Microsoft предприема мащабна реорганизация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Microsoft предприема мащабна реорганизация

Reuters

Microsoft предприема мащабна реорганизация

Софтуерният гигант ще изчисти структурата си и ще се фокусира повече върху потребителските продукти

Юлиян Арнаудов
4551 прочитания

Reuters

© Pichi Chuang


Microsoft предприема мащабна реорганизация, като се опитва да премахне вътрешната борба и да даде възможност на звената да се фокусират повече върху потребителски продукти.

Софтуерният гигант обяви през изминалата седмица, че ще намали броят на продуктовите си звена от осем на четири, като те няма да бъдат толкова тясно специализирани за разлика от старите. Подобна концепция се прилага от Apple и Google, които успяха да завземат интернет пазара и този за умни мобилни устройства. Основната идея е да се ориентира компанията около светата тройца на модерните технологични продукти – софтуер, хардуер и услуги.  

"За да успеем, ние трябва да преминем от няколко Microsoft-а към един-единен", заяви изпълнителният директор на компанията Стив Балмър, цитиран от New York Times.

Apple по времето на управлението на покойния Стив Джобс осъществява подобна трансформация, която постепенно започва да се налага като стандарт в технологичния сектор. Така постепенно големите IT корпорации започват да изглеждат идентични, като става въпрос за организационна структура. Тя позволява на хилядите им служители да работят и да си сътрудничат, вместо да се дублират по вертикалната верига и така да бавят разработването на нови продукти или услуги. Всичко това позволява да се изчисти целия работен и развоен процес.

В търсене на универсалната платформа

Първото звено в новата структура обединява всички екипи, които работят по операционни системи – Windows 8, мобилната Windows Phone 8, софтуерът за конзолата Xbox и тн. Преди те бяха разделени в няколко отдела и събирането им под една шапка е важна предпоставка в създаването на единна платформа, която да бъде подходяща, както за мобилни, така и за настолни устройства. В официалното писмо на Балмър по случай реорганизацията се говори не само за смартфони, таблети и лаптопи, но и за умни аксесоари. Стремежът на Microsoft е да създаде операционна система, която да бъде подходяща за всякакви екрани и интерфейси. С тежката задача се заема Тери Миърсън, който оглавя звеното. Второто ще отговаря за софтуерните приложения, а третото ще покрива облачните услуги.

Все повече хардуер

Планът за реорганизация на Microsoft се очакваше от известно време, но той показва и стремежът компанията да се реформира и в друг аспект – тя да се превърне от изцяло софтуерен разработчик в пълноценен играч, който създава и собствени устройства. Именно четвъртото звено отговаря за хардуерните разработки на компанията. Това се налага от бумът на умните мобилни устройства, които започват да изпълват пазара и да изместват традиционните PC-та, където създателят на операционната система Windows доминира. Намаляването на дела на настолни компютри при умната потребителска електроника, означава, че намалява и влиянието на компанията. Microsoft вече направи няколко радикални стъпки в тази посока, включително и като пусна в продажба първият си собствен таблет Surface. Хардуерната разработка се поема от Джули Ларсън-Грийн, като тя ще отговаря за потенциалното следващо поколение таблети Surface и евентуално първият смартфон на Microsoft.

Пълна промяна

Реорганизацията на компанията засяга всички служители от ръководители до обикновени програмисти и инженери.

"Това според мен е най-голямото нещо, което сме правили", коментира Лиса Брумъл, ръководител "Човешки ресурси" в Microsoft, която работи от 24 години за технологичния гигант. Тя допълва, че софтуерният разработчик разполага с близо 100 хил. служители.

Досегашната структура на Microsoft беше подобие на General Electric с доста независими звена, които действат сравнително независимо едно от друго. Това може да води до известна свобода, но лишава компанията от пазарен фокус. Освен това предизвиква и остра конкуренция между отделите, което с времето довежда до ненужно дублиране и паралелна работа по сходни проекти. Централизирането и синхронизацията на звената ще даде повече контрол на Балмър над проектите и разработките на Microsoft. Самите отдели губят значително своята независимост, като преди те поддържаха сами своите финанси и маркетинг. Сега и тези функции ще бъдат централизирани.

Инвеститорите приеха благосклонно новината и доведоха до ръст на акциите от 3% до 35.69 долара в четвъртък, когато Microsoft обяви проямната. Въпреки това някои анализатори са скептични относно дали тя ще подобри значително пазарното представяне на компанията в дългосрочен план.

"Никога не взимам подобни организационни промени прекалено сериозно", коментира Майкъл Кусумано, професор по мениджмънт в Масачузеският технологичен институт, цитиран от New York Times. И добавя: "Почти всяка реорганизация цели да разреши настоящи проблеми. С времето обаче ще се появят нови предизвикателства".

Независимо от скептицизма на някои експерти, промените може да се окажат ползотворни в усилията на Microsoft да навлезе по-силно на хардуерния пазар, както и да се фокусира по-добре в създаването на универсална и единна платформа. През такава трансформация например преминава и Amazon, която й помага да започне да създава добри мобилни устройства, като електронните четци Kindle, както и таблета Kindle Fire.

Microsoft предприема мащабна реорганизация, като се опитва да премахне вътрешната борба и да даде възможност на звената да се фокусират повече върху потребителски продукти.

Софтуерният гигант обяви през изминалата седмица, че ще намали броят на продуктовите си звена от осем на четири, като те няма да бъдат толкова тясно специализирани за разлика от старите. Подобна концепция се прилага от Apple и Google, които успяха да завземат интернет пазара и този за умни мобилни устройства. Основната идея е да се ориентира компанията около светата тройца на модерните технологични продукти – софтуер, хардуер и услуги.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    twinston_myth avatar :-|
    Рубиконан от Балъкимерия

    ...да се превърне от изцяло софтуерен разработчик в пълноценен играч, който създава и собствени устройства... Microsoft ~ Macrohard :-)

  • 2
    ddj29393868 avatar :-|
    ddj29393868

    Това никога няма да им се получи! малъкмек ще си останат форевър жалки крадци на продукти!

    ЛИНУКЗ РУЛЗ!

  • 3
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#2] от "stoiloff":

    То ако така не се получаваха нещата на Майкрософт, те отдавна да са фалирали...

  • 4
    sinibaldi avatar :-|
    Francesco Sinibaldi

    A smile in the morning.

    The solemn
    desire is a
    beautiful
    sadness that
    often returns
    when a fine
    thought appears.

    Francesco Sinibaldi


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK