Etihad Airways купува дял в сръбските авиолинии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Etihad Airways купува дял в сръбските авиолинии

Изпълнителният директор на Etihad Airways Джеймс Хоган обещава светло бъдеще за Air Serbia

Etihad Airways купува дял в сръбските авиолинии

Благодарение на партньорството JAT Airways ще открие 12 нови линии, включително към София и Варна

4637 прочитания

Изпълнителният директор на Etihad Airways Джеймс Хоган обещава светло бъдеще за Air Serbia

© Reuters


Авиопревозвачът от Обединените арабски емирства Etihad Airways ще придобие 49% дял от сръбската JAT Airways, съобщава Reuters. В резултат на сделката затруднената сръбска компания ще придобие ново име - Air Serbia, и ще разшири обслужваните линии към Персийския залив. Според споразумението, подписано със сръбското правителство, двете страни първоначално ще инжектират по 40 млн. долара в националния превозвач, като от 1 януари 2014 г. инвестицията на Etihad ще бъде превърната в акции.

Бъдещи инвестиции

В по-късен етап Белград и арабската компания ще осигурят финансиране от по още 60 млн. долара чрез акционерни кредити и други механизми. Средствата ще бъдат използвани, за да се покрият изискванията за оборотен капитал и разширяване на дейността. Etihad също така получава петгодишен договор за управление на JAT. Сделката е част от усилията на сръбското правителство да се освободи от тежестта на редица губещи държавни компании, включително авиопревозвача, и да ограничи растящия бюджетен дефицит.

"Предстои ни да вземем някои трудни решения, но финансовите инвестиции на Etihad Airways и сръбското правителство заедно с позитивния ефект от нашата мениджърска експертиза и опит ще подсигурят светлото бъдеше на тези авиолинии със славна история", заявява ръководителят на арабската компания Джеймс Хоган. От своя страна вицепремиерът на Сърбия Александър Вучич отбелязва, че "репутацията, финансовите ресурси и стабилност на Etihad ще са в голяма полза на Air Serbia, поради което сме много доволни от това стратегическо партньорство".

След два неуспешни опита за продажбата на Jat Белград обяви, че ще търси публично-частно партньорство за създаване на нов национален авиопревозвач. Този опит обаче също се провали след оттеглянето на единствения потенциален партньор - латвийската Air Baltic. През миналата година от Европейската асоциация на авиопревозвачите призоваха за създаване на партньорство между JAT и други авиокомпании от бивша Югославия, за да остане конкурентна.

Българска връзка

В момента JAT разполага с флота от 14 самолета, от които 10 Boeing 737-300 и четири ATR 72-200, като всички са над 20-годишни. По-рано този месец компанията обяви, че ще наеме още два самолета Boeing 737-300 от българската "България ер". Предвижда се летателните апарати да бъдат взети на лизинг за период от една година. Споразумението идва месец след като Etihad Airways стартира редовна линия между Абу Даби и Белград. Това е поредното европейско партньорство за бързо растящата арабската компания, която се конкурира с други големи авиопревозвачи от Персийския залив като Emirates и Qatar Airways. Etihad вече притежава дялово участие в Airberlin, Aer Lingus, Air Seychelles, Virgin Australia и Jet Airways. Плановете за развитие на сръбския превозвач включват разширяване на сегашната мрежа с добавяне на още 12 към сегашните 33 дестинации. Новите линии ще са в Африка, Европа и Средния изток, сред които и София, Варна, Баня Лука, Бейрут, Будапеща, Кайро, Киев, Варшава и Прага.

Авиопревозвачът от Обединените арабски емирства Etihad Airways ще придобие 49% дял от сръбската JAT Airways, съобщава Reuters. В резултат на сделката затруднената сръбска компания ще придобие ново име - Air Serbia, и ще разшири обслужваните линии към Персийския залив. Според споразумението, подписано със сръбското правителство, двете страни първоначално ще инжектират по 40 млн. долара в националния превозвач, като от 1 януари 2014 г. инвестицията на Etihad ще бъде превърната в акции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivailosavoff avatar :-|
    ivailosavoff

    Ех да може и в БГ да се приватизира по този начин от такива инвеститори! за момента поне покупката на Глобул, изглежда като хората..., чак не е за вярване!

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    При комшиите (които дори още не са в ЕС) ивестират глобални играчи. Нашите мутри и техните слуги във властта направиха всичко възможно всеки голям инвеститор да бъде прогонен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK