С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 23 юли 2013, 19:27, 8193 прочитания

Държавен дъмпинг на "Летище София"

Антимонополната комисия твърди, че столичният аеропорт е злоупотребявал с монополното си положение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Швейцарският оператор подаде две жалби до КЗК – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение.
Държавното дружество "Летище София" е злоупотребявало с монополното си положение на столичния аеропорт и е подбивало цените за т.нар. наземно обслужване на авиокомпаниите – предоставянето на услуги за пътници, товаренето на багаж в самолетите и т.н. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви това твърдение (каквато е процедурата по закон), като то може да бъде оспорено от "Летище София" в 45-дневен срок. В случай че дружеството не предостави убедителни доказателства в своя защита, антимонополната комисия ще потвърди твърдението си и може да глоби компанията с до 10 на сто от оборота й за предходната година. За 2012 г. приходите на държавното дружество са 101.7 млн. лв.

Три компании се конкурират на столичното летище за наземното обслужване на авиокомпаниите – държавната "Летище София", българското поделение на швейцарската Swissport и "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, работеща в Гърция и Кипър. В края на миналата година швейцарската компания подаде две жалби до КЗК – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение, тъй като е собственик на цялата инфраструктура и това му дава предимство. Другите две чужди компании имат разходи към летищния оператор, на който плащат наеми за заетите от тях площи. За да е в равностойна позиция, същото трябва да прави и държавният наземен оператор. Жалбата срещу гръцката компания все още се разглежда от комисията. Но по казуса с държавната компания явно регулаторът вече има позиция.

Дъмпинг



Проучването на КЗК след жалбата на Swissport показва, че през 2011 г. и 2012 г. "Летище София" е предлагало цени за обслужване на авиокомпаниите под тяхната себестойност.

Антимонополната комисия е съпоставила цените на летището със средните дългосрочни променливи разходи за наземно обслужване и е установила, че "противно на икономическата логика, цените са намалени до степен, която носи само загуба, като предприятието "жертва" печалбата, която би реализирало при нормално конкурентно поведение". Тази политика може да доведе до неоправдано повишаване на цените и до ограничаване на качеството на предлаганите услуги, смятат от КЗК.

Това не е първата жалба на швейцарската компания срещу държавното летище в КЗК. Дружеството имаше проблеми, тъй като искаше да предлага на пътниците си бизнес салон, гише за загубен и намерен багаж, но летищният оператор дълго време отказваше това, въпреки че щеше да получава наем за площите. Част от проблемите между страните бяха разрешени и предишното производство беше прекратено през пролетта на 2010 г., след като чуждият наземен оператор оттегли жалбата си. Сега обаче възможността страните да достигнат до разбирателство изглежда по-малко вероятна.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 4147 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1662 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шведската Vattenfall се разделя на две заради кризата на енергийния пазар в Европа

Компанията отписва активи за близо 4.5 млрд. долара през второто тримесечие

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие