Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 13 авг 2013, 19:25, 11507 прочитания

Летище Варна с нов пътнически терминал

Инвестицията е в размер на 75 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новият пътнически терминал на летище Варна ще бъде открит в четвъртък. Това съобщиха от компанията - концесионер на двете черноморски летища, "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". Общата стойност на инвестицията в терминала и свързаната с него инфраструктура е над 75 млн. лв. След откриването на терминала всички полети ще се обслужват на него, като все още не е ясно с какви функции ще бъде старата пътническа сграда. Новият терминал е около три пъти по-голям от досегашния, като на час може бъдат обслужвани по 1037 пътници.

Терминалът е проектиран от английски архитекти със съдействие от българска страна - архитектурно бюро Pascall & Watson architects и "СевантЕлбул". Строителството е реализирано от българско-турския консорциум ТИЕ-ИЧТАШ за около 20 месеца, а управление и контрол осъществи германската компания Schuessler-Plan. "Терминал 2 на летище Варна е проектиран така, че да може да се използва в зависимост от пътникопотока във всеки един момент, а при необходимост капацитетът да бъде допълнително увеличен като разширение към вече съществуващата архитектурна част", допълват от компанията - оператор на летището.


На печалба

Изграждането на новия терминал е част от инвестиционната програма на концесионера. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" спечели конкурса през 2006 г. за 35 години. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. са официално на компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на авиопревозвача "България ер".

Засега бизнесът на двете летище може да се определи като успешен. Бургас и Варна заедно обслужват пътникопоток колкото този на летище София. През 2012 г. преминалите пътници през терминала в Бургас са 2.3 млн., а тези през Варна - 1.2 млн. (за миналата година има ръст на пътниците с близо 5%). Резултатите обаче са различни. През 2012 г. приходите на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са в размер на 123 млн. лв., а печалбата й е 24 млн. лв., като така концесионерът изпреварва държавното "Летище София" както по приходи така и по рентабилност.  



Задачи за отмятане

При спечелването на концесията предложението на "Фрапорт" (по официална информация от министерството на транспорта) предвижда инвестиции в размер на 403 млн. евро за целия период на концесията. Напредъкът по обновяването на двете летища обаче не вървеше гладко през годините, като по време на предишното управление от транспортното министерство признаха, че забавянето е основно при двата нови пътнически терминала във Варна и в Бургас. От отчетите на "Фрапорт" през годините пък ставаше ясно, че забавянето е заради съгласуванията на проектите между институциите и неочаквано дългото време за разрешителните за строеж.

Впоследствие работата по инвестиционната програма на двата терминала започна по-усилено, като това включва разширения и рехабилитации на перон, подобряване на съпътстващите сгради на летището, нови ел. и ВиК системи, обновяване на техника, оборудване и т.н., обясняват от "Фрапорт". През миналата година завърши изграждането на пистата във Варна, като инвестицията в нея беше 40 млн. лв., а в момента текат и довършителните работи по новия терминал в Бургас, с което инвестициите в терминали ще бъдат общо 150 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година Мартин Михайлов: Възстановяването на нощните заведения от коронавируса ще отнеме поне година

Управителят на "Терминал 1" и "Строежа" в интервю за "Капитал" за проблемите, предизвикателствата и бъдещето на нощните клубове и барове

28 май 2020, 1925 прочитания

EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите EasyJet ще съкрати с до 30% персонала и полетите

Авиокомпанията предвижда да използва по-малко самолети, за да се адаптира към свития пазар

28 май 2020, 886 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
OMV със спад на печалбата за тримесечието

Понижението е по-малко от очакваното

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10