Не твърде blizoo до продажба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не твърде blizoo до продажба

Не твърде blizoo до продажба

Собственикът на втория по големина доставчик на телевизия в страната започва да му търси купувач, но сделката едва ли ще е лесна

Паулина Михайлова, Татяна Пунчева-Василева
17933 прочитания

© Надежда Чипева


Бясна конкуренция, ниски тарифи, разглезени клиенти, усилващ се натиск от навлизащи на пазара гиганти, тревожни конфликти с доставчиците, предстоящи промени - секторът на телевизионното разпространение в България не е гостоприемно място в момента. Сигурно затова "залозите" ще се продаде ли "Близу" сред наблюдателите на бранша са в съотношение едно към три. Последното, разбира се, е в рамките на шегата. Извън нея собственикът на втория по големина тв оператор в страната - фондът EQT, съвсем на сериозно започва да търси купувач за него. Към момента подготовката на евентуалната сделка е в съвсем начална фаза. И единственото сигурно е, че кандидатите ще трябва сериозно да се потрудят, за да добият представа на какъв терен биха навлезли и какво всъщност могат да постигнат.

Какво се предлага

"Близу" е вторият по големина телевизионен доставчик в България като брой абонати и приходи след "Булсатком" - с уговорката, че напълно меродавни данни за този пазар практически липсват (виж съседния текст). Дружеството беше създадено през 2009 г. от сливането на "Евроком кабел" и "Кейбълтел" и покупката на двете фирми от базирания в Швеция инвестиционен фонд EQT V за 120 млн. евро. Според Търговския регистър "Близу медиа енд броудбенд" е заложенo като предприятие пред Уникредит Булбанк по договор за заем от 185 млн. евро - сума, по-голяма част от която идва по линия на придобиването на EQT, за чиято цел купувачът взима синдикиран заем от около 130 млн. евро, агент по който е и Уникредит Булбанк. Една част от заема е в баланса на "Близу", но друга влиза в баланса на компанията майка "Бултел кейбъл България" и дружествата собственици над него в Холандия. Отчети на дружеството в регистъра няма.

По данни, с които "Капитал" разполага, за 2012 г. дългосрочните задължения на "Близу" към банки са около 180 млн. лв. Приходите му пък са 104.6 млн. лв. при малко над 115 млн. лв. за предходната година, а загубата през 2012 г. - 23.79 млн. лв. при 20.4 млн. лв. също с отрицателен знак за 2011 г. По изчисления на "Капитал" обаче печалбата преди лихви данъци и амортизация (EBITDA) е 33.4 млн. лв. Това число кореспондира и с мнението на мениджмънта на компанията, че практически тя има положителен резултат, а загубата е чисто счетоводен ефект, който се получава заради значителните инвестиции, направени през последните години. "Изкарваме много повече, отколкото дължим", категоричен е Васил Щонов, директор "Стратегии" в "Близу".

Колко пари доставчикът реално прави ще е обект на проучване от страна на потенциалните инвеститори. Очевидното е, че той е ценен най-вече с пазарната си позиция, иначе настоящите собственици нямаше често да инвестират в него, като например само от края на миналата година досега са направили три увеличения на капитала за около 13 млн. лв. Според информация от сайта на самия фонд собственик "Близу" има лидерски позиции на пазара на кабелните доставки ("Булсатком" е сателитен оператор) в България и Македония, а общият брой на абонатите му в двете страни е около 440 хил. В България инфраструктурата му от оптика за доставка на телевизия, интернет и телефония покрива предимно по-големите градове. По думите на изпълнителния му директор Бернт Андерсон "Близу" има възможност за достъп чрез мрежата си до 1.3 млн. домакинства в България, представен е в 17 от 20-те най-големи града в страната и там държи 40% от пазара на тв разпространение и 30% от клиентите на фиксиран интернет. Като предимство на оператора се изтъква и фактът, че той не крие абонати от доставчиците на съдържание, както и че мрежата му е узаконена - иначе рядкост в бранша.

Каква е процедурата

Според четирима независими един от друг източници от сектора решението да се стартира процедура за продажба на "Близу" от EQT вече е взето и самият процес ще бъде стартиран буквално тези дни. За водещ консултант по сделката е наета американската инвестиционна банка Jefferies с помощта на Deloitte, които отказаха коментар по процедурата. 

Според запознати в първите дни на август ще бъдат разпратени покани до потенциални инвеститори да се включат в процедурата по продажба на "Близу". В края на август пък предстоят презентациите на мениджмънта пред потенциалните кандидати, а през септември вече се очакват индикативни оферти и откриване на специална онлайн информационна стая. Първите обвързващи оферти пък се очакват в рамките на октомври-ноември. За цена (или по-скоро за минимална такава) за момента няма информация. По думите на експерт, близък до процедурата обаче, EQТ не продава на всяка цена и би бил готов на сделка само ако тя го удовлетворява финансово. В противен случай той ще остане в компанията - още повече че според същия източник апетит към "Близу" е имало в началото на годината, но до продажба не се е стигнало именно заради ниската според собственика цена.

Както обикновено при този тип частни процедура, от самия фонд пазят мълчание пред медиите. "Никога не коментираме слухове", беше единственият отговор от EQT на запитването на "Капитал" има ли процедура за търсене на купувач за "Близу" и какви са детайлите по нея. Подобно е поведението и на българския мениджмънт. "Не можем да потвърдим или да отречем подобна информация. "Близу" се представя много добре на пазарите в България и Македония. Собствениците й вярват, че предстои консолидация на пазара за домашни телекомуникационни услуги, и смятат активно да участват в този процес. "Близу" има интерес по-скоро да придобива компании на пазара", каза директорът "Стратегии" Васил Щонов.

Кой е поканен

Сред компаниите, на които предстои да бъдат изпратени покани за участие в сделката, са както трите големи телекома в България - "Мобилтел", "Глобул" и БТК, така и широк кръг финансови инвеститори, твърди източник, запознат с плановете на собствениците. Сред втория тип евентуални участници в сделката най-вероятно ще са инвестиционни фондове с наличен в момента ресурс с интерес към сектора и, разбира се, поглед към България. Такива например са Advent International, който приватизира БТК през 2004 г., MidEuropa Partners, които за кратко бяха собственик на ITV Partners, американските TPG и KKR, които оглеждаха някога БТК и наскоро "Глобул", и др.

Всъщност по информация от източниците на вестника срещи с представители на трите български телекома по темата вече са проведени. В случая с "Глобул" разговорът е бил с новия му собственик Telenor. Интересът от страна на норвежците обаче е бил по-скоро хладен, а аргументът - че компанията ще се въздържа от допълнителни покупки в България през следващата година, още повече че следва да приключи придобиването си на "Глобул". В същото време обаче според пазарни анализатори "Близу" би донесъл много добавена стойност за "Глобул". Наскоро среща е имало и с хора от ръководството на БТК (купена в края на миналата година от дуета между банкера Цветан Василев и руската VTB). За момента интерес оттам не е заявен, макар и според голяма част от наблюдателите на пазара сделка с БТК да е вероятна. При "Мобилтел" проучвателната мисия е проведена директно при Telekom Austria, като настройката към евентуално участие е по-скоро положителна.

Всички тези разговори обаче предвид твърде ранния етап на процедурата не дават никаква сигурност кой ще заяви реален интерес и би подал обвързваща оферта. Последното очевидно ще зависи от финансовите параметри, поставени от сегашния притежател на "Близу", и от това до какви резултати ще достигнат проучванията на кандидатите. Вариантът с БТК като купувач принципно е сложен най-малко от гледна на конкурентното законодателство, тъй като бившият монополист при фиксираните линии има лидерски дял при доставките на интернет и телефония (където "Близу" също е представен). До известна степен същото важи за "Мобилтел". От друга страна, опцията с ново влизане на финансов инвеститор би означавала сделката да мине през етап на сложен финансов инженеринг именно заради задлъжнялостта на оператора. При всички положения обаче, ако има сделка, тя може да доведе до разместване на пластовете в целия сегмент.

Бясна конкуренция, ниски тарифи, разглезени клиенти, усилващ се натиск от навлизащи на пазара гиганти, тревожни конфликти с доставчиците, предстоящи промени - секторът на телевизионното разпространение в България не е гостоприемно място в момента. Сигурно затова "залозите" ще се продаде ли "Близу" сред наблюдателите на бранша са в съотношение едно към три. Последното, разбира се, е в рамките на шегата. Извън нея собственикът на втория по големина тв оператор в страната - фондът EQT, съвсем на сериозно започва да търси купувач за него. Към момента подготовката на евентуалната сделка е в съвсем начална фаза. И единственото сигурно е, че кандидатите ще трябва сериозно да се потрудят, за да добият представа на какъв терен биха навлезли и какво всъщност могат да постигнат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Много големите регулации на пазара (за подземни кабели), водят някои от доставчиците до това или да подават сега (дори на мн. евтина цена) или да фалират в бъдеще (поради невъзможност за огромната инвестиция за кабели под земята).

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    rurik avatar :-P
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT

    ... разглезени клиенти ...

    Т'ва къде? В България?!? От години съм им клиент само защото нямат смислена конкуренция.

  • 3
    udri avatar :-|
    udri

    Не е възможно БТК да ги купи,по-скоро Мтел,а най-вероятно Глобул,но може би след известно време.

  • 4
    dartagnan avatar :-|
    dartagnan

    Говорим за обявена печалба или загуба от обявения оборот. Като няма контрол, той никога не се и доближава до реалния ! Триъгълника на прането на пари е спазен. Български пазар, швейцарска банка с доверени хора в българска и кандидати за купуване без доказване на произход на парите. Просто едните плехвърлят пералните на тези, които имат повече мръсни дрехи...

  • 5
    townboy avatar :-|
    townboy

    Схемата се повтаря за пореден път. Продават го след това му сменят името и го представят като изцяло нов "продукт". Като съберат достатъчно абонати спират дискавъритата и други платени канали с цел максимизиране на печалбата и като се нагушат го продават на следващия хитрец.

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "В противен случай той ще остане в компанията - още повече че според същия източник апетит към "Близу" е имало в началото на годината, но до продажба не се е стигнало именно заради ниската според собственика цена."

    Що за апетит?
    Blizoo ще става все по-непродаваем.
    Базираният в Швеция инвестиционен фонд...
    Сиси Боата?! То и боата се оказА смок.
    :-)

  • 8
    dartagnan avatar :-|
    dartagnan

    До коментар [#6] от "2.5": Ей две и половина ! Винаги ще има купувачи, защото имат добър дял от пазара !

  • 9
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    Ура, тези ако се изнесат от страната ще е супер. Имайки предвид гнусната им политика на рекет над всички бивши клиенти. И все законен се оказва този тормоз.

  • 10
    kapitalist avatar :-P
    kapitalist

    Следващият 'купувач' на БЛИЗУУ ще е от ДАЛЕЧИИ !...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK