Сливането на Publicis и Omnicom разтърси световната рекламна индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сливането на Publicis и Omnicom разтърси световната рекламна индустрия

Морис Леви (вдясно) и Джон Рен са започнали преговорите за сливането преди шест месеца "почти на шега"

Сливането на Publicis и Omnicom разтърси световната рекламна индустрия

Анализатори и конкуренти очакват сделката да предизвика мащабни размествания и консолидации в сектора

6377 прочитания

Морис Леви (вдясно) и Джон Рен са започнали преговорите за сливането преди шест месеца "почти на шега"

© Reuters


Обявеното намерение на рекламните гиганти Publicis и Omnicom да се обединят предизвика вълна от коментари сред анализатори и конкуренти, които предвиждат неочакваният ход да доведе до сериозни размествания заради потенциални конфликти на интереси и вълна от консолидации в сектора. Сделката на стойност 35.1 млрд. долара ще създаде нов световен лидер в индустрията с общи приходи в размер на 23 млрд. долара и 130 хил. служители. Ако запази клиентската си база, новият френско-американски гигант ще постави под една шапка основни конкуренти в редица индустрии като Apple и Samsung или Coca-Cola и PepsiCo.

Изпълнителният директор на Publicis Морис Леви и колегата му от Omnicom Джон Рен планират да ръководят съвместно компанията през следващите 30 месеца. След това Леви, който е на 71 години, ще стане председател на борда, а Рен ще поеме самостоятелно позицията на изпълнителен директор. Двамата определят сделката като сливане на равни, което ще осигури на клиентите пълен набор от услуги, глобално присъствие и "най-креативните таланти". По думите им основната причина за обединението е нуждата да се отговори по-ефективно на новите реалности, в които клиентите все повече предпочитат да се договарят директно с големите дигитални платформи като Google и Facebook.

Нови реалности

Двамата изпълнителни директори, които са започнали разговорите за сливане преди половин година "почти на шега", изразиха увереност, че могат да се справят с опасенията на големите си клиенти, както и тези на регулаторите, които могат да видят в сделката опасност за конкурентната среда. "Това е нова компания за нов свят. Тя ще има възможност да се справи с бързото разрастване на новите интернет гиганти, което променя поведението на клиентите и размива ролите на пазарните играчи", отбелязва Морис Леви, цитиран от Reuters.

Той също така изтъква, че и двете фирми имат дългогодишен опит в работата с различни марки, както и стриктното разграничаване и защитаване на интересите на клиентите си. Същевременно обаче ръководителите на конкурентни фирми, включително изпълнителният директор на сегашния лидер в сектора WPP – Мартин Сорел, вече проучват възможностите да се облагодетелстват от ситуацията. Другите играчи в сектора може да се възползват от това, че обикновено договорите с големи рекламодатели включват клауза, че могат да се предоговарят в случай на смяна на собствеността на агенцията.

Новата група ще обедини агенции под крилото на Publicis (която развива бизнес и в България) като Leo Burnett и Saatchi & Saatchi, създатели на Marlboro Man и предизборната кампания на Маргарет Тачър, с марките на Omnicom TBWA и BBDO, отговорни за рекламата на Apple и General Electric. "Това е добре за нас и другите независими компании. Това ще привлече повече хора, които търсят глобално присъствие и креативност, но не желаят да са свързани с тези гиганти и се чувстват некомфортно с факта, че конкурентите им са в същата група", коментира Дейвид Кершав, изпълнителен директор на M&C Saatchi.

Според Дон Ийгъл, изпълнителен директор на телекомуникационната група Creston, може да се очаква отлив на клиенти в резултат на сливането. "Телекомуникационните компании са нищо без клиентите си. Ще видим значителни размествания при клиентите им, макар че никой няма да изкаже твърда позиция, преди да види как се развиват нещата", заявява той.

Конфликт на интереси

Няколко висши мениджъри от европейски рекламни компании коментират пред Reuters, че новата група ще се изправи пред няколко сфери на конфликт, включително производители на потребителски стоки, технологии и автомобили. Най-очевидният пример са двата лидера при безалкохолните напитки PepsiCo и Coca-Cola, които са клиенти съответно на Omnicom и Publicis. Двата най-големи телекома в САЩ - AT&T и Verizon, също ще се окажат обслужвани от една рекламна група. Не по-малък проблем ще е технологичният сектор, където Omnicom работи за Apple и Microsoft, а Publicis за Samsung и Google.

Двете компании обслужват и всички германски производители на автомобили. Директорът по продажбите на BMW Ян Робъртсон вече заяви, че има някои притеснения. "Може да ни се отрази на някои пазари, но все още е твърде рано да се каже. Идеалният вариант е да имаме независимост от другите производители. Но в този свят, който е все по-свързан и има толкова много сливания от този тип, може би тази ни позиция няма да е оптимална", заявява той.

Леви и Рен изразяват увереност, че няма да срещнат значителни проблеми с "бракониерство" на техни клиенти от страна на конкуренцията, като според ръководителя на френската група реакциите на клиентите са "изключително позитивни". "Ще вложим цялата си енергия за разрешаването на всякакви потенциални конфликти чрез креативни решения", заявява от своя страна Рен, като добавя, че очаква щетите от потенциалната загуба на договори да не надхвърлят 1% от приходите. Едно от основните предимства, което се очаква от сливането, са по-добрите позиции за ценови преговори с Google и Facebook.

Неизбежна консолидация

Сделки от такъв едър мащаб са рядкост сред големите рекламни групи, които през последните години се фокусираха върху придобивания в нововъзникващите пазари, както и в сферата на онлайн маркетинга. Сливането между Publicis и Omnicom обаче ще постави нови дилеми сред основните им конкуренти - WPP, щатската Interpublic, френската Havas и японската Dentsu. Мартин Сорел отбелязва, че изненадващото сливане ще увеличи натиска над конкурентите. "По-нататъшната консолидация в индустрията ни е неизбежна", заявява той. Според анализаторите най-очевидната цел за придобиване от страна на WPP е четвъртият най-голям играч - Interpublic. В понеделник изпълнителният директор на компанията Майкъл Рот коментира, че "засега няма нищо за казване", като изтъкна, че Interpublic не вижда нужда от голямо сливане, за да продължи с плановете си за развитие. Все пак очакванията на пазарите са в такава насока, поради което акциите на WPP поскъпнаха с над 4%, тези на Interpublic и Havas - с по 5%.

Сравнение между Omnicom, Publicis и сегашния лидер на пазара WPP

Обявеното намерение на рекламните гиганти Publicis и Omnicom да се обединят предизвика вълна от коментари сред анализатори и конкуренти, които предвиждат неочакваният ход да доведе до сериозни размествания заради потенциални конфликти на интереси и вълна от консолидации в сектора. Сделката на стойност 35.1 млрд. долара ще създаде нов световен лидер в индустрията с общи приходи в размер на 23 млрд. долара и 130 хил. служители. Ако запази клиентската си база, новият френско-американски гигант ще постави под една шапка основни конкуренти в редица индустрии като Apple и Samsung или Coca-Cola и PepsiCo.

Изпълнителният директор на Publicis Морис Леви и колегата му от Omnicom Джон Рен планират да ръководят съвместно компанията през следващите 30 месеца. След това Леви, който е на 71 години, ще стане председател на борда, а Рен ще поеме самостоятелно позицията на изпълнителен директор. Двамата определят сделката като сливане на равни, което ще осигури на клиентите пълен набор от услуги, глобално присъствие и "най-креативните таланти". По думите им основната причина за обединението е нуждата да се отговори по-ефективно на новите реалности, в които клиентите все повече предпочитат да се договарят директно с големите дигитални платформи като Google и Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    Е та? Това е просто цирк за пред медиите преди даже да а си помисляли да обявяват това са говорили с големите си клиенти едно, второ тука става дума за групи/холдинги където агенциите под тях си оперират абсолютно самостоятелно тъи че проблеми няма ...

  • 2
    megelito avatar :-|
    megelito

    Даам, нищо необичайно:) Големите във всички браншове се конслодират къде явно, къде тайно и винаги се оказва, че е привидна конкурецията, защото в действителност може 1 рекл.агенция да обслужва уж "силно конкурентни брандове"

  • 3
    true avatar :-|
    true

    Много интересен е въпросът с културното напасване.
    Имаше вече такова сливане, Даймлер и Крайслер, след 9 години се разбра, че не си пасват.
    Американските и европейските фирмени структури се различават съществено.
    Макар да се говори за Merger of Equals , рано или късно Omnicom ще поеме ръководството.
    Морис Леви досега не можеше да си намери наследник от собствените редици , освен това е мотивиран да отстрани вечния си конкурент Мартин Сорел от WPP групата , водач досега в бранша.
    След 30 месеца , когато Рен ще поеме ръководството, ще видим колко френска ще остане Publicis Omnicom.
    Разбира се, за седалище е избран данъчният оазис Холандия.

  • 4
    ivanchola avatar :-P
    ivanchoLA

    До коментар [#3] от "true":

    Ма те и двете групи са Американски персонал и оперират американски компании, като американска структура, просто едната е регистрирана във Франция, което досега позволяваше да се отписват здраво доходи от САЩ като инвестиция отгоре на щедри субсидии от френското правителство ... Те се сливат в момента защото тия дяволии вече не вървят ... Същото е положението с WPP просто е в УК ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK