Държавен дъмпинг на "Летище София"

Антимонополната комисия твърди, че столичният аеропорт е злоупотребявал с монополното си положение

Три компании се конкурират на столичното летище за наземното обслужване на авиокомпаниите – държавната "Летище София", българското поделение на швейцарската Swissport и гръцката "Голдеър хендлинг – България"
Три компании се конкурират на столичното летище за наземното обслужване на авиокомпаниите – държавната "Летище София", българското поделение на швейцарската Swissport и гръцката "Голдеър хендлинг – България"    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Три компании се конкурират на столичното летище за наземното обслужване на авиокомпаниите – държавната "Летище София", българското поделение на швейцарската Swissport и гръцката "Голдеър хендлинг – България"
Три компании се конкурират на столичното летище за наземното обслужване на авиокомпаниите – държавната "Летище София", българското поделение на швейцарската Swissport и гръцката "Голдеър хендлинг – България"    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Швейцарският оператор подаде две жалби до КЗК – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение.

Държавното дружество "Летище София" е злоупотребявало с монополното си положение на столичния аеропорт и е подбивало цените за т.нар. наземно обслужване на авиокомпаниите – предоставянето на услуги за пътници, товаренето на багаж в самолетите и т.н. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви това твърдение (каквато е процедурата по закон), като то може да бъде оспорено от "Летище София" в 45-дневен срок. В случай че дружеството не предостави убедителни доказателства в своя защита, антимонополната комисия ще потвърди твърдението си и може да глоби компанията с до 10 на сто от оборота й за предходната година. За 2012 г. приходите на държавното дружество са 101.7 млн. лв.

Три компании се конкурират на столичното летище за наземното обслужване на авиокомпаниите – държавната "Летище София", българското поделение на швейцарската Swissport и "Голдеър хендлинг – България", дъщерна на гръцката Goldair Group, работеща в Гърция и Кипър. В края на миналата година швейцарската компания подаде две жалби до КЗК – оплакване срещу "Голдеър" за нелоялна конкуренция и срещу "Летище София" – за злоупотреба с господстващо положение, тъй като е собственик на цялата инфраструктура и това му дава предимство. Другите две чужди компании имат разходи към летищния оператор, на който плащат наеми за заетите от тях площи. За да е в равностойна позиция, същото трябва да прави и държавният наземен оператор. Жалбата срещу гръцката компания все още се разглежда от комисията. Но по казуса с държавната компания явно регулаторът вече има позиция.

Дъмпинг

Проучването на КЗК след жалбата на Swissport показва, че през 2011 г. и 2012 г. "Летище София" е предлагало цени за обслужване на авиокомпаниите под тяхната себестойност.

Антимонополната комисия е съпоставила цените на летището със средните дългосрочни променливи разходи за наземно обслужване и е установила, че "противно на икономическата логика, цените са намалени до степен, която носи само загуба, като предприятието "жертва" печалбата, която би реализирало при нормално конкурентно поведение". Тази политика може да доведе до неоправдано повишаване на цените и до ограничаване на качеството на предлаганите услуги, смятат от КЗК.

Това не е първата жалба на швейцарската компания срещу държавното летище в КЗК. Дружеството имаше проблеми, тъй като искаше да предлага на пътниците си бизнес салон, гише за загубен и намерен багаж, но летищният оператор дълго време отказваше това, въпреки че щеше да получава наем за площите. Част от проблемите между страните бяха разрешени и предишното производство беше прекратено през пролетта на 2010 г., след като чуждият наземен оператор оттегли жалбата си. Сега обаче възможността страните да достигнат до разбирателство изглежда по-малко вероятна.

Борим се за клиенти

"Решението не е окончателно, пуска се делото за разглеждане", коментира пред "Капитал Daily" Веселин Пейков, бивш изпълнителен директор на "Летище София", който все още заема ръководна позиция в дружеството. "Не мога да коментирам, не съм запознат, но мога да ви кажа, че работим в конкурентна среда и всеки се бори за клиенти", каза още Пейков.

До 2007 г. "Летище София" беше единственият наземен оператор на столичния порт. След като трафикът на летището надхвърли 2 млн. пътници годишно, пазарът трябваше да се либерализира според европейските разпоредби. Първият появил се конкурент беше Swissport, която започна да обслужва компании като немския превозвач Lufthansa, Austrian Airlines, нискотарифната Wizz Air, Turkish Airways и др. В средата на 2010 г. достъп до наземните услуги на летището получи и "Голдеър хендлинг – България". Тя обслужва гръцкия превозвач Olympic Air, руския "Aэрофлот", нискотарифната EasyJet, Qatar Airways, а от почти година и доскорошния клиент на Swissport Turkish Airways.

Предимствата на чуждите наземни оператори при привличането на клиенти са в тяхната международна дейност и професионален имидж и опит. Или ако един наземен оператор работи добре с една авиокомпания на редица летища по света, той става по-привлекателен за тях и на летище София.

Първоначално държавният наземен оператор губеше клиенти, както и част от бизнеса на основния си клиент "България ер", тъй като компанията реши да се възползва отчасти от лиценза си за самообслужване. В началото на тази година обаче успя да спечели не някой друг, а нискотарифната компания Wizz Air (доскорошен клиент на Swissport), която е втора по пазарен дял на летището на база превозени пътници и продължава да разширява палитрата си от предлагани дестинации.

Ако се стигне до налагането на санкция от страна на КЗК, обаче това не дава гаранции, че летището ще промени начина си на ценообразуване в сферата на наземното обслужване. И така частните конкуренти ще трябва да продължат да оцеляват в неравната борба с държавния оператор. Или просто ще си тръгнат и монополът ще ги надживее.

Още от Капитал