20 милиона с отстъпка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

20 милиона с отстъпка

20 милиона с отстъпка

Сайтовете за групово пазаруване в България все още са много, бизнесът общо расте, но единици са на печалба

Константин Николов
11474 прочитания

© Shutterstock


Има масова мода и в предприемачеството. Ако преди години поголовно желаещите да започнат дребен бизнес отваряха мазета за продажба на алкохол и цигари, то груповото ориентиране напоследък имаше по-дигитален профил - роенето се случи при сайтовете за пазаруване с отстъпки. Макар последните години да послужиха като своеобразна цедка за отсяване на по-здравите, те продължават да са много - над 100 според участниците на пазара. Но дори конкуренцията да е повече от ожесточена, целият сектор бележи растеж като общ оборот. Въпреки това пазарът остава малък и през следващите години се очаква да отпаднат и още сайтове.

Бум-бум

Началото беше сложено преди три години, когато секторът преживя истинска еуфория в страната след глобалния бум на Groupon (виж съседната статия). Буквално всеки с някакви познания за интернет отваряше страница за колективно пазаруване. Разходите бяха ниски, а интересът както от потребителите, така и от страна на бизнеса беше огромен, тъй като дотогава никой не беше чувал за подобен модел. Офертите бяха прекалено много, тъй като в началото повечето сайтове не проучваха добре търговците и по този начин имаше безумни като цена и вид предложения от типа "леене на куршум" за 5 лв. В един момент се оказа, че голяма част от офертите бяха с ниска добавена стойност, което отблъсна някои клиенти. Същевременно голямата (но не здрава) конкуренция намали комисионите до нива, които пречат на по-големите играчи, отделящи повече ресурси и хора за търсене на партньори и маркетинг. Така се роди голяма група потребители, която търси единствено намалението, но не е лоялна към определен сайт или търговец.

През последните две години водещите сайтове в сектора изчистиха модела си, като създадоха програми за лоялни клиенти и за партньорство с фирми, както и пуснаха на пазара нови услуги.

Лидер е grabo.bg, която е от малкото компании в сектора, работещи на печалба (виж таблицата). "Една от причината за успеха е отделът ни, който проверява всички предложения - дали една оферта наистина е качествена и намалена", казва Велизар Величков, търговски директор на grabo.bg. Фирмата има най-много служители в сектора - над 50, и 10 000 активни картодържатели с програми за лоялност.

Втори в сектора е kolektiva.bg, която е част от германската група Rebate Networks, инвестирала в над 30 сайта за дневни оферти в цял свят. "Нашият сектор не е просто някакви сайтове за електронна търговия, а всъщност сме посредници между бизнеса и потребителите. Тоест по-скоро работим в областта на маркетинга. Който разбере по-бързо от какво точно имат нужда потребителите, той ще предложи най-добрите оферти", казва Неманя Веселинович, изпълнителен директор на kolektiva.bg. Според него "най-добрите оферти" не означава най-евтините, а най-добри като условия.

Според оценки на участници на пазара средният годишен растеж на целия сектор е около 30%, като за отделните компании е различен. Общата стойност на офертите е надхвърлила 20 млн. лв. през 2012 г. "В момента пазарът е в най-високата си точка. Противно на очакванията дори сега, в периода на отпуските, потребителите и продажбите се увеличават", казва Теодор Кафеджиев, маркетинг мениджърът на vsichkioferti.bg, най-големият агрегатор в България на оферти на сайтовете за групово пазаруване. Най-търсени са предложенията за почивки в България и чужбина - около 65 - 70% от офертите са в областта на туризма. "Други групи, които са атрактивни и се предлагат постоянно, са разкрасителните процедури, офертите за заведения, за масажи, но определено в летните месеци туризмът взима превес", допълва Кафеджиев. В този сегмент се прицелват и сайтовете с чужди собственици като kolektiva.bg и dalavera.bg (собственост на румънската Neogen), които имат подобен бизнес и в съседни страни и могат да предлагат офертите за български хотели и курорти и на тамошните потребители.  

За всекиго по нещо

През последната година се забелязва и все по-голямо профилиране на отделните сайтове. Симеон Кънев, съсобственик на vipoferta.bg заяви, че неговата компания избира да се съсредоточи само върху туристически предложения. Според него секторът продължава да расте, макар никой да не може да каже докога ще трае тази тенденция. За последните две години дейността на vipoferta.bg е нараснала със 100%, казва Кънев.

Сайтът dalavеra.bg пък има доста предложения за езикови курсове. Все по-популярни са и специализираните сайтове за тъй нар. flash sale (оферти за един или няколко дни) като fashiondays.bg, който предлага дрехи и модни аксесоари. Именно стоките ще изместват все повече услугите в сайтовете за групово пазаруване, прогнозират от бранша. Според Неманя Веселинович от kolektiva.net точно тогава ще е важно какви продукти ще се предлагат и дали сайтовете са разчели внимателно нуждите и желанията на пазара.

Друга тенденция в сектора е, че все повече растат онлайн плащанията. До неотдавна преобладаваше плащането на ваучери с наложен платеж (70 на 30%), сега все повече клиенти купуват по електронен път и в момента двата вида транзакции са изравнени.

Малко лош шопинг

В момента комисионите в сектора варират в зависимост от сегмента - в туристическия сектор са около 10%, в козметичния бранш са 20%, а между 15 и 25% са за продукти и други услуги. Един от основните проблеми, с които се сблъскват играчите в сектора, са некоректните отношения от страна на част от партньорите. "Сайтовете са стотици на брой, търговци са завишили цените си, много от тях работят некоректно, като след нашата реклама канят клиентите да заплатят на място, без комисиона към сайта. Дори подбиват цените, ако се заплати на място", казва Виолета Бошнакова от сайта Kolektivni.bg. В бранша обмислят различни решения на този въпрос - от собствени резервационни системи до програма "Таен клиент" на vsichkioferti.bg, която да проверява за некоректни търговци.

Без съмнение бъдещето на сайтовете за групово пазаруване е неясно. Ще печелят онези, които най-добре успеят да отговорят на нуждите на потребителите и първи усетят къде има пренасищане и къде има място за нови продукти и услуги. "Сигурно за последните две години с предложенията в нашия сектор се е консумирало толкова суши, колкото няма да се изяде през следващите десет години", шегува се Неманя Веселинович. Десетилетието ще е определящо и за бизнеса с колективното пазаруване като цяло. И докато следващият хит не дойде, създателите на сайтове ще търсят формулата за оцеляване и печалба, било то и предлагайки полети до Марс вместо суши.

Има масова мода и в предприемачеството. Ако преди години поголовно желаещите да започнат дребен бизнес отваряха мазета за продажба на алкохол и цигари, то груповото ориентиране напоследък имаше по-дигитален профил - роенето се случи при сайтовете за пазаруване с отстъпки. Макар последните години да послужиха като своеобразна цедка за отсяване на по-здравите, те продължават да са много - над 100 според участниците на пазара. Но дори конкуренцията да е повече от ожесточена, целият сектор бележи растеж като общ оборот. Въпреки това пазарът остава малък и през следващите години се очаква да отпаднат и още сайтове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    glia avatar :-|
    shogun

    Грабо дръпнаха пред конкуренцията заради много добрата си платформа (сайт), който ъпгрейднаха няколко пъти.

  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Предимството на GRABO.BG е, че имат много добра WAP-версия за телефони. Покупката от GRABO е по-лесна от дори от ЕBAY.COM

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Като цяло тия всичките сайтове са измамници и обикновено предлаганите стоки или услуги не са никак по-евтини. Примерно си купувате ваучер за автомивка, която не само че е на другия края на света но и самия ваучер трябва да бъде използван в някакви небивали часове, задължително през работно време. Същото е с офертите за масажи, разкрасявания и прочие.

    В началото на годината гледахме оферти за зимна почивка на Пампорово. Първо излизаше по-скъпо, после в хотела отдавна им бяха заети местата и предлагаха почивката да е април месец(тогава вече се е стопил снега обаче).
    Така че, да се махат сичките тия навлеци най-добре.

  • 4
    grosskopf avatar :-|
    Grosskopf

    Не мога да кажа, че съм редовен ползвател на груповите сайтове, но винаги досега, когато ми се е случвало съм бил доволен - било то за почивка в Гърция, ядене на пица и суши или технически преглед за колата. И всичко е било така, както е описано в офертата. Много е важно, обаче, да четеш внимателно какво точно пише, за да няма после излъгани очаквания... Включително може преди да поръчаш ваучера да се обадиш на телефоните да провериш какво-що.

  • 5
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Баш пък проверявали дали офертите са наистина намалени!
    Ей-сега на един от гореспоменатите сайтове гледах ВИП-ваучер, 1 ден нощувка в Равда в хотел 2*, 23 вместо 46 лева. Ха да видим кой някога е платил 2х46=92 лева за двойна стая в Равда. Леглото там пика на сезона е 15-20 лева.
    Понякога има оферти в тези сайтове, но рядко са по-евтини отколкото сам можеш да си уредиш. Ако се обадиш в хотела и кажеш примерно "ало, имате оферта ваучер за 100 лева, а колко е ако платя на място" - и те ти казват ми пак 100, или даже 95. Ми така де, спестяват си комисионната на сайта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK