По-малко тежест за бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По-малко тежест за бизнеса

Някои от промените предвиждат по-кратки срокове и по-ниски такси за административно обслужване

По-малко тежест за бизнеса

Какво включва пакетът от мерки за облекчаване на административните изисквания

7474 прочитания

Някои от промените предвиждат по-кратки срокове и по-ниски такси за административно обслужване

© Капитал


Първият от няколко пакета с мерки за намаляване на административната тежест, които правителството планира до края на годината, беше приет от кабинета миналата седмица. Той съдържа общо 24 промени, които трябва да се случат до края на октомври. Вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева определи пакета като уникален, защото предложенията по него са основно от неправителствени и браншови организации, а не от правителството.

В таблицата по-долу представяме по-съществените и интересни мерки, както и проблемите, които те трябва да разрешат. Някои от тях предвиждат да се съкратят сроковете, в които администрацията трябва да предостави дадена услуга на бизнеса. С други се намаляват таксите, така че да се спази съществуващото и в момента законово изискване за разходоориентиран размер на таксите. Останалите промени, неописани в графиката, са по-скоро указателни, а голяма част от тях са свързани с изискването в момента фирмите да предоставят удостоверения за данни, с които администрацията на практика разполага и може да изиска по служебен път от други ведомства. Те засягат широк кръг от лица - от фирмите, превозващи животни, през търговците на препарати за растителна защита и операторите във фуражния сектор до водачите на кораби и ветеринарните лекари.

Подобен опит за облекчаване на бизнеса беше направен и от предишното правителство преди година, когато бяха одобрени цели 271 мерки. Някои от тях - като например въвеждането на SMS известяване при подадено искане за фирмени промени в Търговския регистър, бяха успешно въведени и работят. Сегашният проект обаче показва, че голяма част от проблемите са останали. По думите на Даниела Бобева в момента се подготвят още 70 мерки, а нагласите са до края на годината да бъдат одобрени още нови пакети.

10 основни промени

Прикачен файл

Първият от няколко пакета с мерки за намаляване на административната тежест, които правителството планира до края на годината, беше приет от кабинета миналата седмица. Той съдържа общо 24 промени, които трябва да се случат до края на октомври. Вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева определи пакета като уникален, защото предложенията по него са основно от неправителствени и браншови организации, а не от правителството.

В таблицата по-долу представяме по-съществените и интересни мерки, както и проблемите, които те трябва да разрешат. Някои от тях предвиждат да се съкратят сроковете, в които администрацията трябва да предостави дадена услуга на бизнеса. С други се намаляват таксите, така че да се спази съществуващото и в момента законово изискване за разходоориентиран размер на таксите. Останалите промени, неописани в графиката, са по-скоро указателни, а голяма част от тях са свързани с изискването в момента фирмите да предоставят удостоверения за данни, с които администрацията на практика разполага и може да изиска по служебен път от други ведомства. Те засягат широк кръг от лица - от фирмите, превозващи животни, през търговците на препарати за растителна защита и операторите във фуражния сектор до водачите на кораби и ветеринарните лекари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Цялостният прочит на мерките оставя у читателя впечатлението, че най-честите начини за ощипване на стопански активните лица се запазват непокътнати, а евентуални промени по тези пера за крадене от джобовете ни се заобикалят достатъчно отдалеч. Толкова достатъчно, че да не вземе някой партиен спонсор да вдигне телефона и да напомни, че хубаво реформа, ама "неговото не бива да се губи". Да почем от търговския регистър. Преди държавата да се откаже от приходи за себе си, нека да бъде така добра да отбие банките от тази цица. Вместо сканирано банково бордеро - примитивизъм, който в компект с декларацията по чл. 13 дава на потенциални измамници цялата нужна информация да ти опразнят сметката (номер сметка, номер лична карта, ЕГН, име и адрес - всичко като на длан), следва най-накрая да видим в ъгълчето логото на Виза, Ипей, ПейПал и МъниБукърс. 2 от 4-те са достатъчни, но не и тази смешка, която е сложена в момента точно защото никой няма регистрация в нея, и ще се принуди за пореден път да "кацне на джелезото" на някоя банка с поредното бюджетно платежно на стойност 1,50 лв от електронното банкиране и 3-4 лева от гише. Между другото, тази инвестиция не струва нищо. Има я всеки електронен магазин за чорапогащи и пиратки, само по държавните ведомства не се получава, местен данък 8 лева го плащам с 1 лев преводна такса през ипей, докато за мобилния телефон ми е 3-4 стотинки.

    Следващата свинщина е, че за учредителен капитал от 2 лева се иска откриване на набирателна сметка и ефективно внасяне на 2-та лева в нея. Госпожата може да се хвали, че фирма ще се открива за 24 часа, само че събирането на всички бумаги до внасянето им в ТР отнема колко? 24 часа са само за споменатото удостоверение от банката.

  • 2
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    [quote#1:"cinik"]Цялостният прочит на мерките оставя у читателя впечатлението, че най-честите начини за ощипване на стопански активните лица се запазват непокътнати, а евентуални промени по тези пера за крадене от джобовете ни се заобикалят достатъчно отдалеч.[/quote]

    Ще ми се това,което пишете по въпроса да го адресирате до г-н Орешарски.Съвсем сериозно говоря.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Как се вади в Германия това, което е тук булстатът на физическо лице? Този същият, чрез който сума българи и сега работят легално там, въпреки че ограниченията за трудовия пазар падат чак 2014? Отговор: отиваш в общината по местоживеене, показваш си личната карта и то го подават от принтера. Няма формуляр, няма снимка, няма 5 броя декларации че не си камила, няма картонче, няма протокол "получих оригинала", няма нищо....

  • 4
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Този проект изисква администрацията да спре да си бърка в носа и да започне да работи в полза на бизнеса и гражданите, а не да си мисли, че си отишил там само да ги притесняваш да не могат да пушат.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "vjacho":

    Като пишеш до висок пост, единствено може да те препрати. М-во на финансите имаше дълго време сайт за предложения за намаляване на административната тежест. Там се изредихме да пускаме предложения поне 5-6 приятели-съмишленици. Засега само за единната сметка на НАП имаше ефект

  • 6
    kaschei avatar :-|
    Kaschei Bezsmertni

    До коментар [#5] от "cinik":Ами да продължим с т.нар свидетелства за съдимост ,справки ,че дължишили не дължиш на някому нещо,бележката от психодиспансер,че не се водиш на отчет..
    Защо като държавата иска да ме проучва за надежност за достъп до класифицирана информация и аз декларирам,че нямам нищо против да ми рови по банковите сметки не направи същото и със свидетелството за съдимост-просто да си го провери..ИСкаш да си извадиш такова за работа в чужбина ,а олигофрените те питат за коя държава..Аз отговарям,има ли значение,това е документ,който удостоверява някакви обстоятелства.По-осъждан ли ще съм за Германия и по-малко за Италия..И хайде дай 6 кинта за тая хартийка с давност 6 месеца..Искаш да си ловджия-бележка от психото,а там не те преглеждат,а вадят от регистъра,че не си на отчет ,ама това е само за конкретната болница,щото те нямали общ регистър на психично болните..Е това ,ако не е пародия,а ти искат и 30 кинта накрая....ДА ВЗЕМАТ ДА ПРОЧЕТАТ ЗАКОНА ЗА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ.ТОЙ НЕ Е ОТМЕНЕН,А Е В СИЛА ВЕЧЕ 4 ИЛИ 5 ГОДИНИ,НЕ СЕ СПАЗВА.АДМИНИСТРАЦИЯТА МИ ИСКА ДА Й НОСЯ НЕЩО ,КОЕТО ПО СИЛАТА НА ЗАКОНА Е ДЛЪЖНА ДА СИ ГО ПРОВЕРИ САМА,А АЗ САМО ДА ПОПЪЛНЯ ДЕКЛАРАЦИЯ ПРИМЕРНО,ЧЕ СПРЯМО МЕН СА НАЛИЦЕ ИЛИ НЕ НЯКАКВИ ОБСТОЯТЕЛСТВА.ТЕЗИ ТИКВЕНИЦИ НЕ ДА ВЪВЕЖДАТ МЕРКИ,А ПРОСТО ДА ИЗПЪЛНЯВАТ ЗАКОНА,КОЙТО Е ПРИЕТ И Е В СИЛА ОТ ВРЕМЕТО НА ТРОЙНАТА ЛАМЯ...!!!!!!!!!!зАТОВА НЕ ИМ ВЯРВАМ,ТЕ ДОРИ НЕ ЗНАЯТ,ЧЕ В МОМЕНТА СА В НАРУШЕНИЕ НА ЗАКОНА ОТ ГОДИНИ И ЧЕ С НИЩО НЕ НИ ПОМАГАТ,ПРОСТО ИЗПЪЛНЯВАТ ЗАКОНОВИТЕ РАЗПОРЕДБИ,ПРИЕТИ ОТ ТЯХ!!!!!!

  • 7
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    ами чудото да се отчиташ в здравната каса ,ако си лекар и работиш с тях ,по едно време бяхме стигнали до 7 часа джуркане на отчети и те ти проверяват електронен отчет по 22000 показателя с,мо и само да те глобят нещо и да ти докажат че лъжеш и си престъпник например си излъгал 2 имунизации за по 8 лв на някой циганин ,който аз в един случаи бях ходил 36 пъти в дома на такъв ,за да изкарам 8 лв и те да ги отрежат ,същото е с и подаване на глупави отчети в РЗИ ,РЗОК ,в статистика ,в данъчно и т.н

  • 8
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    По-скоро въпросът е: Каква се очаква да е ефективността след отпадане на тези режими и колко пари допълнително ще влязат в бюджета или с колко пари ще се облекчи бизнеса...
    Всички останали приказки са на принципа "да преливаме от пусто в празно"...

  • 9
    reformatora avatar :-|
    reformatora

    Как изчислихте, че намалението е с няколко грама. Само една от обявените мерки да разгледаме - намаляване на таксите в Агенцията по вписвания с 20%. Хиляди, дори стотици хиляди фирми ще имат полза. Приходите на агенцията са около 70 млн. лева по данни на Конфедерацията на Огнян Донев. 20% намаление означава, че около 14 милиона лева ще останат във фирмите. За фирмите, с които работя приблизително това ще икономиса около 3500 лева годишно. Така че браво!

  • 10
    ugabuga avatar :-|
    ugabuga

    "1. Да се намалят таксите, събирани от Агенцията по вписванията с минимум 20%.
    2. Да се увеличи глобата за неподаване на Годишния финансов отчет на търговските дружества и едноличните търговци. Да се установи диференцирана глоба спрямо оборота за предходната година."

    Не виждам къде са мерките за облекчаване. Ама наистина такива няма. Едни отчети които се подават в Статистикa, НАП, Агенция по вписванията се подават пак навсякъде и после пак ти ги искат по проверки, вместо да ги вземат един от друг. Да не говорим за постоянните проблеми със сървърите на горепосочените агенции и институции, които затрудняват нормалното електронно подаване.
    Таксата от 50лв се намалява с 20% ( 10лв на година !?! ), а се увеличава глобата.
    Няма да отпадне и подаването на отчетите на неработещи от години фирми. Те подават отчети в Агенцията, в НАП - нулева декларация и в статистика - декларация че предприятието няма дейност, ако не подадат - глоби.
    Закриването на такива фирми минава по общия ред - минимум 6 месеца в ликвидация и т.н.


    "6. Изграждане на центрове за предоставяне на административни услуги" = увеличаване броя на администрацията, вместо подобрение на електронните услуги.

    Не се виждат и някой сериозни мерки, за които се говори от години - а именно Лична отговорност от административните лица, със съответните санкции, пълен електронен достъп до информация ( това което виждат държавните органи това да се вижда и с електронния достъп/сега информацията е различна/). Както и много други.

    Просто замазване на положението и поредното неефективно преструктуриране с цел смяна назначенията в Администрацията на вашите хора с нашите хора.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK