Пак бариера за транспорта към Турция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пак бариера за транспорта към Турция

Българските превозвачи заплашиха с блокада на турската граница от 1 септември

Пак бариера за транспорта към Турция

Властите в Анкара въвеждат драконовски такси за чужди камиони

Калина Горанова
8999 прочитания

Българските превозвачи заплашиха с блокада на турската граница от 1 септември

© БТА


Турция повишава драстично таксите за превоз на товари през нейна територия за всички превозвачи с чужда регистрация. За промяната, въведена със специално уведомление от турското транспортно министерство, съобщиха мениджъри на български превозвачи, според които целта е да се елиминира тотално чуждата конкуренция за товарите от и до Турция. Според бизнеса обаче ще пострадат и превозите за целия Близък Изток, които минават през южната съседка.

Промените предвиждат въвеждането на нова такса, която ще се изчислява по формулата: теглото на МПС + тонажа на товара, умножено по изминатите километри и после по 0.01 евро. Превозвачи изчисляват, че така, за да стигнат до Истанбул, ще трябва да платят между 120 и 130 евро. Пътуване до Анкара пък ще струва 900 евро, а транзитът ще бъде около 1000 евро. Всички тези такси се плащат в едната посока. Суми се дължат дори ако камионът е празен, тъй като самият той е част от формулата. Досега таксата за транзит през Турция беше 43 евро.

Промените влизат в сила от 1 септември, а официалният мотив за тях, посочен в уведомлението, е, че така ще се подпомогне инфраструктурата на страната. Турската страна е предвидила и високи такси за превозните средства, които влизат в страната с временни номера. Има и глоби от порядъка на 3000 евро за "несъответствие" на документите на чуждите превозвачи.

Реакция, поне публично оповестена, от българските власти за момента няма. Такава дойде очаквано от българските превозвачи. Те заплашиха с блокада на всички гранични пунктове с Турция, докато българската страна не въведе реципрочни мерки за превозвачите от южната ни съседка. Изявлението е на Илиян Филипов, член на управителния съвет на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и съсобственик на пловдивската транспортна компания ПИМК.

Поредна блокада

В последните години турският пазар се открои като основен двигател за транспортния сектор - товарите в Европа намаляват, а тези от и към Изтока се увеличават. Освен че сама по себе си е голям източник и потребител на стоки, Турция е и вход към другите страни от региона. Огромна част от българските превозвачи, които доскоро се бореха за участие на европейския пазар, сега се ориентират на изток. В същото време турската флота от тежкотоварни камиони е сред най-мощните в света: не само като брой камиони, но и като влияние над местната изпълнителна власт.

Това не е първият опит на турската страна да минимизира конкуренцията на транспортния си бранш. През пролетта границата с Турция беше блокирана от българските превозвачи, които протестираха срещу редица мерки, въведени от турските власти. Сред ограниченията беше изискването за минимално време за извършване на даден превоз. (Ако един камион е напуснал Турция с товар за Испания, той не може да влезе обратно в страната след по-малко от 12 дни. Ако изпълни курса по-бързо, трябва да чака на границата.) Друго изискване беше максималното количество гориво в резервоара на влизане в Турция да е 550 литра. Камиони бяха задържани на турската митница и заради липсата на печати в бордовите дневници от всяка граница в рамките на ЕС.

С надежда към Европа

Тогава в крайна сметка транспортните министерства на двете страни се споразумяха да се наложи мораториум върху някои от ограниченията, докато администрации изгладят различията си. Явно обаче този процес на преговори не е приключил успешно. Проблемът с опитите на Турция да изолира българските превозвачи от пазара в региона не датира от вчера и макар че няколко поредни министри обещават да го решат, това реално не се случва. Оплакванията на фирмите, че техни камиони са задържани без основателни причини по турските митници, продължават и през последните месеци.

Сегашната промяна от турска страна ще засегне всички превозвачи от Европейския съюз (и не само), така че основните надежди на българските компании са насочени към Брюксел. "Информирали сме Министерството на транспорта и сме ги помолили да информират Европейската комисия и Конференцията СЕМТ", коментира Филипов. До приключването на броя от транспортното ведомство не дадоха никакъв коментар.

Турция повишава драстично таксите за превоз на товари през нейна територия за всички превозвачи с чужда регистрация. За промяната, въведена със специално уведомление от турското транспортно министерство, съобщиха мениджъри на български превозвачи, според които целта е да се елиминира тотално чуждата конкуренция за товарите от и до Турция. Според бизнеса обаче ще пострадат и превозите за целия Близък Изток, които минават през южната съседка.

Промените предвиждат въвеждането на нова такса, която ще се изчислява по формулата: теглото на МПС + тонажа на товара, умножено по изминатите километри и после по 0.01 евро. Превозвачи изчисляват, че така, за да стигнат до Истанбул, ще трябва да платят между 120 и 130 евро. Пътуване до Анкара пък ще струва 900 евро, а транзитът ще бъде около 1000 евро. Всички тези такси се плащат в едната посока. Суми се дължат дори ако камионът е празен, тъй като самият той е част от формулата. Досега таксата за транзит през Турция беше 43 евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Давайте същата такса и за турските камиони. Случаят ще приключи в рамките на месеци, когато първите няколко турски износители изхвърлят работниците си на улицата заради оскъпена до непродаваемост продукция.

  • 2
    v_v avatar :-|
    v_v

    Много е интересно кога ще има протести срещу раковото за автомобилния транспорт образование ДАИ.
    По колко пъти е подлаган на контрол от въпросния орган един чужд ТИР докато пресече страната. А българските!?

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Както те с нас, така и ние с тях, няма какво да се умува тук. И е редно българските власти (европейските също) да не спят по летните курорти, а да се задействат о'време, щото става въпрос за бизнес за милиони...

  • 4
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    До коментар [#1] от "cinik":

    ако е възможно, този спор трябва да се отнесе до евроинстанция, която бързо може да вземе решение или да даде препоръка.

    или България да въведе реципрочни мерки.

    но би било твърде жалко да влизаме в такава търговска война с наши съседи. тъпанарско решение на тъпанарско правителство (макар, че сегашното правителство със сигурност ще бездейства, докато не фалират една огромна част от превозвачите, които зависят от трафик до и през Турция).

  • 5
    avalanche avatar :-|
    avalanche

    възможно ли е да си регистрираме камионите в Турция?

    Иначе реципрочната марка трябва да е от целия ЕУ за камиони от турция

  • 6
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#5] от "avalanche":
    Защо да е необходимо от целия ЕС. Те реално няма как да ни прескочат. Все пак почти за цяла Европа, тировете трябва да им минават през България. Високи такси и по метода на Испания за Гиблартар, по-удължени проверки. Нещата от само себе си ще се уредят. Явно ПИМК здраво ги е притеснил, но все пак те са наша компания и трябва да се защитават.

  • 7
    usmivka99 avatar :-|
    usmivka99

    Това е благодарение на продажната политика на всички правителства през прехода та досега .ес не ни защити от стачките на мързеливите гърчоля дето им даде за 10 години 500 млр. Евро.не ни защити и от гръцката напаст от фирми в държавата ни .даже и преди освобождението не сме имали толкова гръцка диаспора

  • 8
    mystery avatar :-?
    mystery

    Това какво? Ответен ход на Анкара спрямо ЕС ли е? С една дума: Докато ни мотате с преговорите, ние ще ви удряме по джоба...

  • 9
    follower.ideals avatar :-|
    follower.ideals

    Тази тъпотия няма да посегне само превозвачите ами и вносители-износители,служители,шофьори и работници... Жалко за всички без това сме зле та и това ще ни дръпне още по-надолу

    Публикувано през m.capital.bg

  • ПАВЛА

    Пак си плачат за блокада на границата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK