Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

IT дистрибуцията се съживява

Продажбите на хардуер се повишиха за пръв път от началото на кризата

Юлиян Арнаудов, Константин Николов
10409 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Не с гигантски крачки и не с бомбастични печалби, но все пак е факт - бизнесът на IT дистрибуторите в България започва полека да се възстановява. И през 2012 г. се е върнал към растеж за първи път от 2008 г. насам. Това показва последното изследване на анализаторската агенция CBN Pannoff, Stoytcheff & Co., която от шест години периодично проучва пазара на хардуер. Според последните данни на агенцията за миналата година общите приходи в бранша са достигнали 343.7 млн. долара.

Пресметнато в левове, това означава, че те отново надминават половин милиард лева - число, което не е било постигано от 2009 г. Резултатите обаче все още се далеч от нивата, постигнати през 2007 и 2008 г., когато сегментът отчиташе годишни приходи от над 700 млн. лева.

Според проучването на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. компаниите за дистрибуция на хардуер в България отчитат повишение на общите си приходи, продажбите на стоки и брутния марж и в същото време намаляват общите си задължения. Така браншът показва признаци на възстановяване от кризата.

Обичайните заподозрени

Водещ дистрибутор в страната продължава да е "Поликомп", която държи 22.5% от целия пазар, показват данните в доклада (виж графиката). Компанията отчита минимално понижаване на приходите през 2012 г. от 118 на 117.9 млн. лева спрямо предходната година, но увеличава печалбата си от 1.41 на 1.57 млн. лева (виж таблицата). Това са консолидирани финансови данни, с които разполага "Капитал". В тях се включват не само постъпления от дистрибуторска дейност, но и от предоставянето на услуги, както и други приходи.

Вторият по големина самостоятелен играч на пазара, "Солитрон", достига най-високия си дял през последните шест години - 16.4%, показват данните от изследването. Компанията отчита ръст на приходите от 68.2 на 87.3 млн. лв. през 2012 г. спрямо предходната година. Подобен скок се забелязва и при печалбата на дистрибутора – от 322 хил. лева на 1 млн. лева, показват данните на "Капитал".  "Растежът на резултатите не се дължи на разширяване на портфолиото, а е на база на предлаганите досега продукти, както и до голяма степен и на по-ефективното взаимодействие с клиентите и партньорите", заяви Ралица Килиан, генерален директор на "Солитрон".

Най-голям ръст като пазарен дял за периода 2007 - 2012 г. отчита "Асбис". Преди шест години, когато за пръв път е правено изследването на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co, компанията заема едва 6.2% от общите продажби в сегмента, докато през изминалата година вече държи 13.5% от тях. Фирмата има третата позиция като консолидирани приходи през 2012 г., показват данните на "Капитал". "Асбис" отчита оборот от 71.6 млн. лева през изминалата година, докато през 2011 г. той е бил 54.7 млн. лева.

Специфична е ситуацията с компаниите от групата на "Мост компютърс". Поотделно те не влизат в челната тройка на дистрибуторските IT фирми, но сумарният им пазарен дял е 21.1%, което ги прави втори по големина играч при продажбата на хардуер, показва проучването на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. Интересна е ситуацията и при финансовите им данни за изминалата година. По консолидирани приходи "Мост компютърс" заема четвърто място след "Асбис" с 55.49 млн. лева. Разминаването на класацията по пазарен дял и по общи приходи се дължи на факта, че данните на изследователската агенция CBN Pannoff, Stoytcheff & Co включват само постъпленията от IT дистрибуция, докато информацията на "Капитал" отчита целия паричен поток.

Тенденциите

Докладът на агенцията обхваща 24-те компании, които участват на българския пазар на хардуер. Само една от тях е базирана извън София. Това е "Вали компютърс", която има дял от 4.3% в общите продажби, показват данните на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. През 2012 г. две фирми са напуснали сектора, а нови играчи няма.

"IT дистрибуцията се развива спрямо своите собствени закони", коментира за "Капитал Daily" Надежда Генова, управляващ директор на "Поликомп". "Според официалните данни пазарът се свива. Повява се сив сектор с доста ниски цени от Западна Европа на стоки, внесени не по официалните канали на производителите." От "Солитрон" също посочват по-ниските цени като тенденция. "Имаме растеж в сегмента Networking & Communications, както и редица други категории, които бележат ръст в брой устройства, но имат спад в стойност", казва Ралица Килиан.

Според Надежда Генова един от основните фактори, които оказват влияние върху този сегмент, е несигурната политическа обстановка в страната през последната година. Тя се е отразила върху потребителското мислене както на частните клиенти, така на малките и средните предприятия и на големите корпоративни клиенти и държавата. "Голямо значение за дистрибуцията имат развитието на отделните марки продукти и техният пазарен дял в България", коментира още Генова. И допълва: "Някои представителства намаляват персонала, а някои направо закриват обектите си в България, затова ролята на дистрибутора става още по голяма."

От "Солитрон" също посочват стабилната икономическа и политическа обстановка като важен фактор, който би подпомогнал развитието на бизнеса. "Европейските фондове и тяхното усвояване също диктуват развитието на част от ИКТ бранша и проектните решения. Все повече фирми се ориентират към ползването на тези фондове и ние и нашите партньори с готовност им съдействаме", казва Ралица Килиан.

Според CBN Pannoff, Stoytcheff & Co едно от основните предизвикателства пред IT дистрибуцията в България е възвращаемостта на капитала при продажбата на стоки. Ниското й ниво се дължи на неправилно планиране и завишени очаквания, както и на малкия марж, комбиниран с натиск за повишаване на заплатите в сектора. Покрай кризата повечето компании по веригата за разпространение предприемат някои мерки за оптимизация на процеса. Една от тенденциите е намаляването на времето за разпродажба на склада (т.нар. inventory days), като паралелно се съкращава периодът за събирания на вземанията. Друга тенденция идва от промяната на потребителските нагласи, която диктува все по-голямо навлизане на личните мобилни устройства и в бизнес средата. "Това е необратим процес, а пазарът все още не е наситен с устройства, с разпространени и използвани услуги и решения", казва Ралица Килиан от "Солитрон". Доколко обаче ниската степен на проникване на устройствата от нови поколение ще доведе до по-солиден растеж - предстои да видим.

Най-големите на пазара
 Приходи (в хил. лв.)Печалба/Загуба (в хил. лв.)Персонал
Фирма201220112012201120122011
ПОЛИКОМП ЕООД117 902118 0331 5771 4148782
СОЛИТРОН СД87 35468 2821 0073228085
АСБИС БЪЛГАРИЯ ЕООД71 62454 7522021975859
МОСТ КОМПЮТЪРС ООД55 49443 5624224798588
ВАЛИ КОМПЮТЪРС22 35919 0975325117672
ЛАНКОМ БЪЛГАРИЯ10 49610 6982044271920
КОМПЮТЪР 2000-БЪЛГАРИЯ7 9558 555110982227
       
Източник: "Капитал"

Забележка: Данните включват всички дейности, част от които е и дистрибуцията на IT стоки


5 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Големите фирми купуват хардуер от Германия. Иначе класацията не отразява реалните продажби, а номиналните.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    техниката много остаря и идва подмяна .

  • 3
    today avatar :-|
    today

    По принцип оборудването бързо остарява и затова се подменя често, заради кризата това се забави, сега ще трябва да наваксваме. Това е причината, не че нещо сме цъфнали и вързали, да се чудим какво да си правим парите и да подменяме лаптопи и сървъри.

  • 4
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    А много от малките и средни фирми, частни купувачи, а и едри клиенти си купуват маркова техника втора употреба от Европа, което също силно удря по приходите на посочените по-горе дистрибутори.
    В края на краищата все по-малко се гонят параметри и производителност на техниката......а цената е важен фактор, който измества гаранцията и добавената стойност на новото оборудване.

  • 5
    zamen avatar :-|
    д р Чарли Мишкин от ГРУ

    Преди 10 години ако искаш да си с най-полезната за твоя бизнес техника трябваше да купиш най скъпия хардуер. Нещата се промениха от преди 4 - 5 години. Ако приемем, че най-скъпите компютри които се купуват за "работа" са за игри, обработка на видео и компютърна анимация, КАД системи и т.н. То в настоящия момент за да може човек да си върши работата става компютър със средни параметри, а ако на човек времето не му е много важно може и с най-евтиният нов компютър да работи.
    На дистрибуторите на ИТ ще продължава да им бъде трудно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK