Европейският автомобилен пазар остава на 20-годишно дъно

Dacia и Seat са единствените европейски марки, постигащи сериозен ръст на продажбите на регионалния пазар

Европейският автомобилен пазар остава на 20-годишно дъно

Продажбите на нови коли в ЕС са спаднали с 5.6% през юни

4763 прочитания

Dacia и Seat са единствените европейски марки, постигащи сериозен ръст на продажбите на регионалния пазар

© Reuters


Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) остават на най-ниското си ниво от две десетилетия, показват последните данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). През миналия месец регистрацииите на нови превозни средства са спаднали с 5.6% на годишна база до 1.134 млн. автомобила спрямо 1.201 млн. през юни 2012 г. За първото полугодие свиването е с 6.6% до 6.205 млн. бройки. От автомобилната асоциация отбелязват, че това е най-слабият юни от 1996 г., а продажбите за шестмесечието са най-ниските от 1993 г.

Без светлина в края на тунела

Свиването на автомобилния пазар в Европа се влошава вече втора година, което се дължи на рецесията, обхванала много държави в региона и рекордните нива на безработица, която през май достигна 12.2% в еврозоната. По-рано този месец двата френски автомобилостроителя Peugeot и Renault потвърдиха прогнозите си, че пазарът ще се свие с общо 5% през 2013 г., което ще я направи шеста поредна година на спад. "Автомобилният пазар е все така слаб и не смятам, че ще има подобрение в близко бъдеще. Не може да се очаква възстановяване през второто полугодие, а по-скоро стабилизация на ниско ниво", коментира през Bloomberg Саша Гомел, анализатор в германската банка Commerzbank.

Освен за членките на ЕС, ACEA дава данни и за Швейцария, Норвегия и Исландия. Заедно с тези три държави спадът на продажбите за първото полугодие е с 6.7% до 6.43 млн. автомобила. Сред големите пазари в региона единственият светъл лъч остава Великобритания, където през юни продажбите са нараснали с 13.4% до близо 215 хил. Испанският пазар е спаднал само с 0.7%, но в Германия, Франция и Италия свиването през миналия месец е със съответно 4.7, 8.4 и 5.5 на сто. За цялото полугодие продажбите са нараснали с 10% във Великобритания и са се понижили с 8.1% в Германия, 4.9% в Испания, 10.3% в Италия и 11.2% във Франция. В България продажбите на нови автомобили през юни са достигнали 1944 броя, което представлява спад от 8.9% на годишна база. За първите шест месеца на 2013 г. свиването е с 8.2% до 8971 автомобила.

Вторият най-голям производител в региона Peugeot Citroen е и сред най-големите жертви на кризата, като през юни европейките му продажби са се свили с 10.8%, като при марката Citroen спадът достига 12.5%. Заради лошото си представяне миналата година групата взе решение за затваряне на една от фабриките си във Франция и елиминиране на 11.200 хил. работни места, което представлява 17% от работната сила на компанията в страната.

Ръст при Renault

Местният конкурент Renault се представя по-добре и дори отчита ръст на продажбите с 1.3%. Това  се дължи на скока със 17% при бюджетните автомобили Dacia, което компенсира свиването при основната марка. В началото на юни изпълнителният директор на Renault Карлос Госн заяви, че автомобилният пазар в Европа вероятно ще продължи да се свива и през следващите две години заради натиска върху потребителските разходи.

Сред местните производители най-зле се представя италианската FIAT Group, чиито продажби в ЕС спадат с 12.6%. При марките Alfa Romeo и Lancia продажбите са намалели с по над 33%. Най-големият европейски автомобилен концерн Volkswagen отчита по-малко продажби с 3.4%, като ръстът при марката Seat с 12.2% не е успял да компенсира свиването с 8.9% при Audi. Световният лидер при луксозните автомобили Bayerische Motoren Werke (BMW) отчита понижение на европейските си продажби със 7.9%.

Daimler е постигнал ръст от 1.3% благодарение на добрите продажби на Mercedes-Benz, които компенсират значителното свиване от 11 на сто при Smart. Новите регистрации при General Motors са се понижили с 9.9%, като основен фактор е сривът с 23% при продажбите на марката Chevrolet. Друг щатски производител - Ford Motor, обаче отчита ръст на европейския пазар от 8.1%. Въпреки това компанията прогнозира, че европейските й операции ще завършат годината със загуби от 2 млрд. долара.

Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) остават на най-ниското си ниво от две десетилетия, показват последните данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). През миналия месец регистрацииите на нови превозни средства са спаднали с 5.6% на годишна база до 1.134 млн. автомобила спрямо 1.201 млн. през юни 2012 г. За първото полугодие свиването е с 6.6% до 6.205 млн. бройки. От автомобилната асоциация отбелязват, че това е най-слабият юни от 1996 г., а продажбите за шестмесечието са най-ниските от 1993 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • 1
    zamen avatar :-(
    Чарли Мишкин

    Спада в автомобилния пазар влачи след себе си и спадове във всички съпътстващи и помощни бизнеси.
    Няма да ни е лесно и на нас в България въпреки, че нямаме такава промишленост.

  • 2
    xps avatar :-P
    xps

    Айде чакаме примоциите :)

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Щото (вече) ползваме повече друг вид транспорт, затова ще продължава спада...

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-P
    Нефертити

    Те на това на снимката и то ли минава за автомобил?

  • 5
    victor2 avatar :-|
    victor2

    До коментар [#4] от "Нефертити":

    Що мислиш че снимката е само на логото?

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#5] от "victor2":

    На какво друго да е?

  • 7
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Пак ли бре? Тцтцтцтцтцтц..... и какво правиме, ако продължи тренда?

  • 8
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Що, при нас в България колите втора употреба непрекъснато се увеличават. Малкият провинциален град в който живея всички паркинги са вече препълнени,и в града между 07.00-09.00 - 17.00-19.00 движението на мпс, е, като в София?Незнам на какво се дължи?Май бедност дето викат бсп и атака.

  • 9
    han_kubrat avatar :-|
    han_kubrat

    Колко хора си купуват нови коли днес? Напълно логиччно да има спад на продажбите хората обедняват. Въпросът е до кога така?

  • 10
    malkatapizza avatar :-|
    Малката Пица

    [quote#1:"Замен"]и на нас в България въпреки, че нямаме такава промишленост[/quote]

    Част по част - над милиардВ сектора за автомобилни компоненти навлизат все повече чужди компании

    http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2013/07/19/2106823_chast_po_chast_-_nad_miliard/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход