"Нова" група в интернет-медиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Нова" група в интернет-медиите

"Нова" група в интернет-медиите

Собственикът на втората по гледаемост телевизия купи "Дарик нет", в което е и "Нет инфо"

Мария Манолова
11191 прочитания

Само три месеца след като "Дарик нет" купи онлайн групата "Нет инфо", двете компании участват в нова консолидация на пазара, като този път те са обект на сделка. Шведската компанията Modern Times Group (MTG), собственик на групата телевизионни канали около "Нова телевизия", купува 70% от двете дружества, съобщиха от европейския медиен гигант във вторник.

И продавач, и купувач засега отказват информация за цената. Тридесет процента от "Дарик нет" остават при досегашния собственик на компанията Радосвет Радев. Той запазва и "Дарик радио". Шведската компания обаче има опция да придобие и оставащия дял от "Дарик нет" в рамките на следващите пет години. Придобиването трябва да приключи през септември, като за целта е необходимо одобрение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). След приключване на сделката MTG ще консолидира активите на медиите в рамките на "Нова броудкастинг груп".

Максиучастие на минипазар

След приключването на сделката ще се превърнем в лидер на дигиталния медиен пазар, обявиха от "Нова броудкастинг груп". Новата компания ще е собственик на платформите за видеосъдържание VBOX 7 и Nova Play, имейл платформата abv.bg, сайтовете за новини Vesti.bg, DarikNews.bg, Novanews.bg и сайтовете за спортни новини Sportni.bg и Gong.bg. До момента "Нова броудкастинг груп" има само сайтовете Nova Play и Novanews.bg.

"Окрупняването е добър ход, защото групата ще има много по-голямо влияние на интернет пазара", коментира сделката пред "Капитал Daily" Александър Тошков от агенцията за медиа купуване Media Club. В портфолиото на групата до момента липсват силни интернет платформи, с малки изключения, а е много по-лесно такива сайтове да бъдат купени, отколкото да бъдат създадени отначало, е мнението на Тошков.

По данни на Gеmius Audience Research (агенция, която измерва посещаемостта на сайтовете) през юни 2013 г. например abv.bg и vbox7.com са най-посещавани в българското интернет пространство. В топ десет влизат и други два от новозакупените от "Нова броудкастинг груп" сайта - vesti.bg и sinoptik.bg. За сравнение, btv.bg, която е най-силната уебплатформа на основния им конкурент, се нарежда на 15-о място в класацията. В последните години bTV Media Group също разшири значително онлайн портфолиото си, като добави сайтовете btvnews.bg, zonasport.bg, btvlady.bg, dalivali.bg и menbox.bg. Никой от тях обаче не е сред 30-те най-посещавани сайта за юни.

"Общата дейност на "Дарик нюз" и "Нетинфо" включва широк спектър от услуги в 33 уебсайта, които се финансират чрез реклама и са водещият интернет конгломерат от гледна точка на брой достигнати потребители", обясняват от централата на MTG в официалното си съобщение. Двете групи са генерирали общо над 750 млн. посещения на месец през второто тримесечие на 2013 г., а броят на уникалните потребители за този период е почти 3 млн. души. Обединението на двете медийни дружества генерира приходи от общо 4.2 млн. лв. за 2012 г. и е било печеливше за миналата година, коментират още от MTG. Оттам обаче не уточниха финансовия резултат.

Въпреки че с тази сделка "Нова броудкастинг груп" ще засили значително онлайн  присъствието си, всъщност пазарът на интернет реклама в България за момента не е особено развит. По данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) брутната му стойност за 2012 г. е общо 45.6 млн. лв., а увеличението спрямо 2011г. е 7%. Де факто обаче от асоциацията регистрират "нищожен ръст на нетните бюджети" и смятат, че стойността му нето (като се приспаднат отстъпките, промоциите и бартерите) е едва 25 млн. лв. "Дори и да нямаме огромни ръстове, това е индустрия, която не е отбелязвала спад", коментира пред "Капитал Daily" изпълнителният директор на Sportal.bg Стилиян Шишков. Според него окрупняването на пазара е съвсем естествено и дори закъсняло развитие. Шишков дори коментира, че очаква до края на годината на пазара на онлайн медиите да има нови сделки.   

Разместване на пластовете

Сделката на MTG се случва само три месеца след като "Дарик нюз" купи най-силната онлайн медийна група "Нет инфо". За 2011г. "Нетинфо" има приходи от над 7 млн. лв. (с ръст от 10.6% спрямо 2010 г.) и печалба от 809 хил. лв. (увеличение от 111.8% спрямо 2012 г.), което я прави онлайн медийна група с най-голям оборот (сред компаниите, които се занимават единствено с интернет медии). Данни за 2012 обаче няма. За сравнение, за същия период "Дарик нюз" е шестата по големина група с приходи от 1.5 млн. лв. и печалба от 331 хил. лв.

Всъщност в началото на годината четири кандидата се бореха за "Нетинфо" - "НЕГ.БГ" (в който дял имат и бившите собственици на "Нет инфо", в т.ч. Любен Белов), групата на Sportal.bg, "Нова телевизия" и Investor.bg. В крайна сметка обаче "Дарик нюз" успя да купи компанията в последния момент. Според източници на "Дневник" цената на тогавашната сделка е 12 млн. евро, осигурени с банков заем. Само седмица по-късно пък свързаната с "Химимпорт" медийна група Bulgaria On Air придоби през борсата 88.5% от акциите на "Инвестор.БГ" срещу 16 млн. лв. Месец по-рано пък Красен Кралев (свързан с рекламните агенции "Сън аут-ъф-хоум" и "Маг комюникейшънс") купи 87% от акциите на "Уеб медия груп".

Пред "Дневник" Радосвет Радев коментира, че преговорите между "Нова броудкастинг груп" и "Дарик нет" са започнали "доста след сделката за "Нетинфо". Той отрече да са имали предварителни договорки с "Нова" преди или по време на преговорите за покупка на "Нетинфо" през пролетта. Сега Радев отново отказа детайли за цената на новата сделка. "Създаваме справедливо и приемливо съдружие, с нашите 30% не сме миноритарен партньор, а управляващ", коментира Радев пред "Дневник". Според него предстои изготвяне на стратегия за обединяване на портфолиото на трите медийни компании. "Дарик нет" ще бъде управлявано от Христо Христов, а в директорския борд освен него влизат Радосвет Радев, Дидие Щосел - главен изпълнителен директор и зам.-председател на борда на директорите на "Нова броудкастинг груп", и Силва Зурлева, също представител на "Нова".

В мрежата на неизбежното

От MTG и "Нова броудкастинг груп" обясняват този ход като част от стратегията си за дигитално присъствие, наречена MTGx. Целта на медийния гигант е да "ускори своето дигитално присъствие и иновации." MTG представи тази концепция само преди два месеца, а в начело на процеса шведската компания привлече дотогавашния директор за мобилен маркетинг и социални медии на Google Рикард Стайбер.

На локално ниво сделката ще промени позиционирането на "Нова броудкастинг груп" и ще й даде значителна преднина в онлайн пространството пред bTV Media Group. "Тази сделка променя изцяло "Нова броудкастинг груп", коментира в официално съобщение изпълнителният директор на компанията Дидие Щосел. Така според изявлението "Нова броудкастинг груп" ще има "отлични възможности за достигане на аудиторията в дигиталното пространство".

От компанията обаче отказаха да отговорят на допълнителните въпроси около сделката. "Потребителите ще разполагат с най-добрия продукт на пазара, а рекламодателите - с най-голямото портфолио от сайтове в страната, което ще позволи реализирането на решения, които до момента родният ни пазар не е виждал. Бъдещето на медиите е в синергията на съдържанието между различните платформи", пък коментира сделката Радев, цитиран от Dariknews.bg.

Само три месеца след като "Дарик нет" купи онлайн групата "Нет инфо", двете компании участват в нова консолидация на пазара, като този път те са обект на сделка. Шведската компанията Modern Times Group (MTG), собственик на групата телевизионни канали около "Нова телевизия", купува 70% от двете дружества, съобщиха от европейския медиен гигант във вторник.

И продавач, и купувач засега отказват информация за цената. Тридесет процента от "Дарик нет" остават при досегашния собственик на компанията Радосвет Радев. Той запазва и "Дарик радио". Шведската компания обаче има опция да придобие и оставащия дял от "Дарик нет" в рамките на следващите пет години. Придобиването трябва да приключи през септември, като за целта е необходимо одобрение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). След приключване на сделката MTG ще консолидира активите на медиите в рамките на "Нова броудкастинг груп".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    martin132 avatar :-|
    martin132

    Поне не е Прасчо този път.

  • 2
    bestbuy avatar :-?
    За да останат ХОРА в България.

    До коментар [#1] от "martin132":

    НЕ е Прасчо, но е ДС-арчо.. ... Един дол дренки..

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    И Дарик Радио плаче за нови собственици да го раздвижат малко, защото в сегашния си вид е неслушаемо - без ясен профил и концепция, с някакви мънкащи полу-идиоти в ефир, е просто мъчение да се слуша.

  • 4
    info111 avatar :-|
    info111

    До коментар [#1] от "martin132":


    До коментар [#2] от "bestbuy":


    Прасчо е видимото (от всички страни) лице на ДС-арчо.
    Недейте да го забравяте.

  • 5
    intergalactic avatar :-(
    intergalactic

    Колко време давате на Нова да разсипе Нетинфо? :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK