С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
45 11 юли 2013, 19:37, 16055 прочитания

С апетит за още фабрики

Производителите на авточасти се множат. Поредният пример е с третия нов завод на Teklas

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Индустриалните инвестиции на зелено са рядкост в България, но ако има сектор, който доминира, то това със сигурност е производството на авточасти. От тази седмица има още един пример. Напук на кризата и благодарение на новите си продукти и повече спечелени поръчки българското поделение на турския Teklas Holding - "Теклас България", ще строи трети завод край Кърджали. Новината не е изключение - няколко седмици по-рано плановете си за разширение обяви друг голям производител на автокомпоненти в България - германско-канадската ixetic. Това наскоро се случи и с Yazaki и Montupet. Представител на същия сектор е и най-новият инвеститор, избрал България за свое производствено предприятие - германската Behr-Hella Thermocontrol.

Нуждата да растеш

"Открихме втория си завод миналата година, но той вече работи на пълен капацитет. Затова до края на 2014 г. ще трябва отново да разширим производството си", каза управителят на "Теклас България" Метин Дениз през "Капитал". Компанията произвежда каучукови и пластмасови тръби за охладителните и отоплителни системи на автомобилите и миналата година беше отличена от Българската агенция за инвестиции за вложението си във втория си завод край Кърджали.

"Тази година очакваме приходите ни в България да се увеличат със 100% до 35 млн. евро, а догодина с още 50%", допълни още Дениз. По думите му подемът в оборотите се дължи най-вече на въвеждането на нови видове продукти и в спечелването на големи поръчки от гиганти като Mercedes и BMW. Това кара дружеството да помисли за нови 10 хил. кв.м производствени и складови помещения. Първата копка на разширението вероятно ще бъде направено до месец-два. Новата инвестиция заедно с допълнителните машини за нея се очаква да възлезе на 5 млн. евро. Разширението трябва да приключи до края на 2014 г., като с това служителите на завода трябва да нараснат от сегашните 450 на 700 души.


От стъпването си в България през 2006 г. до момента турската Teklas е вложила близо 30 млн. евро в страната. Тя вече има два завода край Кърджали и приключи 2012 г. с приходи от 38 млн. лв. (виж таблицата). Инвестицията във втория завод на дружеството възлизаше на около 7.5 млн. евро. Миналата година компанията въведе и нова технология за производство на пластмасови тръби - чрез впръскване на вода, а сега въвежда и технология за производство чрез топлинно формиране, с което значително е увеличила рентабилността на продуктите си.

Като цяло българското поделение изнася основна част от продуктите си в Европейския съюз, като те се използват в различни марки на Daimler, BMW, Volskwagen, General Motors, Renault и други като Mercedes, BMW, Audi, Porsche, Fiat и др.

Наскоро Teklas откри свои заводи в Русия и Китай, като руският е под ръководството на българското поделение на групата. Като цяло бизнесът в България ще продължи да се увеличава значително, посочи Дениз. Няколко са причините за това - рентабилната локация на завода заради ниските разходи в България, добрият бизнес климат и привлекателното данъчно законодателство, допълни още той.



Като цяло турскатa Teklas се специализира с производството на каучукови и пластмасови компоненти за охладителните и отоплителните системи на автомобила. Производствените й бази са в Турция, България, Русия и Китай, но има представителства в Западна Европа и САЩ. Групата очаква приходи от 150 млн. евро през тази година.

Водещ сектор
Секторът за автомобилни компоненти е сред най-бързо развиващите се индустриални производства през последните години в България. Работещите в него компании доставят части за заводите на всички гиганти в Европа. Чуждестранни групи продължават да навлизат в тази индустрия, а много от действащите вече в страната като Teklas, френската Montupet в Русе и други разширяват капацитета си. През тази година в България навлезе и германският производител на оборудване за климатични системи Behr-Hella Thermocontrol (BHTC), който ще строи завод в Божурище. Първоначално в него ще бъдат вложени 42.5 млн. лв., а ще има и развоен център.

Приходите на водещите десет компании в този сектор надминаха 1 млрд. лв. през 2012 г.  Според изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов има няколко причини производителите да избират страната ни. "От една страна, България предлага добро качество и евтина работа ръка. От друга, се намира в Европейския съюз и е далеч е по-близка логистично от държави като Китай", казва Стефанов. Той смята, че произвежданите в България компоненти стоят добре като качество и цена както спрямо Китай, така и спрямо по-близки до нас страни производители като Румъния и Полша. "Засега това, което все още се губи в страната ни, е производството на по-сложни компоненти, които имат по-голяма добавена стойност", казва Стефанов. Според него може би причината за това е, че България все още не е натрупала нужната репутация като голям хайтек производител.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 137 прочитания

Franklin Templeton купува Legg Mason и ще управлява активи за 1.5 трлн. долара Franklin Templeton купува Legg Mason и ще управлява активи за 1.5 трлн. долара

Сделката за 4.5 млрд. долара създава инвестиционен гигант

20 фев 2020, 376 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
От Русия с петрол

"Газпром" навлиза бавно и се цели в лидерската група на веригите бензиностанции

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10