Песимизъм сред бизнеса

Песимизъм сред бизнеса

Оценките на предприемачите в търговията, услугите и строителството се влошават

Стефан Антонов
5292 прочитания

Политическата нестабилност вече потиска и икономическата активност, показва изследването на Националния статистически институт (НСИ) за бизнес климата. Общата оценка за стопанската конюнктура се понижава с 0.7 процентни пункта, като се подобрява единствено в промишления сектор, чиято продукция е предназначена главно за износ. Всички останали сектори, чиято активност зависи от състоянието на българската икономика, а не от външни фактори – услуги, строителство и търговия на дребно, бележат влошаване.

НСИ получава данните за бизнес климата с анкета сред предприемачи и мениджъри, които оценяват както текущото състояние на средата, така и перспективите в краткосрочен план (до шест месеца напред). Изследването за стопанската конюнктура е най-близкото проучване до използвания на Запад показател за поръчките на компаниите (purchasing managers' index) и ако се прилага правилно, може да е индикатор за посоката, в която се развива българската икономика.

Единствено в индустрията прогнозите са оптимистични

Точно оценките на бизнеса показват, че икономиката се развива по негативния сценарий, който анализаторите прогнозираха след оставката на кабинета "Борисов". Тогава благоприятният вариант включваше бързо съставяне на стабилно правителство, а негативният беше слабо коалиционно правителство, което да работи под натиск.

Влошаването

Най-сериозно влошаване на бизнес средата се отчита в сектора търговия на дребно, където оценката се понижава с 5.3 процентни пункта. "Относно обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца прогнозите им (на анкетираните – бел. авт.) са по-резервирани", коментират от НСИ. Основна причина за това е несигурната икономическа среда, но засега компаниите от бранша очакват цените им да останат без промяна в следващите месеци.

По същия начин средата се възприема и от компаниите в сектора на услугите. Те понижават оценката си за настоящата икономическа ситуация и ревизират своите прогнози за следващите шест месеца, а като едно от основните притеснения посочват недостатъчната осигуреност с поръчки. Оценката за бизнес климата в сектора се понижава с 1.2 процентни пункта.

Летният сезон, който трябва да бъде най-активната част от годината за строителните компании, може също да се окаже разочароващ. Анкета сред представители на бранша показва, че те вече имат по-резервирани очаквания за лятото и есента, а общата оценка за бизнес климата в техния сектор се понижава с един процентен пункт. Въпреки това обаче и компаниите в строителството не очакват да се наложи понижаване на цените им.

Оптимизъм в индустрията

В контраст се представят компаниите от индустриалния сектор. Те се радват на увеличени поръчки както от страната, така и от чуждестранните си партньори, а анкетираните представители на индустриалните компании са направили по-оптимистични оценки за средата, в която оперират, и перспективите в близките месеци. Като резултат оценката за бизнес климата в сектора се повишава с два процентни пункта спрямо май.

Заводските цени продължават да падат

Българските индустриални производители понижават цените си трети пореден месец, показват данните на НСИ за май. В сравнение с април спадът е с 0.8%. По-ниските заводски цени са сигнал за възможно поевтиняване и на крайните продукти, но дефлацията е също толкова притеснително явление, колкото и високата инфлация. Ако тя не е следствие от по-висока производителност, причините за нея са свито търсене и доходи, а основният риск в такива случаи е повишаване на безработицата.

Спрямо миналия май цените падат средно с 1.02%, а тенденцията за понижаване е видна и при данните на годишна база, където спадът продължава втори пореден месец.

Преносът на тези тенденции върху потребителските цени вече се наблюдава, като на месечна база вече има три поредни месеца на дефлация. На годишна база пък все още цените растат, но темповете на покачване се забавят.

На месечна база най-сериозно поскъпва производството в химическата промишленост – с 2.2%, а на дрехи с 1.1 на сто. Химическите продукти поскъпват най-сериозно и на годишна база – с 6.5%. Освен тях обаче в първата тройка по поскъпване са храните с 5.6% и напитките, чиито цени растат с 4.9%.

Политическата нестабилност вече потиска и икономическата активност, показва изследването на Националния статистически институт (НСИ) за бизнес климата. Общата оценка за стопанската конюнктура се понижава с 0.7 процентни пункта, като се подобрява единствено в промишления сектор, чиято продукция е предназначена главно за износ. Всички останали сектори, чиято активност зависи от състоянието на българската икономика, а не от външни фактори – услуги, строителство и търговия на дребно, бележат влошаване.

НСИ получава данните за бизнес климата с анкета сред предприемачи и мениджъри, които оценяват както текущото състояние на средата, така и перспективите в краткосрочен план (до шест месеца напред). Изследването за стопанската конюнктура е най-близкото проучване до използвания на Запад показател за поръчките на компаниите (purchasing managers' index) и ако се прилага правилно, може да е индикатор за посоката, в която се развива българската икономика.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    4i4open avatar :-|
    Masala Sama

    песимиЗъм, оптимиЗъм, комуниЗъм...

  • 2
    villiger avatar :-|

    Капитал, оправете заглавието... :)

  • 3
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    Ако някой вижда нещо оптимистично в този материал, нека ми го покаже. Спадът в търговията на дребно се вижда и от космоса! Затворени малки магазинчета, разпродажби, промоции / ще рече, намаляване на цената в този случай, а не представяне на нови стоки/. Даже / аз го приветствам /, в нашия град е взето решение, с ваучерите за храна, които получават много от работниците, да се пазаруват и нехранителни продукти, дори техника, от местни магазини. Така се подкрепят местни търговски обекти. Относно намаляването на заводските цени, което пък, идва като едно от причините за повечето поръчки, се постига или с намаляване на персонала, или с намаляване на заплатите, или със задържане на заплатите, но удължаване на работното време. Може и пакет от всичко това. Как тогава се подобрява статуса на заетите и тяхната покупателна способност? Или ще работят за външни пазари? Т.е, ще продължават да снижават цената, за сметка на заплащането. Качеството не само не трябва да се снижава, а да расте!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал