Държавата въвежда по-ясни правила за мините
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата въвежда по-ясни правила за мините

Концесионерите ще бъдат задължени да внасят годишните си работни проекти за съгласуване в икономическото министерство до 15 ноември предходната година

Държавата въвежда по-ясни правила за мините

Наредба уточнява какво трябва да пише в годишните работни проекти и кога трябва да са готови те

4226 прочитания

Концесионерите ще бъдат задължени да внасят годишните си работни проекти за съгласуване в икономическото министерство до 15 ноември предходната година

© Reuters


Три седмици след трагедията в мина "Ораново" и след като стана ясно, че концесионерът там не е имал одобрен годишен работен проект, държавата реши да въведе малко ред в процедурата. По закон нито едно добивно предприятие не може да работи без такъв документ. Тъй като обаче няма фиксирани срокове нито за подаването на плановете, нито за одобряването им, много мини работят без тях поне през част от годината. Този проблем би трябвало да се разреши с наредбата за изискванията към работните проекти на компаниите в сектора, която беше публикувана за обществено обсъждане в началото на седмицата. Документът определя какво трябва да съдържат плановете, както и в какви срокове трябва да се подават и да се одобряват от икономическия министър.

Любопитното в случая е, че такава наредба трябваше да бъде изготвена още преди години. Това е предвидено в чл. 85 от Закона за подземните богатства, според който "изискванията към обхвата и съдържанието на проектите... както и условията и редът за съгласуването им с компетентните органи се определят с наредба на Министерския съвет". Самият закон е приет през 1999 г., а в края на 2010 г. претърпя основна ревизия. Едва сега обаче дойде време държавата да изпълни изискванията му.

Подробна информация

Наредбата засяга както компаниите, които добиват подземни богатства, така и тези, които се занимават с търсене и проучване. С нея се въвеждат изисквания и към цялостните работни проекти, които се одобряват при започване на работа на дадено находище. По отношение на годишните планове концесионерите на мините ще трябва да представят информация за това в кои участъци точно ще се работи, какви технологии ще се използват, какви инвестиции и в какво ще бъдат направени. Проектът трябва да определя също мерки за безопасни условия на труд, да посочва как ще се действа в случай на аварии, как ще се гарантира опазването на околната среда и т.н. Ако се наложат промени през годината, те също ще трябва да бъдат одобрени от икономическия министър.

Конкретни срокове

Най-важната промяна обаче, която идва с наредбата, е, че вече има срокове, в които проектите трябва да се подават и одобряват. В момента такива няма и процедурата на практика може да продължава вечно. В същото време мините не могат да спрат работа, докато чакат одобрение, и затова често изпадат в нарушение на закона. "От дългия опит, който имам в "Мини Марица-изток", знам, че като изпратят плана си в София, чакат един месец, след което им го връщат и им казват да го доработят. През това време мината работи, тя не може да спре", каза председателят на миньорската федерация към КНСБ Валентин Вълчев.

Сега концесионерите ще бъдат задължени да внасят годишните си работни проекти за съгласуване в икономическото министерство до 15 ноември предходната година. Министърът пък ще е длъжен да им отговори в срок от 45 дни.

Три седмици след трагедията в мина "Ораново" и след като стана ясно, че концесионерът там не е имал одобрен годишен работен проект, държавата реши да въведе малко ред в процедурата. По закон нито едно добивно предприятие не може да работи без такъв документ. Тъй като обаче няма фиксирани срокове нито за подаването на плановете, нито за одобряването им, много мини работят без тях поне през част от годината. Този проблем би трябвало да се разреши с наредбата за изискванията към работните проекти на компаниите в сектора, която беше публикувана за обществено обсъждане в началото на седмицата. Документът определя какво трябва да съдържат плановете, както и в какви срокове трябва да се подават и да се одобряват от икономическия министър.

Любопитното в случая е, че такава наредба трябваше да бъде изготвена още преди години. Това е предвидено в чл. 85 от Закона за подземните богатства, според който "изискванията към обхвата и съдържанието на проектите... както и условията и редът за съгласуването им с компетентните органи се определят с наредба на Министерския съвет". Самият закон е приет през 1999 г., а в края на 2010 г. претърпя основна ревизия. Едва сега обаче дойде време държавата да изпълни изискванията му.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Крайно време беше да въведат ред!!
    Още по добре ще направят ако национализират подземния въгледобив, прекалено опасен е да се дава на капиталетат да рискуват и правят печалба от живота на хората под земята...
    Въобще урбулешката приватизация на Лостов и Деди в структуроопределящите отрасли се нужда от трезва оценка и корекция там където е очевидно сбъркана.... както е, например, подземния въгледобив...

    Добре че Лостов не успя да приватизира и Мини Марица изток, както се беше засилил в 1998 с далавераджиите от РВЕ....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.