Peugeot Citroen търси изход от кризата в автомобилния сектор

Френският консорциум може да премине под контрола на GM

Компанията е сред най-пострадалите от кризата в автомобилния сектор
Компанията е сред най-пострадалите от кризата в автомобилния сектор    ©  Christian Hartmann
Компанията е сред най-пострадалите от кризата в автомобилния сектор
Компанията е сред най-пострадалите от кризата в автомобилния сектор    ©  Christian Hartmann

Фамилията Пежо обмислят продажбата на дела си в автомобилен консорциум PSA Peugeot Citroen на американската General Motors, твърдят източници на Reuters. Бъдещата сделка предвижда обединение на Opel, собственост на GM, с френската компания. Политическият риск от подобен ход обаче е голям, тъй като може да се стигне до затваряне на още предприятия за производство на автомобили във Франция и Германия.

Трудностите

General Motors притежава 7% от капитала на PSA Peugeot Citroen и според източници, запознати със сделката, цитирани от New York Times, американската компания е предпочитаният от френската фамилия купувач на дела им (25.4%). Другият кандидат бил китайската държавна Dongfeng Motor Corporation. Третият най-голям акционер в PSA Peugeot Citroen е фондът Blackrock.

Френският автомобилен производител се бори за оцеляване, след като миналата година поиска държавна помощ и съкрати 14 хил. работници във Франция. Главният финансов директор на Peugeot Жан-Баптист де Шатилион заяви, че европейският автомобилен производител вероятно няма да се възстанови през следващите години. General Motors отчита производствен излишък от дейността си в Европа поради намаляващото търсене на нови автомобили на Стария континент и при евентуална сделка със сигурност ще иска гаранции за намаляване на капацитета, респективно нови съкращения.

Спад на продажбите

Автомобилният пазар в Европа се свива за шеста поредна година и продажбите на нови автомобили през последния месец достигнаха двайсетгодишно дъно. Сред най-засегнатите от намаляващото търсене e Peugeot, която отчете загуба в размер на 5 млрд. долара за 2012 г. след болезнена комбинация от спадащи продажби и отписване на активи в опит да изчисти баланса си. Акциите на дружеството се сринаха със 77% за последните две години, докато борсовият индекс в автомобилостроенето STOXX Europe 600 autos & parts се понижи едав с 1.4 на сто.

В опит да спаси положението главният изпълнителен директор на френската компания Филип Варин съкрати 10 хил. служители и договори помощ за финансовото поделение на корпорацията - Banque PSA, в размер на 7 млрд. евро. По всичко личи, че компанията ще има нужда от нова капиталова инжекция и по-добре управление на ликвидните позиции. Варин обяви, че оперативните разходи ще бъдат намалени наполовина през втората половина на 2013 г. Главният изпълнителен директор на GM Дан Акерсън от своя страна коментира, че базираната в Детройт корпорация няма да инвестира нови средства във френската компания без "значителни промени."

Още от Капитал