Малки премествания в държавния транспорт

Министърът описа всички затруднения на управляваните от него компании и посочи няколко решения

Министърът на транспорта Данаил Папазов
Министърът на транспорта Данаил Папазов    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Министърът на транспорта Данаил Папазов
Министърът на транспорта Данаил Папазов    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Имоти за 107 милиона лева може да получи Национална компания "Железопътна инфраструктура" от длъжника си Български държавни железници. НКЖИ на свой ред пък е заобикаляла Закона за обществените поръчки с рамковите си споразумения за ремонти и поддръжка. "Летище София" има 30 млн. лв. публични вземания, а цели 19 млн. лв. са отишли за реклама на цифровизацията.

Това са част от проблемите и решенията за тях в сектор транспорт, които бяха обявени пред депутатите от транспортна комисия от ресорния им министър Данаил Папазов. Те (или поне благоволилите да отидат на работа) на свой ред пък демонстрираха вял интерес и влизане и излизане от залата към иначе сериозните проблеми в транспортните дружества. Председателят на комисията Камен Костадинов от ДПС пък напусна заседанието с обяснението, че отива при премиера Пламен Орешарски. Въпроси към министъра задаваха само трима депутати от "Коалиция за България" (Петър Мутафчиев, Минчо Минчев и Александър Паунов). В дискусията се включи и представителят на "Атака" Деница Гаджева, която се интересуваше как могат да бъдат ограничени кражбите на скрап от жп депата.

Обзавеждането на НКЖИ

Като първи и най-сериозен проблем безспорно се открои жп транспортът и финансовите задължения на държавния превозвач, който няма да генерира средства от продажбата на товарното си поделение, тъй като приватизацията беше прекратена. За да елиминира задълженията на БДЖ към НКЖИ, които към 30 май са 108 млн. лв., министерството подготвя прехвърляне на собственост на три етапа. Първият предвижда прехвърляне на активи, които са изцяло притежание на БДЖ. Те са оценени на 12 млн. лв., като, ако бъде прехвърлена и част от фериботния терминал във Варна, сумата може да нарасне на 22 млн. лв. Имотите трябва да бъдат "преместени" до 15 юли.

Втората фаза предвижда прехвърляне на смесена собственост (между БДЖ и НКЖИ) изцяло към инфраструктурата. Оценката при нея възлиза на 25 млн. лв. Прехвърлянето на този тип имоти трябва да приключи до края на година. Най-трудна ще бъде третата фаза, през която транспортното министерство се надява да се появят още активи за 60 млн. лв., които да бъдат предадени на НКЖИ. Трудността идва от там, че за тях БДЖ ще трябва тепърва да доказва собствеността си, тъй като тя не е изрядна.

Междувременно звеното, занимаващо се с товарни превози, трябва да отиде на гара "Подуяне", а пътническото поделение - на Централна жп гара, като така сградата на ул. "Иван Вазов" 3 в центъра ще се превърне в разменна монета. Предвижда се и продажба на скрап на неизползваемите активи, като с първите пари от този приходоизточник ще бъдат купени компютри, съобщи министърът. "Вече е сключен договор и за разсрочването на задълженията към ирландската банка Depfa", заяви още той, като в момента текат разговори с облигационера по малкия по-стар заем.

Колкото до другото държавно дружество в сферата на жп транспорта – НКЖИ, там ще има нужда от реорганизация на ремонтните дейности, заяви Папазов, тъй като по неговите думи 8-9 рамкови споразумения за ремонт и поддръжка се направени така, че да се изолира Законът за обществените поръчки, като се стъпва на член от закона. Папазов обяви, че погледнато на книга, всичко е изрядно, но е очевадно, че се нарушава Законът за обществените поръчки, тъй като се използва текст, даващ възможност да се работи по аварийност.

И още проблеми

В сферата на въздушния транспорт проблемите, набелязани от министъра, са вземанията на летище София от неизплатени такси, които са 30 млн. лв. - от летищни такси и 6 млн. лв. - от такси за наземни услуги. Проблем е и липсата на пътници в Пловдив.

Все още не е изчистен и въпросът с турската страна за ограничаването на превозвачите да влизат с максимум 550 литра в резервоарите си на турска територия.

Проблеми не липсват и в сферата на информационните технологии и съобщенията. За "Български пощи" ще трябва да се върви в посока търсене на частен партньор, тъй като дружеството реализира загуби от изпълнението на универсалната услуга и е необходимо да бъде компенсирано от бюджета.

Вместо това за реклама на цифровизацията са отишли 19 млн. лв., съобщи транспортният министър Данаил Папазов. От тях за bTV са отишли 2.9 млн. лв., ТВ7 е получила 2 млн. лв., "Нова телевизия" - 2.5 млн. лв., а "Обединение Ти Си Ти Ви" – 9 млн. лв., обяви министърът. В "Обединение Ти Си Ти Ви" влизат фирмите "Арчър айдиас" и "Пиеро 97 МД", зад които стои Красимир Гергов, и "Сова 5" на Васил Тончев.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България