С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 29 юни 2013, 23:31, 9941 прочитания

НЛО

Жалбата на чуждите авиокомпании срещу по-високите такси на софийското летище е отхвърлена, защото администрацията не ги откри в българския Търговски регистър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Терминал 2 на Летище София напоследък е особено актуален изход. От 1 юли обаче бягството от България вече ще си има нови цени заради променените летищни такси.

Досега тарифите се определяха с решение на Министерски съвет. Разпоредби в европейското законодателство обаче промениха модела и всяко летище трябва само да започне да ги фиксира на база специална методология. За софийското летище (като най-голямо и по-специално от другите) методологията стана готова в края на миналата година, а решение за новите такси бе обявено на 26 април 2013 г.


То предизвика недоволството на Комитета на опериращите авиокомпании, в който влизат превозвачи като Lufthansa, British Airways, Air France, Austrian Airways, Qatar Airways и др., които подадоха жалба до "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), дирекция към министерството на транспорта. Според компаниите таксите са дискриминационни (в полза на нискотарифните авиокомпании), разходите, които стоят зад тях, са недоказани, а като капак съществува и рискът да направят летището още по-малко атрактивно за авиопревозвачите.

Вместо спорните моменти с клиентите да бъдат изяснени, от ГВА отговарят на авиокомпаниите, че след многократни проверки... не ги намират по ЕИК в Търговския регистър (каквото задължение няма за представителствата) и тъй като "няма намерени съвпадения по посочените критерии" не може да се докаже и че управляващите ги наистина ги управляват и следователно жалбата не се допуска. Нищо че авиокомпаниите постоянно получават фактури от същата тази администрация, въпросните ЕИК на чуждестранните предствителство фигурират в системата ДАКСИ и търговският мениджър на British Airways за Балканите и Унгария Емил Делибашев или пък търговският предствител за България и Мекедония на Австрийските авиолинии и Lufthansa Пол Нордфелд едва ли са самозванци.

ГВА "успява да открие" в Търговския регистър само "България ер" (което е напълно логично за регистрирано в България дружество) и съответно само тяхната жалба е разгледана. Междувременно обаче авиопревозвачът успява да се договори самостоятелно с летището и да си издейства отстъпки на база големия брой на полетите си, трансферния си трафик и така компенсира в голяма степен увеличенията. Българският превозвач успява да си отвоюва 80% намаление и за кацанията си по вътрешните полети. Така единствената приета жалба е оттеглена, а случаят е приключен. Докато може би не стигне на по-високо европейско ниво.



Всички са равни, но...
Въпросните такси са шест: кацане, паркиране, пътници, ръкав и двете най-нови - такса сигурност и такса шум. Общият ефект от промените е трудно изчислим, тъй като при някои от тях е променена не само ставката, а и цялата методология на изчисляване. Или ефектът би следвало да е различен за всяка една от авиокомпаниите в зависимост от това на кой терминал каца, има ли нощни и уикенд полети, ползва ли ръкави и т.н. Намеление на таксите има например при ползването на ръкав. Таксите за кацане през нощта, през уикендите и на национални празници пък вече няма да са по-високи от останалите, както досега, а при вътрешните полети няма да има отстъпка (проблем например за "България ер"). От авиокомпаниите обаче изчисляват, че в своята цялост увеличението на такса кацане е около 10% за авиокомпания. Сметката показва, че общият негативен ефект от въвеждането на новите летищни такси за превозвача "България ер" например ще възлезе на 1.375 млн. евро в годишен план (преди допълнителното споразумение на "България ер" с летището).

Най-голямо недоволство обаче предизвиква пътническата такса (към момента 12 евро). Тя вече ще е различна за двата терминала - 6 евро за стария и 11 евро за новия. Тя става по-ниска само на пръв поглед, тъй като при таксуването на пътниците ще се добави и новата такса сигурност, която ще е динамична величина през следващата една година, а от юни 2014 г. се фиксира на 6 евро. Или в крайна сметка цените на пътник на стария терминал ще останат същите, както досега, а на новия ще нараснат. 

От летището обясняват ножицата в цените с различните разходи, които имат на двата терминала. Увеличенията пък идват по линия на рентгеновия контрол на ръчните багажи и пътниците на входните скенери, който преминава към летищата и започва да се извършва от служители на летището вместо от МВР. Към разходите се прибавят и тези за свето-техническо обслужване при излитане и кацане на авиокомпаниите, които досега бяха в задълженията на РВД. Колкото до привличането на нови клиенти от летището предвиждат намаления при някои от таксите при откриване на нова линия или увеличаване на честотите.

К'ви сте вие
Аргументите на летището обаче явно не са достатъчно убедителни за клиентите му. В жалбата на чуждестранните авиопревозвачи, публикувана на сайта на ГВА, се посочва, че "не са спазени основните принципи за обвързаност с разходите, прозрачност и недискриминация". Авиокомпаниите твърдят, че не е спазена процедурата за провеждане на консултации, че не са им били предоставени компонентите, които са основа за определянето на летищните такси, че не е предоставена инвестиционната програма на летището, че не е обоснована нуждата от нови такси. Или че съществува съмнението, че таксите са определени произволно. Едновременно с това според тях Летище София не полага усилия за оптимизиране на разходите си и като естествен монополист лесно може да налага на клиентите си цени по свое усмотрение. 

Абсурдното в случая е, че ГВА отказва да разгледа жалбата на авиокомпаниите, като така на практика се елиминира възможността да се изчистят съмненията и да се нанесат корекции на таксите при необходимост. Вместо това летището се договаря с местния авиопревозвач, като това само би могло да затвърди съмненията сред чуждите авиокомпании в дискриминация.

В крайна сметка всичко ще бъде платено от пътниците в полза на летището. Другата възможност е авиокомпаниите сами да поемат увеличението за сметка на маржа си, като така полетите за тях биха ставали все по-малко атрактивни и това би могло да доведе до намаляване на честоти и на дестинации, явление характерно за последните няколко години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г. Акционерите на "Софарма" одобриха предварителен дивидент за 2019 г.

Председателят на съвета на директорите Огнян Донев очаква ръст на продажбите в Сърбия и Молдова

15 дек 2019, 143 прочитания

Уолстрийт очаква растеж през 2020 г. Уолстрийт очаква растеж през 2020 г.

Осем от най-големите банки в света очакват индексът S&P500 да нарасне догодина

15 дек 2019, 250 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Фед се опитва да успокои пазарите

Въпреки коментарите, че няма да се бърза със свиване на стимулите, лихвите по ипотеки и ДЦК растат

Още от Капитал
Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10