Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 23 юли 2013, 19:27, 8332 прочитания

Държавен дъмпинг на "Летище София"

Антимонополната комисия твърди, че столичният аеропорт е злоупотребявал с монополното си положение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Швейцарският оператор подаде две жалби до КЗК – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение.
Държавното дружество "Летище София" е злоупотребявало с монополното си положение на столичния аеропорт и е подбивало цените за т.нар. наземно обслужване на авиокомпаниите – предоставянето на услуги за пътници, товаренето на багаж в самолетите и т.н. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви това твърдение (каквато е процедурата по закон), като то може да бъде оспорено от "Летище София" в 45-дневен срок. В случай че дружеството не предостави убедителни доказателства в своя защита, антимонополната комисия ще потвърди твърдението си и може да глоби компанията с до 10 на сто от оборота й за предходната година. За 2012 г. приходите на държавното дружество са 101.7 млн. лв.

Три компании се конкурират на столичното летище за наземното обслужване на авиокомпаниите – държавната "Летище София", българското поделение на швейцарската Swissport и "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, работеща в Гърция и Кипър. В края на миналата година швейцарската компания подаде две жалби до КЗК – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение, тъй като е собственик на цялата инфраструктура и това му дава предимство. Другите две чужди компании имат разходи към летищния оператор, на който плащат наеми за заетите от тях площи. За да е в равностойна позиция, същото трябва да прави и държавният наземен оператор. Жалбата срещу гръцката компания все още се разглежда от комисията. Но по казуса с държавната компания явно регулаторът вече има позиция.

Дъмпинг



Проучването на КЗК след жалбата на Swissport показва, че през 2011 г. и 2012 г. "Летище София" е предлагало цени за обслужване на авиокомпаниите под тяхната себестойност.

Антимонополната комисия е съпоставила цените на летището със средните дългосрочни променливи разходи за наземно обслужване и е установила, че "противно на икономическата логика, цените са намалени до степен, която носи само загуба, като предприятието "жертва" печалбата, която би реализирало при нормално конкурентно поведение". Тази политика може да доведе до неоправдано повишаване на цените и до ограничаване на качеството на предлаганите услуги, смятат от КЗК.

Това не е първата жалба на швейцарската компания срещу държавното летище в КЗК. Дружеството имаше проблеми, тъй като искаше да предлага на пътниците си бизнес салон, гише за загубен и намерен багаж, но летищният оператор дълго време отказваше това, въпреки че щеше да получава наем за площите. Част от проблемите между страните бяха разрешени и предишното производство беше прекратено през пролетта на 2010 г., след като чуждият наземен оператор оттегли жалбата си. Сега обаче възможността страните да достигнат до разбирателство изглежда по-малко вероятна.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вълната от затварящи заводи продължава. Компанията за авточасти "Костал" спира Вълната от затварящи заводи продължава. Компанията за авточасти "Костал" спира

Оръжейният "Дунарит" е с намален персонал, а административни пречки спъват износа

30 мар 2020, 839 прочитания

Euler Hermes: Застрашени от фалит са 13 хил. компании в еврозоната Euler Hermes: Застрашени от фалит са 13 хил. компании в еврозоната

Процедурите по несъстоятелност може да се увеличат с 20%, прогнозират от компанията за застраховане на кредити

30 мар 2020, 905 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Шведската Vattenfall се разделя на две заради кризата на енергийния пазар в Европа

Компанията отписва активи за близо 4.5 млрд. долара през второто тримесечие

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10