General Motors и Honda ще разработват заедно водородни горивни клетки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

General Motors и Honda ще разработват заедно водородни горивни клетки

General Motors и Honda ще разработват заедно водородни горивни клетки

Целта на двете компании е да се намалят технологичните разходи

5146 прочитания

© Shi Tou


Ново сътрудничество в автомобилния сектор ще започнат General Motors (GM) и Honda Motor Co. Двете компании съвместно ще разработват водородни горивни клетки през следващите седем години. Обменът на ноу-хау ще помогне за намаляването на технологичните разходи и се прави с основна цел отговаряне на засилените глобални изисквания за намаляване на вредните емисии.

Съединението прави бизнеса

Представители на двете компании коментират пред Reuters, че взаимната им работа ще бъде съсредоточена и върху изграждането на инфраструктурата, необходима за зареждане на автомобили на водород. В сегашния си вид тя е скъпоструваща и е една от причините този вид леки коли да не са толкова атрактивни. "General Motors гледа на водорода като на една от възможните алтернативи, която да намали глобалната зависимост от петрола", коментира Стив Гирски, заместник-председател на GM.

Автомобилите на водород имат по-висока себестойност от колите на ток, но представляват интерес за големите компании в бранша, които имат ресурса и необходимото ноу-хау за разработката им. Предимствата пред електромобилите не са малко. С едно зареждане автомобилите на водород се движат до пет пъти по-дълго и не се зареждат средно осем часа. Honda има опит в сектора. Японската компания е разработила единия от само двата модела автомобили на водород в САЩ - Honda FCX Clarity. Съвместната работа с General Motors се очаква да даде първите си резултати през 2015 г.

Проблемите

Една от причините автомобилите на водород да не са толкова масови e високата цена на платината, необходима за протичането на химическата реакция в двигателя. Така също липсата на достатъчно водородни станции прави автомобилите на водород неконкурентни на конвенционалните леки коли. GM и Honda ще работят съвместно и в тази насока, като основната им цел ще е разработването на по-евтини компоненти за станциите.

Обменът на ноу-хау не е ново явление в автомобилния бранш. Toyota Motor Corp и BMW AG също разработват технология за по-достъпни автомобили на водород. Съвместната работа на Daimler AG, Ford  и Nissan пък ще е съсредоточена изцяло върху изграждането на по-евтини водородни станции. Значими резултати от обединените усилия обаче се очакват едва към края на десетилетието.

Ново сътрудничество в автомобилния сектор ще започнат General Motors (GM) и Honda Motor Co. Двете компании съвместно ще разработват водородни горивни клетки през следващите седем години. Обменът на ноу-хау ще помогне за намаляването на технологичните разходи и се прави с основна цел отговаряне на засилените глобални изисквания за намаляване на вредните емисии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    svetomir avatar :-|
    Svet

    Звучи интересно, дано доживеем да ги пробваме.

  • 2
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    Аз не съм особен фен на водородните коли. Не вярвам, и че ще успеят да се наложат по следните причини:

    1. Трябва ти повече енергия да получиш водород от вода отколкото ще получиш после след изгарянето му, а друг масов източник на водород освен водата няма. Тоест енерго-неефективни са.
    2. Водорода е силно избухлив, когато се смеси с кислород. Това значи, че резервоара трябва да е много добре обезопасен, което ще го направи доста тежък и с не дотам голям обем.
    3. Разработването на по-добри батерии, които са нужни в практически всички сфери, и върху което работят доста хора ще доведе до бум на електро автомобилтите, тоест водородната кола е безперспективна технология.

  • 3
    pruch avatar :-|
    pruch

    До коментар [#2] от "cuam4o"
    Хубаво е ,че сте ни запознали с мнението си.Фактите са много по различни от лековатите твърдения ,които изтъквате.Технологията е с бъдеще и при това далеч по близко от това на много други нови технологии,независимо ,че точно Вие не сте и фен.Едно малко доказателство в подкрепа на това е изгражнадето на "водородна" магистрала в Швеция,подготовката на британската М1 за такава и т.н.
    И само да отбележа ,че никой ,никога не си е и помислял да гори водород!!!Добива се електричество и при това супер ефективно.Неефективното е другаде по веригата.

  • 4
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#3] от "pruch":

    Възможно е да не съм прав. Както казах не съм особено "привърженик" на тази технология, така че вероятно съм изтървал новостите.

    Все пак кажи ми, от къде се взема водорода без значение дали ще го гориш или ще добиваш електричество с него.. и дали процеса по добиването му струва по-малко енергия от получената при "каквото там го правиш щом не го гориш"?

  • 5
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    И се извинявам ако съм прозвучал саркастично, просто естествена реакция на твоя сарказъм. В края на краищата аз поне съм изтъкнал доводи, па били те и "лековати" според теб. От друга страна освен да ми кажеш че съм тъп и че щели да строят магистрала някъде си ти друг довод (факт) не си написал..

  • 6
    gost22 avatar :-|
    gost22

    [quote#2:"cuam4o"]1. Трябва ти повече енергия да получиш водород от вода отколкото ще получиш после след изгарянето му, а друг масов източник на водород освен водата няма. Тоест енерго-неефективни са. [/quote]
    Всъщност, няма значение дали процеса е неефективен, след като има премного излишна (т.е. почти безплатна) ел.енергия, а това с водорода се явява буфер, за оползотворяването на излишъка.
    Нещо като стратегията (откъм техническата част, а не финансово-политическата) с ГМО — от една страна има евтино производство в големи количества, а от друга страна има разработени варианти за използване на зърното за нехранителни цели. Излишъците се оползотворяват, като не се срива цената на зърното за храна, а се получава допълнителна печалба от другите производства. Едно време изсипваха обикновено зърно в океана за да няма излишъци, а сега от него правят разни неща, и пак му вземат парите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK