"Пикадили" расте с нова сделка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Пикадили" расте с нова сделка

"Пикадили" расте с нова сделка

Придобиването на магазините на "Нова маркет" са поредната стъпка за разрастване на веригата при удобните магазини

Боряна Генчева
16273 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


193 млн. лв. са общите приходи на "Пикадили" през 2012 г.

"Пикадили" придобива три нови магазина в София, които досега бяха част от веригата за търговия с хранителни стоки "Нова маркет", свързана с "ВМ финанс груп". От 2010 г. досега това е трета поредна сделка, в която белгийската Delhaize разширява бизнеса си в България чрез покупка на конкуренти. И в трите досегашни случая става въпрос за магазини от така наречения удобен формат, т.е. сравнително малки обекти близко до дома. Сделките са насочени само към обекти в столицата или във Варна. Така при набора си от общо 50 обекта, от които 26 супермаркета, посоката на "Пикадили" през последните години изглежда ясно очертана: разрастване до най-голямата верига удобни магазини в София чрез собствени нови обекти и покупка на конкурентни.

Детайлите по сделката

Придобиването става чрез пренаемане. Магазините с търговска площ между 78 и 174 кв.м се намират в столичните квартали "Младост 1", "Лозенец" и "Слатина". При такива сделки обикновено новият собственик заплаща и оборудването в обекта, както и наличната стока.

Очаква се ребрандираните магазини да бъдат отворени поетапно в началото на август под името "Пикадили Daily". От белгийската верига отказаха повече информация по параметрите на сделката.

От продавачите "ВМ финанс груп" коментираха, че са влезли в сегмента на кварталните магазини като част от стратегията си за диверсификация на бизнеса на групата. Това се случи в началото на 2010 г., когато някогашната верига "Фамилия" и нейни производни имаха ликвидни проблеми и спешно търсеха нови собственици за бизнеса си.

"В резултат добихме значителен опит в областта на ритейлинга, но също така идентифицирахме сегменти, които са значително по-атрактивни и предлагат възможности за развитие.  В момента сме в процес на разработка на тези проекти, коментира Димитър Гюрджилов, отговарящ за инвестициите в борда на директорите на "ВМ финанс груп". "Пикадили", от друга страна, са напред в изпълнение на плановете си в сегмента и бяха логичен купувач на нашите локации", добави той. 

"Нова маркет" е малка верига - общо с пет магазина. Съдбата на три от магазините вече е ясна. Един е затворен, за последния също се преговаря с "Пикадили". Така на този етап чрез сделката "ВМ Ффинанс груп" излиза от търговията на дребно. Поне в този й вариант, но според информирани източници отсъствието ще е временно и групата ще се появи с друг вид обекти.

Въпреки че липсва информация за стойността на сделката, може да се предположи, че "Пикадили" придобиват годишен бизнес за почти 3 млн. лв. Причината е, че дружеството "Нова маркет" има оборот за 2012 г. от 2.8 млн. лева. То е на загуба от почти половин милион лева и има 37 служители.

Удобно разрастване

С новата сделка магазините от така наречения удобен формат на "Пикадили" - "Пикадили Daily", стават 24. Девет от тях са в резултат на придобивания. През 2010 г. два от обектите на гурме веригата "Елемаг" станаха собственост на "Пикадили". През януари стана ясно, че веригата придобива и осем от магазините на "Мандарин" (четири в София). Сега идва и новината за покупката на трите магазина от "Нова маркет". "Ако още някой малък излезе на пазара, най-вероятно ще се заинтересуват", коментирараха наблюдатели на пазара.

Чрез поредното придобиване собственикът Delhaize Group се доближава до плановете си до края на годината да има 35 обекта от "удобния" тип и да бъде номер едно в този сегмент в София и по брой магазини, и по оборот. "Пикадили" започна да развива малкия си формат в началото на 2011 г. Тогава подобна беше и политиката на "Т-маркет" и ЦБА, но при тях тя не получи силно развитие. В момента в сегмента на "удобните" магазини в София оперират главно "Промаркет", "Верде", 345.

"Пикадили" са последователни в политиката си на намаляване на цените. Горивото поскъпва. Като присъстват на централни локации в София, те имат добри шансове да увеличат дела си от всекидневните покупки на хората, коментира анализатор.

Данните на маркетинговите агенции за миналата година сочат, че на българския пазар основните растящи търговски формати са тези на хипермаркетите и на дискаунтърите. Ръстът при "удобните" магазини не е толкова голям, но в София веригите не са силно представени в сегмента. Играчите в него са множество независими обекти и всичко това прави възможен растежа чрез сделки.

Тенденцията, която наблюдаваме, е, че факторът удобство (в смисъла на близост до дома или работното място) е на първо място по значимост на национално ниво, но в София е на трето място, коментираха от GfK - България. И в двата случая обаче тази значимост отслабва през последната година, допълват от маркетинговата компания.

Nielsen пък отчитат, че лоялността към удобните обекти нараства и го свързват с високата честота на посещенията в магазини в България. Устойчив е навикът купувачите да правят голямото седмично пазаруване в хипер- или супермаркет и после много пъти да се прибягва до кварталния магазин за допълнителни покупки по наблюдения на агенцията.

193 млн. лв. са общите приходи на "Пикадили" през 2012 г.

"Пикадили" придобива три нови магазина в София, които досега бяха част от веригата за търговия с хранителни стоки "Нова маркет", свързана с "ВМ финанс груп". От 2010 г. досега това е трета поредна сделка, в която белгийската Delhaize разширява бизнеса си в България чрез покупка на конкуренти. И в трите досегашни случая става въпрос за магазини от така наречения удобен формат, т.е. сравнително малки обекти близко до дома. Сделките са насочени само към обекти в столицата или във Варна. Така при набора си от общо 50 обекта, от които 26 супермаркета, посоката на "Пикадили" през последните години изглежда ясно очертана: разрастване до най-голямата верига удобни магазини в София чрез собствени нови обекти и покупка на конкурентни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    otnesen avatar :-|
    отнесен

    Отчитат дейност пред шефовете.В квартала има 3 магазина от веригата - когато минавам покрай тях вътре няма клиенти.В магазина в Иван Вазов смърди и гледаш да се изнесеш за секунди.Високи цени и предимно тяхна марка.Не знам докога ще издържат.....случайно влязох и в магазина на Карфур в мола на цариградско - така бяха намалили размера на стелажите,че вътре може да пускат и автомобилите от паркинга.Не мисля ,че ги чакат добри месеци веригите.

  • 2
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Статията посочва придобиване на три обекта, но пропуска да покаже (естествено за "Капитал" напоследък) развитието на пазарните дялове. Собствениците на "Пикадили" никога няма да имат онзи пазарен дял от преди няколко години, когато нямаше Кауфланд, Лидл и Карфур. Борбата между веригите става все по-изострена, особено с намаляването на пазарния потенциал в Булгаристан.

  • 3
    gesler avatar :-|
    gesler

    Като цяло Пикадили държат високи цени. Този нов обект е в моя квартал - хората го очакват с нетърпение, защото ще е единствения магазин на самообслужване с голям асортимент. Всичко друго наоколо са малки гаражи... Но, ако цените са високи, предричам съдбата на Нова маркет, на чието място изникна и Пикадили.

  • 4
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#1] от "отнесен":

    Наблюдението ти пък за Карфур е направо отчайващо и то точно за може би най-печелившия им обект в страната, където винаги има опашки на 10-12 каси.
    А иначе за кварталните Пикадилчета - ми няма лошо, макар че предпочитам кварталните да си останат независими.

  • 5
    patchev avatar :-|
    HXP

    Карфур на Цариградско е магазина с най-голям асортимент в София, също и с предимно ниски цени.

  • 6
    afektiranzritel avatar :-|
    спейс мен

    Съжалявам хората, които трябва да пазаруват в Пикадили. Цените там са средно с 50-60 ст. по-високи от другите магазини. За тази надценка клиентът не получава по-добро качество на стоките. Напротив. Зеленчуците са под всякаква критика в този магазин. Като цяло избягвайте да пазарувате плодове и зеленчуци от големите вериги супермаркети. От доста време пазарувам каквото мога от малките магазинчета. Малко хаотичен коментар, ама тва е. Не се бутайте в Пикадили, Билла, Кауфланд и прочие тъпотии.

  • 7
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    До коментар [#1] от "отнесен":
    Съвсем правилно. Последният път като влезнах в подобен магазин на веригата, имаше 3 щанда консервирана царевица...

  • 8
    ab.inferis avatar :-(
    Ab.Inferis

    До коментар [#2] от "КЛЮЧАРЪ":

    държавата се казва България. Ако предпочиташ да я наричаш Булгаристан, мястото ти не е в нея.

  • 9
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    Интересно какво би станало с "Големите вериги", ако вземе да се спазва и закона за нелоялната конкуренция и господстващото положение на пазара, или просто да им се поиска българската стока в тях да стане примерно 70-80 %? Май всички ще си фалират по реда!

  • 10
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#8] от "Ab.Inferis":

    Хайде, хайде, можем да минем и без патриотарщина. При състоялите се събития от последните 20 години, "Булгаристан" показва добре ориенталските ни практики. Но за теб терминът може би е труден за осъзнаване...

    Не си ти този, който може да каже на когото и да е къде му е мястото. Няма смисъл да се хабиш толкоз.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK