Европейският автомобилен пазар остава на 20-годишно дъно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европейският автомобилен пазар остава на 20-годишно дъно

Dacia и Seat са единствените европейски марки, постигащи сериозен ръст на продажбите на регионалния пазар

Европейският автомобилен пазар остава на 20-годишно дъно

Продажбите на нови коли в ЕС са спаднали с 5.6% през юни

4607 прочитания

Dacia и Seat са единствените европейски марки, постигащи сериозен ръст на продажбите на регионалния пазар

© Reuters


Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) остават на най-ниското си ниво от две десетилетия, показват последните данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). През миналия месец регистрацииите на нови превозни средства са спаднали с 5.6% на годишна база до 1.134 млн. автомобила спрямо 1.201 млн. през юни 2012 г. За първото полугодие свиването е с 6.6% до 6.205 млн. бройки. От автомобилната асоциация отбелязват, че това е най-слабият юни от 1996 г., а продажбите за шестмесечието са най-ниските от 1993 г.

Без светлина в края на тунела

Свиването на автомобилния пазар в Европа се влошава вече втора година, което се дължи на рецесията, обхванала много държави в региона и рекордните нива на безработица, която през май достигна 12.2% в еврозоната. По-рано този месец двата френски автомобилостроителя Peugeot и Renault потвърдиха прогнозите си, че пазарът ще се свие с общо 5% през 2013 г., което ще я направи шеста поредна година на спад. "Автомобилният пазар е все така слаб и не смятам, че ще има подобрение в близко бъдеще. Не може да се очаква възстановяване през второто полугодие, а по-скоро стабилизация на ниско ниво", коментира през Bloomberg Саша Гомел, анализатор в германската банка Commerzbank.

Освен за членките на ЕС, ACEA дава данни и за Швейцария, Норвегия и Исландия. Заедно с тези три държави спадът на продажбите за първото полугодие е с 6.7% до 6.43 млн. автомобила. Сред големите пазари в региона единственият светъл лъч остава Великобритания, където през юни продажбите са нараснали с 13.4% до близо 215 хил. Испанският пазар е спаднал само с 0.7%, но в Германия, Франция и Италия свиването през миналия месец е със съответно 4.7, 8.4 и 5.5 на сто. За цялото полугодие продажбите са нараснали с 10% във Великобритания и са се понижили с 8.1% в Германия, 4.9% в Испания, 10.3% в Италия и 11.2% във Франция. В България продажбите на нови автомобили през юни са достигнали 1944 броя, което представлява спад от 8.9% на годишна база. За първите шест месеца на 2013 г. свиването е с 8.2% до 8971 автомобила.

Вторият най-голям производител в региона Peugeot Citroen е и сред най-големите жертви на кризата, като през юни европейките му продажби са се свили с 10.8%, като при марката Citroen спадът достига 12.5%. Заради лошото си представяне миналата година групата взе решение за затваряне на една от фабриките си във Франция и елиминиране на 11.200 хил. работни места, което представлява 17% от работната сила на компанията в страната.

Ръст при Renault

Местният конкурент Renault се представя по-добре и дори отчита ръст на продажбите с 1.3%. Това  се дължи на скока със 17% при бюджетните автомобили Dacia, което компенсира свиването при основната марка. В началото на юни изпълнителният директор на Renault Карлос Госн заяви, че автомобилният пазар в Европа вероятно ще продължи да се свива и през следващите две години заради натиска върху потребителските разходи.

Сред местните производители най-зле се представя италианската FIAT Group, чиито продажби в ЕС спадат с 12.6%. При марките Alfa Romeo и Lancia продажбите са намалели с по над 33%. Най-големият европейски автомобилен концерн Volkswagen отчита по-малко продажби с 3.4%, като ръстът при марката Seat с 12.2% не е успял да компенсира свиването с 8.9% при Audi. Световният лидер при луксозните автомобили Bayerische Motoren Werke (BMW) отчита понижение на европейските си продажби със 7.9%.

Daimler е постигнал ръст от 1.3% благодарение на добрите продажби на Mercedes-Benz, които компенсират значителното свиване от 11 на сто при Smart. Новите регистрации при General Motors са се понижили с 9.9%, като основен фактор е сривът с 23% при продажбите на марката Chevrolet. Друг щатски производител - Ford Motor, обаче отчита ръст на европейския пазар от 8.1%. Въпреки това компанията прогнозира, че европейските й операции ще завършат годината със загуби от 2 млрд. долара.

Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) остават на най-ниското си ниво от две десетилетия, показват последните данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). През миналия месец регистрацииите на нови превозни средства са спаднали с 5.6% на годишна база до 1.134 млн. автомобила спрямо 1.201 млн. през юни 2012 г. За първото полугодие свиването е с 6.6% до 6.205 млн. бройки. От автомобилната асоциация отбелязват, че това е най-слабият юни от 1996 г., а продажбите за шестмесечието са най-ниските от 1993 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    zamen avatar :-(
    Чарли Мишкин

    Спада в автомобилния пазар влачи след себе си и спадове във всички съпътстващи и помощни бизнеси.
    Няма да ни е лесно и на нас в България въпреки, че нямаме такава промишленост.

  • 2
    xps avatar :-P
    xps

    Айде чакаме примоциите :)

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Щото (вече) ползваме повече друг вид транспорт, затова ще продължава спада...

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    Те на това на снимката и то ли минава за автомобил?

  • 5
    victor2 avatar :-|
    victor2

    До коментар [#4] от "Нефертити":

    Що мислиш че снимката е само на логото?

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#5] от "victor2":

    На какво друго да е?

  • 7
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Пак ли бре? Тцтцтцтцтцтц..... и какво правиме, ако продължи тренда?

  • 8
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Що, при нас в България колите втора употреба непрекъснато се увеличават. Малкият провинциален град в който живея всички паркинги са вече препълнени,и в града между 07.00-09.00 - 17.00-19.00 движението на мпс, е, като в София?Незнам на какво се дължи?Май бедност дето викат бсп и атака.

  • 9
    han_kubrat avatar :-|
    han_kubrat

    Колко хора си купуват нови коли днес? Напълно логиччно да има спад на продажбите хората обедняват. Въпросът е до кога така?

  • 10
    malkatapizza avatar :-|
    Малката Пица

    [quote#1:"Замен"]и на нас в България въпреки, че нямаме такава промишленост[/quote]

    Част по част - над милиардВ сектора за автомобилни компоненти навлизат все повече чужди компании

    http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2013/07/19/2106823_chast_po_chast_-_nad_miliard/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK