тях, са недоказани, а като капак съществува и рискът да направят летището още по-малко атрактивно за авиопревозвачите.

Вместо спорните моменти с клиентите да бъдат изяснени, от ГВА отговарят на авиокомпаниите, че след многократни проверки... не ги намират по ЕИК в Търговския регистър (каквото задължение няма за представителствата) и тъй като "няма намерени съвпадения по посочените критерии" не може да се докаже и че управляващите ги наистина ги управляват и следователно жалбата не се допуска. Нищо че авиокомпаниите постоянно получават фактури от същата тази администрация, въпросните ЕИК на чуждестранните предствителство фигурират в системата ДАКСИ и търговският мениджър на British Airways за Балканите и Унгария Емил Делибашев или пък търговският предствител за България и Мекедония на Австрийските авиолинии и Lufthansa Пол Нордфелд едва ли са самозванци.

ГВА "успява да открие" в Търговския регистър само "България ер" (което е напълно логично за регистрирано в България дружество) и съответно само тяхната жалба е разгледана. Междувременно обаче авиопревозвачът успява да се договори самостоятелно с летището и да си издейства отстъпки на база големия брой на полетите си, трансферния си трафик и така компенсира в голяма степен увеличенията. Българският превозвач успява да си отвоюва 80% намаление и за кацанията си по вътрешните полети. Така единствената приета жалба е оттеглена, а случаят е приключен. Докато може би не стигне на по-високо европейско ниво.

Всички са равни, но...

Въпросните такси са шест: кацане, паркиране, пътници, ръкав и двете най-нови - такса сигурност и такса шум. Общият ефект от промените е трудно изчислим, тъй като при някои от тях е променена не само ставката, а и цялата методология на изчисляване. Или ефектът би следвало да е различен за всяка една от авиокомпаниите в зависимост от това на кой терминал каца, има ли нощни и уикенд полети, ползва ли ръкави и т.н. Намеление на таксите има например при ползването на ръкав. Таксите за кацане през нощта, през уикендите и на национални празници пък вече няма да са по-високи от останалите, както досега, а при вътрешните полети няма да има отстъпка (проблем например за "България ер"). От авиокомпаниите обаче изчисляват, че в своята цялост увеличението на такса кацане е около 10% за авиокомпания. Сметката показва, че общият негативен ефект от въвеждането на новите летищни такси за превозвача "България ер" например ще възлезе на 1.375 млн. евро в годишен план (преди допълнителното споразумение на "България ер" с летището).

Най-голямо недоволство обаче предизвиква пътническата такса (към момента 12 евро). Тя вече ще е различна за двата терминала - 6 евро за стария и 11 евро за новия. Тя става по-ниска само на пръв поглед, тъй като при таксуването на пътниците ще се добави и новата такса сигурност, която ще е динамична величина през следващата една година, а от юни 2014 г. се фиксира на 6 евро. Или в крайна сметка цените на пътник на стария терминал ще останат същите, както досега, а на новия ще нараснат. 

От летището обясняват ножицата в цените с различните разходи, които имат на двата терминала. Увеличенията пък идват по линия на рентгеновия контрол на ръчните багажи и пътниците на входните скенери, който преминава към летищата и започва да се извършва от служители на летището вместо от МВР. Към разходите се прибавят и тези за свето-техническо обслужване при излитане и кацане на авиокомпаниите, които досега бяха в задълженията на РВД. Колкото до привличането на нови клиенти от летището предвиждат намаления при някои от таксите при откриване на нова линия или увеличаване на честотите.

К'ви сте вие

Аргументите на летището обаче явно не са достатъчно убедителни за клиентите му. В жалбата на чуждестранните авиопревозвачи, публикувана на сайта на ГВА, се посочва, че "не са спазени основните принципи за обвързаност с разходите, прозрачност и недискриминация". Авиокомпаниите твърдят, че не е спазена процедурата за провеждане на консултации, че не са им били предоставени компонентите, които са основа за определянето на летищните такси, че не е предоставена инвестиционната програма на летището, че не е обоснована нуждата от нови такси. Или че съществува съмнението, че таксите са определени произволно. Едновременно с това според тях Летище София не полага усилия за оптимизиране на разходите си и като естествен монополист лесно може да налага на клиентите си цени по свое усмотрение. 

Абсурдното в случая е, че ГВА отказва да разгледа жалбата на авиокомпаниите, като така на практика се елиминира възможността да се изчистят съмненията и да се нанесат корекции на таксите при необходимост. Вместо това летището се договаря с местния авиопревозвач, като това само би могло да затвърди съмненията сред чуждите авиокомпании в дискриминация.

В крайна сметка всичко ще бъде платено от пътниците в полза на летището. Другата възможност е авиокомпаниите сами да поемат увеличението за сметка на маржа си, като така полетите за тях биха ставали все по-малко атрактивни и това би могло да доведе до намаляване на честоти и на дестинации, явление характерно за последните няколко години.

Терминал 2 на Летище София напоследък е особено актуален изход. От 1 юли обаче бягството от България вече ще си има нови цени заради променените летищни такси.

Досега тарифите се определяха с решение на Министерски съвет. Разпоредби в европейското законодателство обаче промениха модела и всяко летище трябва само да започне да ги фиксира на база специална методология. За софийското летище (като най-голямо и по-специално от другите) методологията стана готова в края на миналата година, а решение за новите такси бе обявено на 26 април 2013 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    mastikata avatar :-|
    mastikata

    ТИМ си решиха проблема с конкуренцията на европейските авиопревозвачи. Цената е за наша сметка както е обичайно за Българската действителност. #fostavka

  • 2
    sasi24 avatar :-|
    sasi24

    Без да защитавам тимаджиите, практика навсякъде е най-голямата авиокомпания на едно летище да получи по-изгодни условия. Това е така в Париж с Еър Франс, Мадрид с Иберия, Лондон с Бритиш, Франкфурт с Луфтханза, Цюрих със Суис и т.н.

    За мен е добър сигнал, че летището не си е свалило га...рда и все пак е разграничило тарифи за нискотарифни авиокомпании (като напр. в Копенхаген), за да стимулира идването на нови такива. Това от своя страна е нормално да не се харесва на останалите авиокомпании с по-вискои разходи, вкл. и на тимаджиите, които биха предпочели еднакви цени за двата терминала.

    Това, че летището не е провело консултациите като хората, не е похвално, но имат късмета, че докато държавата е зад тях, ще бъдат винаги на по-дългия клон...

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Сутринта се занимавахме с амортизационните отчисления в държавните Мини Марица-Изток, за вечерно занимание четем за тарифите на държавното летище, утре за съботна закуска, предполагам ще се занимаваме с разхода на охлаждаща течност в струговете на държавното ВМЗ Сопот.

    Хайде да се отърваме от тази държавна собственост най-сетне, че списъкът със задачи е доста дълъг.

  • 4
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    С тези нови такси министерството явно събира пари за БДЖ и от напускащите пътници през Терминал 2.

    Като за последно...

  • 5
    beriya avatar :-|
    beriya

    [quote#3:"cinik"]Хайде да се отърваме от тази държавна собственост най-сетне, че списъкът със задачи е доста дълъг. [/quote]

    И ако може всичко накуп за 1 лев да продадем- на баджанака.
    ---------------------
    Раздържавяването си е страшна формула за решаване на проблеми и „доказано ефективна" в БГ си варианта.

  • 6
    jarok avatar :-|
    jarok

    Ето още едно доказателство защо вие Балгарите сте не само на опашката а че и в задника на Европа.

  • 7
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Идеята е ясна.Едно време в СССР живеещите там нямаха лични документи.На всяко кръстовище дето се събират пътищата от трийсетина села имаше народна милиция.нямаш документ седиш си на село.Сега в глобалното село единственото спасение крепостните селяни да останат да работят за комунистите са високите цени на билетите.Жалки са тези напъни.

  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Високите такси по летищата няма да спрат потока от желаещи да емигрират, виж, да попречат на бизнеса и чужденците по-могат...

  • 9
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Родна класика, летищен оператор (Тим-Порт) съвместява собственост на авиокомпания, къде го има това нещо?

  • 10
    anastas_kar avatar :-|
    anastas_kar

    Не очаквам никога поощряване на медиите, които отразяват истината на големите улици и площади на България , от зависим политик от
    "нестандартен " въоръжен депутат в НС !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK