Публични компании повишават вземанията си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Публични компании повишават вземанията си

Вземанията на "Алкомет" са се повишили с 24%, а приходите с 9%.

Публични компании повишават вземанията си

При някои това е съпроводено с ръст на продажбите, но при други не

Гергана Михайлова
3958 прочитания

Вземанията на "Алкомет" са се повишили с 24%, а приходите с 9%.

© Цветелина Белутова


Част от публичните компании, които продават продукцията си зад граница, увеличават вземанията си от клиенти. Това обаче невинаги върви паралелно с ръст и на продажбите, показват отчетите на някои публични дружества в производствения сектор към края на полугодието. Външните пазари продължават да търсят произведеното в България, но местните компании остават нащрек в отношенията си с контрагентите заради нестихващата криза в Европейския съюз, където се пласира значителна част от продукцията. Ръстът на вземанията паралелно с този на продажбите е нормален, но ако темпът при вземанията е по-висок от този при приходите, има проблем, тъй като влияе на ликвидността им.

Ограничени рискове

Сред компаниите, които разчитат основно на външния пазар, е шуменският производител на алуминиеви изделия "Алкомет". Той изнася продукция за 19 страни, предимно в Европейския съюз, и разчита, че е минимализирал географския риск, тъй като "по-малките пазари изпитват последиците от кризата в много по-малка степен", пише в обяснителните бележки към отчета му в края на полугодието. За периода "Алкомет" е реализирал ръст на износа от 13.18%, а делът на реализираната продукция на местния пазар се е увеличил с 0.4% спрямо същия период на миналата година. Приходите растат до 147.5 млн. лв.

В отчета на дружеството е видно увеличение на вземанията, като от клиенти и доставчици "Алкомет" има да получава 42.159 млн. лв. Това е увеличение с 24% спрямо същия период на миналата година. С 21.6% се увеличават и материалните запаси, което се дължи на количественото увеличение на основните материали на склад. Там се съхраняват материали за 20.201 млн. лв. и продукция за 7.453 млн. лв., показва отчетът. Скорошните инвестиции в оборудване му помагат да произвежда повече, но това все още не води до по-забележителен ръст на печалбата, която възлиза на 2.065 млн. лв. в края на полугодието, или с 59 хил. лв. повече спрямо същия период на миналата година.

Производителят на кабели ЕМКА също отчита увеличение на вземанията от клиенти и доставчици. Към края на първото полугодие те са 14.562 млн. лв., докато към същия период на миналата година този клас вземания са възлизали на 12.487 млн. лв. За първото полугодие севлиевското дружество регистрира свиване на продажбите до 38.068 млн. лв. На външни пазари е била реализирана продукция за 30.318 млн. лв., докато на вътрешния пазар са продадени стоки за 5.972 млн. лв.

В края на второто тримесечие ЕМКА завършва с нетна печалба от дейността в размер на 2.175 млн. лв. Дружеството продължава да инвестира в нови машини и оборудване, става ясно от обяснителните бележки към отчета. В началото на юни е бил одобрен кредит за 1.8 млн. евро, които ще бъдат вложени в нова техника.

Макар и по-скромни като размер, вземанията от клиенти и доставчици на "Българска роза – Севтополис" АД също са се увеличили, е видно от отчета. В края на шестмесечието те възлизат на 23 хил. лв. Вземанията от свързани предприятия са на стойност 2.715 млн. лв. Производителят на фармацевтични субстанции регистрира увеличение на материалите, държани на склад, като от отчета е видно, че в края на периода се държи продукция за 734 хил. лв., докато в края на юни миналата година е била осчетоводена продукция за 2 хил. лв. Дружеството завършва полугодието с нетна печалба в размер на 512 хил. лв. при 2.4 млн. лв. към същия период на миналата година.

Едно от големите производствени дружества, ориентирани към външните пазари, е торовият гигант "Неохим". Димитровградското дружество отчита спад на продажбите в чужбина през първото полугодие. Реализираната продукция извън граница пада до 67.703 млн. лв. в края на полугодието при продажби в размер на 104.239 млн. лв. за същия период на миналата година. Местният пазар компенсира отчасти тази промяна, като продажбите на него към края на юни са 102.1 млн. лв., докато към същия период на миналата година те са били 82.315 млн. лв., става ясно от отчета. Това може да се обясни с факта, че земеделските производители получиха субсидии от правителството през февруари, така че разполагаха с ресурс за покупка на торове за подхранване на реколтата. Торовият гигант отчита спад на приходите, но ръст на печалбата в края на полугодието. Свиването на приходите е с 9.3% до 171.333 млн. лв. В същото време печалбата отчита ръст от 18% до 13.827 млн. лв.

Активен търговец на емисии

Дружеството се оказва и активно в търговията с емисии, като за първите шест месеца на тази година е продало квоти за 140 хил. лв., от които 53 хил. лв. е приходът от продажба на CO2 сертификати в европейски страни, а 77 хил. лв. е получило от вредни емисии на местния пазар.

Сред производствените дружества, които демонстрират високи постижения благодарение на външните си партньори, е производителят на акумулаторни батерии за автомобили "Монбат" АД. Той реализира трицифрен ръст на печалбата от 239% до 9.2 млн. лв. в края на полугодието. Това се дължи на значителния ръст на продажбите с 40.84% до 108.801 млн. лв. От помощ за този резултат е било търсенето на продукция от страна на клиента EUROCAR Vertriebsgesellschaft, който е поел до 5% от износа на акумулаторни батерии и формира 3.67% от нетните приходи от продажби. В края на юни монтанското дружество работи на 97% от производствения си капацитет, става ясно от междинния доклад за дейността на мениджърския екип.

По-ясна картина за бизнеса на публичните компании през първото полугодие трябва да има в близките дни. Днес изтича срокът, в който те трябва да публикуват отчетите си за периода. Практиката показва, че повечето изчакват последния момент, а някои дори и просто пропускат срока.

Автор: Капитал Daily

Част от публичните компании, които продават продукцията си зад граница, увеличават вземанията си от клиенти. Това обаче невинаги върви паралелно с ръст и на продажбите, показват отчетите на някои публични дружества в производствения сектор към края на полугодието. Външните пазари продължават да търсят произведеното в България, но местните компании остават нащрек в отношенията си с контрагентите заради нестихващата криза в Европейския съюз, където се пласира значителна част от продукцията. Ръстът на вземанията паралелно с този на продажбите е нормален, но ако темпът при вземанията е по-висок от този при приходите, има проблем, тъй като влияе на ликвидността им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK