Джулай морнинг 2 за мобилните оператори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джулай морнинг 2 за мобилните оператори

Мобилните оператори се опитват да компенсират негативните ефекти на понижението на цените с предоставянето на абонаментни планове с повече безплатни минути

Джулай морнинг 2 за мобилните оператори

От 1 юли влизат в сила новите регулации за цените на едро при мобилните оператори

Юлиян Арнаудов
9821 прочитания

Мобилните оператори се опитват да компенсират негативните ефекти на понижението на цените с предоставянето на абонаментни планове с повече безплатни минути

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


За трета поредна година 1 юли не се свързва само с празника на хипитата Джулай морнинг, в който те се събират на Камен бряг да посрещат изгрева. Датата стана традиционна за Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), от която тя принуждава мобилните оператори да понижат крайните цени за роуминг в рамките на Европейския съюз, както и своите тарифи за терминиране. Последните са цените на едро, които телекомите заплащат, когато техен абонат проведе разговор с абонат на техен конкурент. Те не оказват директно влияние на GSM компаниите при определянето на крайната стойност на разговорите, но ги карат да пускат по-добри условия за абонаментните си пакети.

Наш'та система...

Държавният регулатор предприе многократни стъпки за намаляване на цените на едро. Първата е от 2010 г. и влезе в сила на знаковата вече дата 1 юли. През следващите години последваха още няколко понижения, като последното е от 1 януари тази година. Тогава тарифите за терминиране паднаха до 4.6 ст. на минута в силен трафик и 3.9 ст. в слаб. Комисията обаче въвежда новата система BULRIC за разходоориентирано определяне на цените на едро – ход, който държавният регулатор подготвя от доста време. Така мобилните оператори ще посрещнат 1 юли с нови по-ниски тарифи за терминиране, които ще се понижат до 2.3 ст. на минута.

Натискът на комисията над операторите ще продължи и през следващите две години. Тя ще продължи да използва BULRIC системата и планира да понижи цените на едро още два пъти – първият на 2 ст. и вторият на 1.9 ст. на минута. Датите, от които ще важат новите регулации обаче, са 1 януари 2014 и 2015 г. съответно. Същият принцип ще се приложи и за разговорите на едро при фиксираните мрежи, като там тарифите ще се понижат до 5 ст. на минута, а промяната също влиза в сила от 1 юли.

Ефектът на пеперудата

Намаляването на цените на едро обаче не означава, че те ще окажат натиск за понижение на крайната стойност на мобилните разговори. Регулациите дават малко по-различен ефект от този, който очакват потребителите. Те всъщност карат телекомите да променят бизнес модела си, за да се адаптират към понижените приходи при тарифиране на разговорите. Мобилните оператори предприемат няколко стъпки в тази посока.

Първата е чрез промяна на абонаментните планове и стремежът на телекомите да обвържат колкото може повече от своите клиенти към тях. По този начин GSM компаниите се опитват да променят модела си на генериране на постъпления, като вместо да разчитат на директно таксуване на разговорите, те вече предпочитат фиксирания паричен поток от абонаментни такси. Поради тази причина през 2012 г. това перо за пръв път изпреварва приходите от мобилен пренос на глас, като заема 38.1% срещу 30.7%, показват данните на КРС. За да се стимулира преминаването към абонамент, се включват повече безплатни минути, което същевременно и компенсира промяната в цените за терминиране. Ефектът от повечето безплатни разговори променя и поведението на потребителите. Те все повече говорят в рамките на своята мобилна мрежа – вътрешният трафик в трите оператора през 2012 г. съставлява 85% от разговорите, показват още данните на регулатора.

Втората стъпка на GSM операторите за намаляване на ефектите от регулациите е, като започнат да предлагат колкото се може по-широк спектър от телекомуникационни услуги – телевизия, фиксирана телефония (която обаче също е обект на подобна регулация), мобилен и фиксиран интернет. В момента вече и трите GSM оператора предлагат фиксиран интернет, дори и "Глобул", които нямат изградена собствена мрежа, но правят това чрез т.нар white label договор за доставка през "Спиди нет" и NET1. Влиянието на големите телекоми в този сегмент се увеличава, като БТК и "Мобилтел" са съответно първи и трети по големина интернет доставчици в страната, показват данните на КРС. Последната стъпка за намаляване на ефектите от регулиране на цените на едро е обвързването на всички телекомуникационни услуги в комбинирани абонаментни пакети. За две години приходите от тях се увеличават тройно – през 2010 г. те са били едва 100.6 млн. лв, а през 2012 г. вече достигат 310.5 млн. лв. Въпреки силния ръст обаче те все още са под 5% от общите постъпления в телеком сектора.

Удар по приходите

Регулаторният натиск при цените на едро е основната причина за спада на приходите, който отчитат трите мобилни оператора и телеком индустрията като цяло през последните две години.

През 2012 г. мобилните разговори се понижиха с 12.1% спрямо предходната година, като този сегмент съставлява най-голям дял в телеком индустрията, показват данните от годишния доклад на КРС. Приходите при GSM разговорите са намалели от 1.93 млрд. лв. през 2010 г. на 1.52 млрд. лв. през 2012 г., показват още данните от доклада. Пазарният лидер при GSM операторите "Мобилтел" обяви 15.8% спад на приходите си през първото тримесечие на 2013 г. спрямо същия период на миналата година.

Постъпленията намаляват от 115.9 млн. евро от началото на януари до края на март 2012 г. на 97.5 млн. евро през аналогичните месеци сега, показват данните от отчета на компанията майка Telekom Austria. БТК обяви приходи от 195.35 млн. лева, или 99.7 млн. евро за същия период. За бившия държавен телеком това също е понижение спрямо първото тримесечие на 2012 г., когато постъпленията са били 218.68 млн. лева, или 111.7 млн. евро, показват данните от консолидирания й отчет, публикуван на сайта на Българската фондова борса.

В същата негативна ситуация е и "Глобул", който в момента чака новия си собственик –  норвежката Telenor – да влезе във владение. "Глобул" също отчита спад на приходите от 14.6%. За тримесечието те са 82.6 млн. евро, докато през същия период на миналата година са били 96.7 млн. евро. Все още компаниите не са обявили своите финансови отчети за периода април - юни, но от няколко тримесечия съществува тенденция за понижаване на приходите им.

 
Роумингът в ЕС също поевтинява 

Освен тарифите за терминиране на мобилните разговори от 1 юли поевтиняват и крайните цени за роуминг в рамките на Европейския съюз. Пределните стойности за изходящи обаждания ще са 24 евроцента на минута без ДДС, което е намаление със 17% спрямо досега. Докато входящите обаждания ще са максимум 7 цента на минута без ДДС, или 12.5% понижение. Изпращането на текстови съобщения става максимум 8 цента без ДДС, което е с 11% по-евтино спрямо сега. Тарифите важат за всички телекоми в рамките на ЕС. Българските GSM оператори ще таксуват по различен начин потребителите, като това зависи спрямо тарифния план, който те са избрали. Цените обаче не могат да бъдат по-високи от поставените от Брюксел. Освен стойностите на разговорите и преносът на данни в роуминг също ще поевтинее с 36% от 1 юли. Стремежът на заместник-председателя на Европейската комисия и комисар по дигиталните въпроси Нели Крус е постепенно да се създаде единен европейски телеком пазар.

За трета поредна година 1 юли не се свързва само с празника на хипитата Джулай морнинг, в който те се събират на Камен бряг да посрещат изгрева. Датата стана традиционна за Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), от която тя принуждава мобилните оператори да понижат крайните цени за роуминг в рамките на Европейския съюз, както и своите тарифи за терминиране. Последните са цените на едро, които телекомите заплащат, когато техен абонат проведе разговор с абонат на техен конкурент. Те не оказват директно влияние на GSM компаниите при определянето на крайната стойност на разговорите, но ги карат да пускат по-добри условия за абонаментните си пакети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    owz46306052 avatar :-|
    owz46306052

    " Изпращането на текстови съобщения става максимум 8 цента на минута без ДДС, което е с 11% по-евтино спрямо сега. "

    Смс-а на минута ли се тарифира?

    Оправете си поредната щуротия. Мерси!

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    Няма да е зле утре пак да се обърнете към тях т.к. през последната година не виждам подобрение на пакетите.

    Ясно, че цените няма да паднат кой знае колко и сметките ще са същите, но поне да има подобрение про включените минути и услуги в пакетите.

  • 3
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Не знам... Уж все по-надолу вървят цените, пък аз все си плащам едно и също, че и повече...

  • 4
    miraem avatar :-|
    miraem

    Силно ме дразни "колкото се може". Дали има редактори в Капитал, образовани?

  • 6
    pen4o avatar :-|
    Daniel Ivanov

    До коментар [#3] от "geordgeo":

    За сметка на това ти се увеличават безплатните минути в абонаментния план и говориш повече, докато таксата е същата.
    Всичко това става възможно благодарение на любезните заповеди на Брюксел (а някои още се питат защо ли се присъединихме).

    Минаха добрите години, когато българският потребител беше дойната крава на мобилните оператори.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK