Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
32 14 авг 2013, 19:45, 8902 прочитания

Пак бариера за транспорта към Турция

Властите в Анкара въвеждат драконовски такси за чужди камиони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Турция повишава драстично таксите за превоз на товари през нейна територия за всички превозвачи с чужда регистрация. За промяната, въведена със специално уведомление от турското транспортно министерство, съобщиха мениджъри на български превозвачи, според които целта е да се елиминира тотално чуждата конкуренция за товарите от и до Турция. Според бизнеса обаче ще пострадат и превозите за целия Близък Изток, които минават през южната съседка.

Промените предвиждат въвеждането на нова такса, която ще се изчислява по формулата: теглото на МПС + тонажа на товара, умножено по изминатите километри и после по 0.01 евро. Превозвачи изчисляват, че така, за да стигнат до Истанбул, ще трябва да платят между 120 и 130 евро. Пътуване до Анкара пък ще струва 900 евро, а транзитът ще бъде около 1000 евро. Всички тези такси се плащат в едната посока. Суми се дължат дори ако камионът е празен, тъй като самият той е част от формулата. Досега таксата за транзит през Турция беше 43 евро.


Промените влизат в сила от 1 септември, а официалният мотив за тях, посочен в уведомлението, е, че така ще се подпомогне инфраструктурата на страната. Турската страна е предвидила и високи такси за превозните средства, които влизат в страната с временни номера. Има и глоби от порядъка на 3000 евро за "несъответствие" на документите на чуждите превозвачи.

Реакция, поне публично оповестена, от българските власти за момента няма. Такава дойде очаквано от българските превозвачи. Те заплашиха с блокада на всички гранични пунктове с Турция, докато българската страна не въведе реципрочни мерки за превозвачите от южната ни съседка. Изявлението е на Илиян Филипов, член на управителния съвет на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и съсобственик на пловдивската транспортна компания ПИМК.

Поредна блокада

В последните години турският пазар се открои като основен двигател за транспортния сектор - товарите в Европа намаляват, а тези от и към Изтока се увеличават. Освен че сама по себе си е голям източник и потребител на стоки, Турция е и вход към другите страни от региона. Огромна част от българските превозвачи, които доскоро се бореха за участие на европейския пазар, сега се ориентират на изток. В същото време турската флота от тежкотоварни камиони е сред най-мощните в света: не само като брой камиони, но и като влияние над местната изпълнителна власт.



Това не е първият опит на турската страна да минимизира конкуренцията на транспортния си бранш. През пролетта границата с Турция беше блокирана от българските превозвачи, които протестираха срещу редица мерки, въведени от турските власти. Сред ограниченията беше изискването за минимално време за извършване на даден превоз. (Ако един камион е напуснал Турция с товар за Испания, той не може да влезе обратно в страната след по-малко от 12 дни. Ако изпълни курса по-бързо, трябва да чака на границата.) Друго изискване беше максималното количество гориво в резервоара на влизане в Турция да е 550 литра. Камиони бяха задържани на турската митница и заради липсата на печати в бордовите дневници от всяка граница в рамките на ЕС.

С надежда към Европа

Тогава в крайна сметка транспортните министерства на двете страни се споразумяха да се наложи мораториум върху някои от ограниченията, докато администрации изгладят различията си. Явно обаче този процес на преговори не е приключил успешно. Проблемът с опитите на Турция да изолира българските превозвачи от пазара в региона не датира от вчера и макар че няколко поредни министри обещават да го решат, това реално не се случва. Оплакванията на фирмите, че техни камиони са задържани без основателни причини по турските митници, продължават и през последните месеци.
Сегашната промяна от турска страна ще засегне всички превозвачи от Европейския съюз (и не само), така че основните надежди на българските компании са насочени към Брюксел. "Информирали сме Министерството на транспорта и сме ги помолили да информират Европейската комисия и Конференцията СЕМТ", коментира Филипов. До приключването на броя от транспортното ведомство не дадоха никакъв коментар.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 550 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 958 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мрежата на "Спиди" в търговски обекти се разраства

Освен в Румъния от компанията проучват възможността да купят дял от куриерски фирми в Сърбия и Македония

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10