С апетит за още фабрики
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С апетит за още фабрики

Компанията произвежда каучукови и пластмасови тръби за охладителните и отоплителните системи на автомобили. Те се използват в различни марки на Daimler, BMW, Volskwagen, General Motors, Renault и други като Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Fiat и др.

С апетит за още фабрики

Производителите на авточасти се множат. Поредният пример е с третия нов завод на Teklas

Татяна Пунчева-Василева
16285 прочитания

Компанията произвежда каучукови и пластмасови тръби за охладителните и отоплителните системи на автомобили. Те се използват в различни марки на Daimler, BMW, Volskwagen, General Motors, Renault и други като Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Fiat и др.

© Teklas


Индустриалните инвестиции на зелено са рядкост в България, но ако има сектор, който доминира, то това със сигурност е производството на авточасти. От тази седмица има още един пример. Напук на кризата и благодарение на новите си продукти и повече спечелени поръчки българското поделение на турския Teklas Holding - "Теклас България", ще строи трети завод край Кърджали. Новината не е изключение - няколко седмици по-рано плановете си за разширение обяви друг голям производител на автокомпоненти в България - германско-канадската ixetic. Това наскоро се случи и с Yazaki и Montupet. Представител на същия сектор е и най-новият инвеститор, избрал България за свое производствено предприятие - германската Behr-Hella Thermocontrol.

Нуждата да растеш

"Открихме втория си завод миналата година, но той вече работи на пълен капацитет. Затова до края на 2014 г. ще трябва отново да разширим производството си", каза управителят на "Теклас България" Метин Дениз през "Капитал". Компанията произвежда каучукови и пластмасови тръби за охладителните и отоплителни системи на автомобилите и миналата година беше отличена от Българската агенция за инвестиции за вложението си във втория си завод край Кърджали.

"Тази година очакваме приходите ни в България да се увеличат със 100% до 35 млн. евро, а догодина с още 50%", допълни още Дениз. По думите му подемът в оборотите се дължи най-вече на въвеждането на нови видове продукти и в спечелването на големи поръчки от гиганти като Mercedes и BMW. Това кара дружеството да помисли за нови 10 хил. кв.м производствени и складови помещения. Първата копка на разширението вероятно ще бъде направено до месец-два. Новата инвестиция заедно с допълнителните машини за нея се очаква да възлезе на 5 млн. евро. Разширението трябва да приключи до края на 2014 г., като с това служителите на завода трябва да нараснат от сегашните 450 на 700 души.

От стъпването си в България през 2006 г. до момента турската Teklas е вложила близо 30 млн. евро в страната. Тя вече има два завода край Кърджали и приключи 2012 г. с приходи от 38 млн. лв. (виж таблицата). Инвестицията във втория завод на дружеството възлизаше на около 7.5 млн. евро. Миналата година компанията въведе и нова технология за производство на пластмасови тръби - чрез впръскване на вода, а сега въвежда и технология за производство чрез топлинно формиране, с което значително е увеличила рентабилността на продуктите си.

Като цяло българското поделение изнася основна част от продуктите си в Европейския съюз, като те се използват в различни марки на Daimler, BMW, Volskwagen, General Motors, Renault и други като Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Fiat и др.

Наскоро Teklas откри свои заводи в Русия и Китай, като руският е под ръководството на българското поделение на групата. Като цяло бизнесът в България ще продължи да се увеличава значително, посочи Дениз. Няколко са причините за това - рентабилната локация на завода заради ниските разходи в България, добрият бизнес климат и привлекателното данъчно законодателство, допълни още той.

Като цяло турскатa Teklas се специализира с производството на каучукови и пластмасови компоненти за охладителните и отоплителните системи на автомобила. Производствените й бази са в Турция, България, Русия и Китай, но има представителства в Западна Европа и САЩ. Групата очаква приходи от 150 млн. евро през тази година.

Водещ сектор

Секторът за автомобилни компоненти е сред най-бързо развиващите се индустриални производства през последните години в България. Работещите в него компании доставят части за заводите на всички гиганти в Европа. Чуждестранни групи продължават да навлизат в тази индустрия, а много от действащите вече в страната като Teklas, френската Montupet в Русе и други разширяват капацитета си. През тази година в България навлезе и германският производител на оборудване за климатични системи Behr-Hella Thermocontrol (BHTC), който ще строи завод в Божурище. Първоначално в него ще бъдат вложени 42.5 млн. лв., а ще има и развоен център.

Приходите на водещите десет компании в този сектор надминаха 1 млрд. лв. през 2012 г.  Според изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов има няколко причини производителите да избират страната ни. "От една страна, България предлага добро качество и евтина работа ръка. От друга, се намира в Европейския съюз и е далеч е по-близка логистично от държави като Китай", казва Стефанов. Той смята, че произвежданите в България компоненти стоят добре като качество и цена както спрямо Китай, така и спрямо по-близки до нас страни производители като Румъния и Полша. "Засега това, което все още се губи в страната ни, е производството на по-сложни компоненти, които имат по-голяма добавена стойност", казва Стефанов. Според него може би причината за това е, че България все още не е натрупала нужната репутация като голям хайтек производител.

Индустриалните инвестиции на зелено са рядкост в България, но ако има сектор, който доминира, то това със сигурност е производството на авточасти. От тази седмица има още един пример. Напук на кризата и благодарение на новите си продукти и повече спечелени поръчки българското поделение на турския Teklas Holding - "Теклас България", ще строи трети завод край Кърджали. Новината не е изключение - няколко седмици по-рано плановете си за разширение обяви друг голям производител на автокомпоненти в България - германско-канадската ixetic. Това наскоро се случи и с Yazaki и Montupet. Представител на същия сектор е и най-новият инвеститор, избрал България за свое производствено предприятие - германската Behr-Hella Thermocontrol.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

45 коментара
  • 1
    epoc avatar :-|
    epoc

    Радвам се, че се отдалечаваме от модела на дестинация за кол-центрове. Крайно време беше.

    От друга страна дано да дават заплати поне 500 лева, че иначе провинцията е жива умряла.

  • 2
    hasmokar avatar :-|
    hasmokar
    • -121
    • +14

    На крак, о роби на труда. Дупе да ви я яко, докле дочекате милоста на корпорациите...

  • 3
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    За драскачите тук - обърнете внимание: 3-ти завод на турска компания в производствения сектор на територията на Кърджали. Когато икономическата логика работи, води след себе си и политически последствия в гласовете на ДПС.

    Независимо дали на нас това ни харесва или не, въпросът е можем ли да се научим да се ползваме от фактите така че да носят ОБЩ ИНТЕРЕС!

  • 4
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    рентабилната локация на завода заради ниските разходи в България

    ---
    това ли е пазарната логика? Турски фирми изнасят производство тук, че им било по-евтино???

  • 5
    42 avatar :-|
    42
    • -13
    • +113

    До коментар [#4] от "Пешката":

    Ми когато елитът ни е от специалисти по съветските шинели, пожарникари и физкултурници, не може да очакваме голям стандарт, та се налага външни фирми да ни организират и производството на най-обикновени маркучи.

  • 6
    Avatar :-|
    Цоциалист за 1 нощ

    Добре е , ама са малко фирмите!

    Много повече са необходими!

  • 7
    Avatar :-|
    Цоциалист за 1 нощ

    [quote#4:"Пешката"]урски фирми изнасят производство тук, че им било по-евтино??? [/quote]

    И стоката им добива европейски статут! Много е важно!

  • 8
    artanis avatar :-|
    artanis

    Всичко ок - работните места са добре дошли, но турска инвестиция в Кърджали...... нищо хубаво не идва от подобно влияние.

  • 9
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    и ма и други добри примери за печеливши заводи ,които увеличават капацитета си напр ауто витте русе ,който ще е скоро с нов завод ,освен ментюпе ,до тях е керос за испански теракот и т .н. добри примери ,икономиката е във възход ,остава и да има и малко политическа стабилност

  • 10
    myulianov avatar :-|
    Manager

    До всички коментатори: Теклас е компания с високо технологично производство (няма нищо вярно в това че е обикновен производител на "маркучи") . Най-големия производител в Европа на пластмасови тръби чрез Water Injection Technology. Може да питатате BASF за това. Коментатор 4 има деструктивно мислене за инвеститорите в България. Ние с това реноме (олигархия, корупция)нямаме лукса да избираме кой ще инвестира в България. Де да можехме да убедим VW да построи завод у нас..... от изявленията на техни ръководители рабирам колко сме далече от този момент......

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK