"Не ги жалете, нали все пак печелят, нека цените падат..." Такива обикновено са коментарите на повечето хора, когато говорим за понижаващите се финансови резултати на телекомите. Интересното е, че те винаги са последвани от реплики в стил: "А защо не предложат нещо ново, защо не въвеждат още модерни технологии?" Това, което се случва на българския телеком пазар от повече от година, всъщност ясно показва защо, ако плачът на бедните е проблем, то плачът на богатите е голям проблем.
Логично е акционерите на всяка компания, включително и телекомуникационна, да преследват печалба. И ако тя е спадаща, да настояват за мерки поне да се стабилизира. Ако пък компанията е представена в няколко страни и резултатите в една са отчетливо по-ниски, парите за инвестиции се пренасочват към по-перспективни пазари. И иначе прекрасното явление "спад в тарифите" бързо се превръща във влошаващо се качество на услугата. За момента България не е на този етап. Но ако прочетете по-внимателно финансовите отчети на телекомите и докладите към тях, бързо става ясно, че пътят е в тази посока.
Пример - докладът за резултатите на Telekom Austria (собственик на "Мобилтел"), където отчетливо се казват няколко неща: България е сред основните виновници за спада в приходите и печалбата, разходите за инвестиции там са намалени, и прекият начин спускането надолу да бъде овладяно засега е да се продължи със съкращенията на всичко - персонал, маркетингови активности, кампании, вложения.
Голямата ножица
Основната причина за все по-скромните числа в отчетите на телекомите е засилената регулация на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Регулаторът няколко пъти насилствено свали таксите за терминиране (цени на едро) на разговори в национални мрежи, включително за обаждания от чуждестранни оператори. Другите фактори, натежаващи в същата посока, са намалелите доходи на населението, високото проникване на GSM услуги в страната, засилената конкуренция, водеща до все по-голям спад на тарифите на дребно. Според последните данни, публикувани от Европейската комисия преди седмица, България е четвъртата най-евтина страна мобилни разговори в ЕС.
Затова не е изненада фактът че трите телекома отчетоха поредното тримесечие на спад на основните финансови показатели спрямо същия период на 2012 г. Тенденциите от първите три месеца на годината се запазват, като БТК изпревари "Мобилтел" по приходи както през април - юни, така и за цялото полугодие. "Мобилтел" обаче остава лидер по пазарен дял на мобилния пазар, а наскоро купеният от Telenor "Глобул" остава втори на този сегмент.
Нюанси на песимизма
Оценката на българския пазар в отчета на компанията - майка на "Мобилтел", Telekom Austriа е повече от трезва, а като основни фактори за понижаващите се резултати са посочени именно регулациите, свитите потребителски разходи на клиентите, свирепата конкуренция и ниските крайни цени. Според числата в отчета за първите шест месеца на годината "Мобилтел" отчита понижение на приходите от други телекоми за обаждания към негови абонати (цени на едро) с 26.4 млн. евро. Съответно действията на КРС са оказали негативно влияние и на EBITDA в размер от 13.8 млн. евро. Като основа за пониженото потребление на мобилни услуги се сочи слабият икономически растеж, покачващата се безработица, намаляването на чуждестранните инвестиции.
"След падането на предишното правителство през февруари 2013 г. новоизбраният кабинет все още не може да осигури необходимата стабилност, с която да се преодолеят посочените макроикономически проблеми", пише в доклада за второто тримесечие на Telekom Austria.
И малко оптимизъм
Освен очакваните съкращения на разходи по всички възможни начини другото, на което "Мобилтел" разчита и ще продължава да разчита за подобряване на представянето си, е по-сериозното навлизане в сегментите на мобилния интернет, фиксирания пренос и достъп до интернет и телевизията. Операторът отчита силен ръст на абонатите на мобилен интернет от 28.7% до 163.9 хил. към края на юни спрямо същия момент преди година. Други сегменти с положително развитие са и стационарният оптичен интернет, където абонатите през второто тримесечие достигат 157.8 хил. души и има ръст от 19%. Сериозно увеличение има и при телевизионните доставки.
За да неутрализират ефекта на множеството неблагоприятни фактори, телекомите като цяло предприемат доста стъпки. "Мобилтел" и БТК инвестираха значителни суми в навлизането на нови сегменти като доставка на телевизия, оптичен и мобилен интернет и др. При самите GSM услуги и трите телекома разчитат все повече на абонаментните планове, като така да могат да получават сравнително предвидимо количество приходи. Затова не е изненада, че делът на клиентите на стандартната услуга на "Мобилтел", които са на договор, се увеличава от 68.9% през второто тримесечие на 2012 г. на 71.8% на същия период тази година.
На фона на всичко това любопитно е до какви ефекти ще доведе навлизането на Telenor в България като собственик на "Глобул".
Приходи Q2 2013 | Приходи Q2 2012 | Изменение в % | Печалба Q2 2013 | Печалба Q2 2012 | Изменение в % | |
---|---|---|---|---|---|---|
БТК | 104.2 | 114.7 | -9.2 | 40.2 | 47.1 | -14.6 |
Мобилтел | 101.3 | 127.2 | -20.4 | 43 | 60.9 | -29.4 |
Глобул | 87 | 102.5 | -15.1 | 34.2 | 39 | -12.3 |
Забележка: Печалбата е преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) | ||||||
Източници: компаниите |
"Не ги жалете, нали все пак печелят, нека цените падат..." Такива обикновено са коментарите на повечето хора, когато говорим за понижаващите се финансови резултати на телекомите. Интересното е, че те винаги са последвани от реплики в стил: "А защо не предложат нещо ново, защо не въвеждат още модерни технологии?" Това, което се случва на българския телеком пазар от повече от година, всъщност ясно показва защо, ако плачът на бедните е проблем, то плачът на богатите е голям проблем.
51 коментара
Намаление, спад и т.н., но гледам са си на печалба.
Рева бе, болно ми е! Друго си беше с активация на СИМ карта за 250 лева и по няколко лева на минута. Пожелавам на фирмата на червените куфарчета "Мобилтел" болезнен фалит.
Публикувано през m.capital.bg
само аз болезнено чакама да се отърва от тях ,след като вече трета година ме разиграват и ми набутаха на фирмата над 20 карти ,та им давам един огромен лизинг на месец без почти да приказвам ,апропо същото е и с двата други оператора ,чакам с нетърпение края на договорите им и съм се зарекъл да си сложа карта на който и да е чужд оператор ,които иска да ме търси ,аз не търся никого и разходите ми за телефони и интернети е над700 лв месечно -ужас ,а за новата ми кола от висок клас плащам 600 лв
От статията разбирам, че "Регулаторът няколко пъти насилствено свали таксите" - но това решение не е само за Мобилтел! Това е общо за целия ЕС. Нека Мтел, да се замисли, защо хората недоволстват от тях, защо търсят алтернатива от други оператори.
Следващия цитат е любимия ми. - "След падането на предишното правителство през февруари 2013 г. новоизбраният кабинет все още не може да осигури необходимата стабилност, с която да се преодолеят посочените макроикономически проблеми" - Какво подобряване очаквате?! - 10години имахте възможност да бъдете монополна компания и да прибирате цялата печалба, а сега се оплаквате.
ако искаме да имаме конкурентна икономика не можем да си позволим "щастливи телекоми". знам, че регулацияте е лошо нещо, но това може да е възможност а отрезвяване и оздравяване на структурите (примера навлизане в секторите за ТВ и фиксиран и-нет)
Като гледам 30% си е една МНОГО добра печалба. Стига са ревали :)
Според табличката, виждам заложени около 30+% норма на печалба, преди данъци, при всички оператори. След данъци колко да е - 20-25%? Това ли им е малко, на австрийците!?!? И понеже искат да си го запазят, за да не намалява печалбата, режат от "персонал, маркетингови активности, кампании, вложения". Каква е нормалната "норма на печалба" за този бизнес? "Цената е според балъка", както знаем, така че кой колкото докопа. Но би било интересно такива статии да се показват в съпоставителен план - например приходи и печалби от подобни дружества на други пазари, средно от един клиент от други пазари, като % от заплатата на този клиент и т.н. И може да се окаже, че тук те се справят повече от добре.
Яка им дУша на останалите на работа служители. Българи.
Обемът работа е същият.