"Нова" амбиция в мрежата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Нова" амбиция в мрежата

"Нова" амбиция в мрежата

Най-големият играч при интернет медиите в България вече е собственост на втората телевизионна група

Мария Манолова
16202 прочитания

© shuttretsock


Колко важна може да е една сделка за няколко милиона? Зависи от гледната точка. На фона на 3.2 млрд. лв. (колкото е оборотът на купувача за миналата година) тя е почти незабележима. Но разгледана в рамките на пазар с общ обем около 40 млн. лв. (колкото са приходите от реклама в български сайтове за 2012 г.), тя е фактор, който може да промени доста правилата на играта.

Ако все още не сте се сетили, става въпрос за шведския собственик на "Нова телевизия" (MTG), който през седмицата обяви, че купува "Дарик нет" (дружеството, обединяващо сайтовете от портфолиото на "Дарик" и "Нет Инфо.БГ"). По този начин от втора по големина телевизионна група в България със скромно присъствие в интернет компанията се превръща директно в лидер на медийния онлайн пазар. Според експертите в сектора, макар и тази сделка да има потенциала да промени средата за правене на интернет бизнес, ефектите от нея надали ще имат впечатляващи финансови измерения.

"Нет инфо": препродаването

Сделката е сключена само два месеца след като "Дарик нюз" купи най-голямата компания за интернет медии в България "Нет Инфо.БГ". В процедурата тогава участваха четири кандидата, сред които и "Нова телевизия". "Дарик нюз" обаче в последния момент неочаквано спечели битката за шесторно по-голямата от самото него компания (виж таблиците).

"Нова телевизия" от много време има желание да присъства по-сериозно на интернет пазара. Сегашният договор е логичното продължение за нея, след като не успя да реализира първата сделка", коментира пред "Капитал" изпълнителният директор на NEG.bg Иван Николов. Неговата компания също участваше в процедурата през пролетта, но без успех.

"Преговорите с "Нова телевизия" започнаха доста след сделката за "Нет Инфо.БГ" - докато работихме по финализирането й", обясни пред "Дневник" собственикът на "Дарик радио" Радосвет Радев. Той отрече да е имал предварителни уговорки с телевизията през април. Според неофициални източници на "Дневник" тогава Радев е купил "Нет Инфо.БГ" срещу 12 млн. лв. Сега и двете страни отказват да кажат цената на второто придобиване.

Срещу необявената засега сума MTG  ще получи 70% от "Дарик нет". "Създаваме справедливо и приемливо съдружие, с нашите 30% не сме миноритарен партньор, а управляващ", обясни Радосвет Радев. Шведската компания обаче остава с опцията да придобие и останалите 30% през следващите пет години. Засега "Дарик нет" ще бъде управлявано от Христо Христов, а в борда на директорите влизат и Радосвет Радев, главният изпълнителен директор на "Нова" Дидие Щосел и Силва Зурлева, също от "Нова". Радев обещава да продължи и синергията между радиото и уебстраниците от групата "Дарик," без да уточнява подробности. Очевидно сливането на трите компании означава сложно преструктуриране, както заради събирането на различни брандове под една шапка, така и заради дублирането на функционалности в сайтовете, а и поделеното управление на компанията между "Нова" и "Дарик". 

Самото "Дарик радио" остава собственост на Радосвет Радев.

Инвестиция в бъдещето

С това придобиване освен втори играч на телевизионния пазар "Нова броудкастинг груп" става най-големият фактор на интернет пазара. По данни на MTG през първата четвърт на годината пазарният дял от тв аудиторията на групата е 34.0% (при 29.1% за същия период на 2012 г.). "Нет Инфо.БГ" е най-голямата "играчка" в интернет - като разнообразие от сайтове и обхват на аудиторията", смята Алеко Мицев от медия агенция "Аргент". "Обхватът на тези сайтове е около 80% от всички интернет потребители", допълва той. "Уебсайтовете, които "Нова" развиваше досега, не бяха много посещавани, само Nova Play е силна платформа", каза пък Александър Тошков от медия агенция Media Club. Според него е много по-лесно да купиш силен уебсайт, отколкото да го създадеш от нулата. Ако договорът между "Нова" и "Дарик" бъде одобрен от КЗК, от есента телевизията ще разполага с уебсайта за видеосподеляне vbox7 и видеоплатформата Nova Play, информационните vesti.bg, dariknews.bg, и novanews.bg, спортните sportni.bg и gong.bg, sinoptik.bg, и имейл доставчика abv.bg. MTG придобива общо 33 български уебсайта. "Групата генерира над 750 млн. посещения и почти 3 млн. уникални потребители на месец през втората четвърт на 2013 г.", уточняват от централата на компанията. През последните няколко години основният конкурент на "Нова" - bTV Media Group, активно разширява онлайн портфолиото си (например със сайтовете btvnews.bg, zonasport.bg, btvlady.bg, dalivali.bg и menbox.bg), но с изключение на btv.bg никой от тях не успява да се нареди сред десетте най-посещавани в уебпространството. 

"Консолидацията значи оптимизация на разхода и много по-силна позиция за преговори с рекламодателите, а това е особено вярно в случая на Нова телевизия", смята Иван Николов. Шведската компания майка едва ли ще усети сериозно тези ефекти. "Това е съвсем дребно придобиване за MTG - добавя около 2 млн. евро към общ оборот от 1.6 млрд. евро", обяснява Микаел Ласеен, който следи дейността на MTG за инвестиционната банка Carnegie в Швеция. "Ползата за медийната компания ще е ускореният растеж в Източна Европа, въпреки че на фона на цялата група той е съвсем минимален", допълва медийният анализатор в Exane BNP Paribas Адриан де Сен Илер, който също отговаря за MTG.

Придобиването следва новата стратегия за дигитално развитие  - MTGx, която цели да ускори развитието и иновациите й в интернет. "Онлайн видеото расте и води до увеличаване на глобалното интернет потребление, което е и причината да инвестираме в развитието на настоящи и бъдещи услуги за онлайн забавления, както и в добавянето на нови чрез сливания и придобивания", обясняват в последния си междинен доклад от компанията. Вероятно това е причината и за българската сделка. "MTG залага на това, че онлайн пазарът в Източна Европа, и по-специално България, ще започне да настига този в Западна Европа", коментира Де Сен Илер. "Източна Европа е важна за MTG, защото генерира 25% от оборота й", обяснява той. Медийният гигант има положителна история на сливания и придобивания в региона - делът в руската CTC Media например се оценява на около 20% от общата стойност на групата. Единственото изключение всъщност е "Нова броудкастинг груп" в България, напомня анализаторът. Само преди година MTG отписа 300 млн. евро като загуби по сделката за българската телевизия от 2008 г. Явно обаче компанията няма страх от нови придобивания в страната. 

Гигант на мравешки пазар

"Придобиването на "Дарик нет" значително разширява търговското ни предложение в България и ще ни позволи да се възползваме от съдържанието си по иновативни начини в различни платформи, да достигнем до повече хора от когато и да е било", коментира изпълнителният директор на MTG Йорген Линдеман. От компанията твърдят също, че ще предложат на рекламодателите "по-широки и прецизни рекламни продукти от всякога."

Ако се съди по финансовите резултати на трите компании обаче, надали числата зад това развитие ще са много големи. Приходите на "Нова броудкастинг груп" за изминалата година са 83 млн. лв., а сборните на двете новопридобити компании - малко над 7 млн. лв. По данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) пък общият обем на онлайн рекламата за миналата година е 45.6 млн. лв., а ръстът спрямо 2011 г. - 7%. В тази сума обаче влизат единствено създателите на интернет съдържание (онлайн медиите), които продават предимно т.нар. премиум реклама. Facebook, Google или други бизнес модели като обявите или интернет търговията не се отчитат тук. "Имайте предвид, че има бартери, а компаниите понякога развиват друг тип дейности като организацията на събития, за да компенсират спадове от реклама", допълва Иван Николов. От самата БАКА признават, че реалните нетни стойности на пазара за 2012 г. вероятно са по-близко до 25 млн. лв., а според няколко различни източника от пазара от началото на годината той се свива. "Нетният спад може би достига 20%", смята изпълнителният директор на NEG.bg. Това не изглежда като много широко поле за развитие за компания, която вече оперира на 800-милионния (отново по брутните данни на БАКА) пазар на телевизионна реклама. 

Иначе - това е четвърта значима интернет сделка само за три месеца (втора за "Нет Инфо.БГ", а в списъка влизат и придобиването на "Инвестор.бг" от Bulgaria on Air и това на "Уеб медиа груп" от Красен Кралев). Интересът към средата е очевиден. Остава обаче въпросът кой е най-печелившият бизнес модел. "Окрупняването на пазара е нормално развитие, а дори и леко закъсняло", коментира изпълнителният директор на Sportal Media Group Стилиян Шишков. Той очаква до края на годината и други подобни сделки. Иван Николов обяснява консолидациите с това, че бизнес средата е много млада и постоянно изникват нови играчи. Малките обаче трудно защитават позицията пред рекламодателите, затова и стремежът към обединяване е естествен. "Логиката на консолидациите е да можеш да предложиш повече на клиента - по-добри условия, по-голямо портфолио и аудитория на рекламодателите", смята Николов. "Всички тези сделки не са довели до една иновация или нова технология, въведена на пазара", обаче отбелязва той. По неговите изчисления въпреки стабилните брутни резултати от началото на годината пазарът е намалял с до 20% в нетни бюджети. Обяснението е в икономическата и политическата ситуация и доминиращата позиция на международните гиганти. "Притеснително е и трябва да се мислят нови модели", коментира Николов.  

Новият най-голям собственик в тази среда няма как да не й повлияе. "За по-малки играчи като нас това променя изцяло статуквото", обяснява Николов. От гледната точка на "Нова броудкастинг груп" и MTG обаче нещата изглеждат различно. Инвестицията от няколко милиона за тях има по-скоро стратегическо измерение. Когато се изяснят техническите въпроси по обединението на три компании и 33 уебсайта обаче, ще дойде интересната част. По-големият ресурс и международната стратегия на MTG може да донесат технологичното развитие на онлайн рекламния пазар, което в момента липсва. Въпреки това обаче продължава да стои въпросът има ли кой да харчи достатъчно за реклама онлайн.

Колко важна може да е една сделка за няколко милиона? Зависи от гледната точка. На фона на 3.2 млрд. лв. (колкото е оборотът на купувача за миналата година) тя е почти незабележима. Но разгледана в рамките на пазар с общ обем около 40 млн. лв. (колкото са приходите от реклама в български сайтове за 2012 г.), тя е фактор, който може да промени доста правилата на играта.

Ако все още не сте се сетили, става въпрос за шведския собственик на "Нова телевизия" (MTG), който през седмицата обяви, че купува "Дарик нет" (дружеството, обединяващо сайтовете от портфолиото на "Дарик" и "Нет Инфо.БГ"). По този начин от втора по големина телевизионна група в България със скромно присъствие в интернет компанията се превръща директно в лидер на медийния онлайн пазар. Според експертите в сектора, макар и тази сделка да има потенциала да промени средата за правене на интернет бизнес, ефектите от нея надали ще имат впечатляващи финансови измерения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    martin132 avatar :-|
    martin132

    Ревнувате нещо ми се струва, само бой по конкурентите, хаха :)

  • 2
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.

    Като гледам повечето от ...купените сайтове - btvlady.bg, dalivali.bg, gong.bg, sinoptik.bg и т.н....и умирам от смях...Ами то в тях няма нищо като сериозен контент - само копиране на съдържание един от друг...

    Това си е чисто пране на пари или залъгване на клиентите...

  • 3
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    За да успее една компания, тя трябва да е гъвкава и да се вслушва в клиентите си и не на последно място - обективна. Нова телевизия и Дарик са точно това, което е най-доброто на пазара у нас, но може повече (да има повече анализи, проучвания, анкети).

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    toshocorporation avatar :-?
    Тошо Корп.

    Пише "виж таблиците", но аз никъде не ги виждам?

  • 5
    edin_slep avatar :-|
    edin slep

    Положителното в тази сделка е потенциала, за по-малко мутрокрация на пазара. Когато бившия агент на шесто управление на ДС - Радев, собственик на Дарик радио придоби Нетинфо ми стана тъжно. Инвесто бе придобит от ТИМ малко по рано и останаха едни много мънички и незначителни островчета свобода в нета. Та, дано тази сделка е за добро.

    Не ми хареса това "управляващи партньори", ако Радев продължи да управлява съдържанието в групата на Нет инфо, това е много, ама много обезпокоително. И нямам предвид само от към отразяване на политическата обстановка в страната. От както Дарик е собственик, качеството на репортажите в sportni.bg се изравни с това в Гонг, което е меко казано пошло.

    Та, дано тази покупка е добра за страната и жалко, ама много, защото ще убие малките сайтове.

  • 6
    zigi avatar :-P
    zigi

    До коментар [#5] от "edin slep":

    Винаги като стане някаква по-голяма сделка на нашия пазар и във форумите веднага започва да се говори за далавери, при условие, че сменянето на собствеността е нормално за всеки (особено по-голям) бизнес, включително и особено за медийната сфера. И даже няма нужда да давам примери с Мърдок и прочее. Просто е факт. Да не говорим, че всяка медия си има своята публика, която си харесва дадената медия и си я ползва, често с години наред (Дарик е с по-широка аудитория, Инвестора е с по-тясна бизнес насоченост, Нова я гледат хората, които се дразнят от Бтв и т.н.). Колкото до свободата, не виждам причина за безпокойство, щом дори в Икономедия (поне засега и поне аз не съм забелязал) не трият по-жлъчните коментари за Прокопиев; респективно и в другите медии не трият коментари срещу собствениците им, именно защото родния хейтър, пардон - коментатор има свобода на изразяване ;)

  • 7
    dvemp avatar :-|
    dvemp

    "Всички тези сделки не са довели до една иновация" => доминиращата позиция на международните гиганти.

  • 8
    edin_slep avatar :-|
    edin slep

    До коментар [#6] от "star777":

    Поредния умник, който не чете коментарите, а коментира както му падне, нищо че няма отношение към онзи, когото реплекира.

    Не пиша за публиката на Дарик (по ракиено време - чака рака, Гонг и техните жълтини и прочее, които бокотирам от години), а за миналото на Радев като агент на Шесто управление на ДС, манипулации на общественото мнение. Разбирате ли "другарю", научил нова думичка - хейтър?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK