С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 13 авг 2013, 19:25, 11340 прочитания

Летище Варна с нов пътнически терминал

Инвестицията е в размер на 75 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новият пътнически терминал на летище Варна ще бъде открит в четвъртък. Това съобщиха от компанията - концесионер на двете черноморски летища, "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". Общата стойност на инвестицията в терминала и свързаната с него инфраструктура е над 75 млн. лв. След откриването на терминала всички полети ще се обслужват на него, като все още не е ясно с какви функции ще бъде старата пътническа сграда. Новият терминал е около три пъти по-голям от досегашния, като на час може бъдат обслужвани по 1037 пътници.

Терминалът е проектиран от английски архитекти със съдействие от българска страна - архитектурно бюро Pascall & Watson architects и "СевантЕлбул". Строителството е реализирано от българско-турския консорциум ТИЕ-ИЧТАШ за около 20 месеца, а управление и контрол осъществи германската компания Schuessler-Plan. "Терминал 2 на летище Варна е проектиран така, че да може да се използва в зависимост от пътникопотока във всеки един момент, а при необходимост капацитетът да бъде допълнително увеличен като разширение към вече съществуващата архитектурна част", допълват от компанията - оператор на летището.


На печалба

Изграждането на новия терминал е част от инвестиционната програма на концесионера. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" спечели конкурса през 2006 г. за 35 години. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. са официално на компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на авиопревозвача "България ер".

Засега бизнесът на двете летище може да се определи като успешен. Бургас и Варна заедно обслужват пътникопоток колкото този на летище София. През 2012 г. преминалите пътници през терминала в Бургас са 2.3 млн., а тези през Варна - 1.2 млн. (за миналата година има ръст на пътниците с близо 5%). Резултатите обаче са различни. През 2012 г. приходите на "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са в размер на 123 млн. лв., а печалбата й е 24 млн. лв., като така концесионерът изпреварва държавното "Летище София" както по приходи така и по рентабилност.  



Задачи за отмятане

При спечелването на концесията предложението на "Фрапорт" (по официална информация от министерството на транспорта) предвижда инвестиции в размер на 403 млн. евро за целия период на концесията. Напредъкът по обновяването на двете летища обаче не вървеше гладко през годините, като по време на предишното управление от транспортното министерство признаха, че забавянето е основно при двата нови пътнически терминала във Варна и в Бургас. От отчетите на "Фрапорт" през годините пък ставаше ясно, че забавянето е заради съгласуванията на проектите между институциите и неочаквано дългото време за разрешителните за строеж.

Впоследствие работата по инвестиционната програма на двата терминала започна по-усилено, като това включва разширения и рехабилитации на перон, подобряване на съпътстващите сгради на летището, нови ел. и ВиК системи, обновяване на техника, оборудване и т.н., обясняват от "Фрапорт". През миналата година завърши изграждането на пистата във Варна, като инвестицията в нея беше 40 млн. лв., а в момента текат и довършителните работи по новия терминал в Бургас, с което инвестициите в терминали ще бъдат общо 150 млн. лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

По торбичката посрещат 5 По торбичката посрещат

Комуникационната поука от колажите на Красимир Каракачанов с торбичката на Billa

21 яну 2020, 4293 прочитания

Най-динамичните компании за машини и оборудване: Отличниците са тук Най-динамичните компании за машини и оборудване: Отличниците са тук

Общите приходи в секторната класация в "Гепард" са скочили с над 68% до 263 млн. лв.

21 яну 2020, 725 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
OMV със спад на печалбата за тримесечието

Понижението е по-малко от очакваното

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10