Петър Ангелов: Изграждаме нов завод за автомобилни уплътнения в Стара Загора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Петър Ангелов: Изграждаме нов завод за автомобилни уплътнения в Стара Загора

В новия завод ще бъдат наети още 1000 души до 2015 г. Така персоналът ще нарасне до 2000 служители, разказва Петър Ангелов

Петър Ангелов: Изграждаме нов завод за автомобилни уплътнения в Стара Загора

Изпълнителният директор на "Стандард профил България" пред "Капитал Daily"

22188 прочитания

В новия завод ще бъдат наети още 1000 души до 2015 г. Така персоналът ще нарасне до 2000 служители, разказва Петър Ангелов

© СГ/ИИ


Визитка

Инж. Петър Ангелов е изпълнителен директор на "Стандард профил България" от 2008 г. Роден е в Димитровград през 1967 г. Завършил е Националния технически университет в Одеса, специалност автоматизация на технологичните процеси. От 2005 до 2008 г. е бил директор на компанията за домакинско алуминиево фолио "Алкоа пекеджинг България" - Стара Загора, а преди това - директор на "Обединена млечна компания" в Пловдив.
Новото предприятие ще е в България заради по-лесната логистика към Европа и добрите финансови резултати досега.
Срещаме голяма трудност и при набиране на среден управленски състав - това са позиции като началник-смяна и лидери на линия. Трудно се намират кадри, които умеят да управляват и мотивират хората.
Очакванията ни са през 2015 г. да имаме около 2000 служители. Планът ни включва удвояване на оборота до 160 млн. лв.

На какъв етап е проектът за изграждане на втори завод за каучукови уплътнения за автоиндустрията на Standard Profil в България?

- Имаме принципно съгласие от собствениците за изграждане на новото предприятие и сме на етап разработване на идеен проект. Той ще определи как ще изглежда новия завод, как ще бъдат разположени помещенията в него. Новото строителство дава възможност не само за увеличение на производствената площ, но ни задължава да направим най-доброто и по отношение на битовата част на завода - да построим модерни съблекални, столова за хранене. В момента разполагаме с около 4000 кв.м производствена площ. Плановете ни предвиждат да изградим още толкова. Складовите помещения към новата база ще бъдат около 1500 кв.м.

Идейният проект трябва да получи одобрение от мениджмънта на фирмата майка в Турция. Очаквам до края на годината да бъде одобрен бюджетът за изграждане на новия завод в Стара Загора. Предвижда се строителството му да започне през следващата година, а през 2015 г. да го открием. По груби сметки инвестицията за изграждане и оборудване на завода в България ще бъде в размер на 12 млн. лв.

Как ще финансирате изграждането на новото предприятие?

- Политиката на нашата група е да използваме собствени средства и банкови кредити от банки основно извън България. Решението за искане на банков кредит се взима от нашите собственици в Турция. Ние имаме кредит към фирмата майка, тя от своя страна използва турските банки за кредитиране.

Защо инвестицията за изграждане на нов завод идва в България, а не в Турция например, където Standard Profil също има предприятия?

- В последните години Standard Profil в Турция се разрасна значително - от един заводите ни там станаха три. Турция е един доста голям производител на автомобили, но вътрешния пазар в момента съставлява около 40% от производството на цялата ни фирма. Standard Profil се разширява главно към външните пазари извън Турция. Основното предимство на "Стандард профил България" е, че страната ни е в Европейския съюз и сме по-близо до основните пазари в Европа - Германия, Полша и Англия. Логистиката тук е по-добра, спестява се минаването на една граница, което означава по-кратко време за доставка на продукцията. Това е важно предимство, защото клиентите много държат на доставката в необходимия срок. Друга причина новият завод да бъде на наша територия са много добрите финансови резултати на "Стандард профил България", които ни нареждат на първо място в групата. Не по-малко значение има и добрият мениджърски екип, който успяхме да създадем през последните години. Другата дестинация, в която новите собственици искат да развиват производството, е Китай. Причината е, че Китай в скоро време ще задмине Европа по продажби на автомобили. Продажбите в Китай бележат ръст от 15-20%, докато в Европа през последните години се отбелязва спад в продажбите от порядъка на 5-8%.

За кои компании ще бъде предназначено производството в новия завод?

- То ще бъде насочено основно за нашия традиционен клиент General Motors с неговия модел за Европа Opel Astra. Другите големи автомобилни марки, за които работим, са Fiat, Volkswagen, Renault, Daimler Mercedes. В бъдеще ще работим върху повече марки на тези наши големи клиенти. Така например ние работим за два модела на Fiat, четири модела на Volkswagen, за два модела на Renault. Когато моделът е успешен, както беше при Fiat 500, на четвъртата година продажбите са големи, а от това и ние печелим добре. Но факторите дали една кола ще се продава добре на пазара са много.

Намирате ли в България нужните ви квалифицирани кадри?

- В момента търсим подходящи кадри за шест инженерни позиции. Търсим инженери, които владеят английски и немски език и могат да общуват добре с клиентите ни. Необходими са ни такива специалисти, защото при нас клиентите изискват промени по изделията поне веднъж на шест месеца. Заводът в Стара Загора е един от малкото в страната, които е доставчик първо ниво, тоест доставяме продукцията директно на производителя. В завода имаме 7 основни отдела, като всеки от тях се управлява от мениджър. Тази година разделихме отдел "Качество" от отдел "Инженерен". Предприятието ни търпи трансформация през годините, защото през първите няколко години работихме по проекти, стартирани от фирмата майка в Турция. От 2011 г. насам вече заводът ни придоби достатъчно опит и можем сами да стартираме проектите от България. В нашия бизнес най-трудно е да се стартира проект от нулата. Да го спечелиш е едно, но разработването му продължава поне 5 години. Това налага внедряване на нови машини или промяна в тези, с които работим. За да започнеш от нулата, се изисква сериозно инженерно ноу-хау. Срещаме голяма трудност и при набиране на среден управленски състав - това са позиции като началник-смяна и лидери на линия. Трудно се намират кадри, които умеят да управляват и мотивират хората. При нас един началник-смяна отговаря за 100 души. На тези позиции се стремим да издигаме хора, които работят при нас. Нямаме проблем при назначаването на оператори. Там сме снижили критериите си до минимум, защото не можем да си позволим лукса да чакаме да се появят най-добре обучените хора. Държим обаче служителите в производството да имат средно образование и да са грамотни, защото се попълват контролни карти, правят се измервания. Операторите минават през обучителна програма, която е с продължителност 1 месец. Тя включва теоретична и практическа подготовка. Всяка година имаме бюджет за обучение, който годишно е от порядъка на 100 хил. лв.

Какви са прогнозите ви за приходите на "Стандард профил България" през 2013 г.?

- Резултатите ни за полугодието на тази година включват 19% ръст спрямо същия период на миналата година. Основният двигател на растежа е новият проект Opel Adam на GM. Това е малка, градска кола. За първи път Opel произвеждат такава кола. Очакванията са за добри продажби. Очакваме запазване на този ръст в края на годината и приходи от продажби до 80 млн. лв. Доволни сме от ръста на приходите на компанията през 2012 г., който надхвърли 25%. Растежът през предходната година се дължеше на стартирането на двата ни големи проекта - Fiat 500L и VW Amarok. Заради тези два проекта миналата година наехме допълнително 450 души.

- Какви са очакванията ви за ръст на служителите, производството и съответно приходите след влизането в експлоатация на новото предприятие?

- Очакваният ръст на заетите служители с изграждането на новия завод е с 1000 души до 2015 г. Очакванията ни са през 2015 г. да имаме около 2000 служители. Планът ни включва удвояване на оборота. Тази година очакваме да приключим с 80 млн. лв. оборот, което означава, че при пълно натоварване на новите мощности можем да очакваме оборот от 160 млн. лв. Да не забравяме обаче, че сме силно зависими от пазарите в световен мащаб.

- От тази година Standard Profil има нов собственик – турският фонд за дялови инвестиции Actera Group. Очаквате ли промяна в стратегията или управлението на компанията?

- Говорим за фонд за дялови инвестиции, в който основно има специалисти в областта на финансовата сфера и инвестирането. Практиката на такива фондове е да работят с мениджмънта за изпълнение на стратегически цели. Нямаме промяна в бордовете на директорите в групата. Фондът постави конкретни стратегически цели, които включват 500 млн. евро оборот на групата до 2017 г. През миналата година Standard Profil имаше оборот от 320 млн. евро. Ръстът ще се постигне с разширението на "Стандард профил България" и чрез разширение на завода на групата в Китай. Плановете на собствениците включват и изграждане на нов завод в Мексико, тъй като там работят няколко завода на General Motors и един на Volkswagen. Предприятието ще обслужва американските пазари.

Как се развива секторът за автомобилни компоненти в България? Може ли държавата да помогне с още нещо на тази индустрия?

- В момента решаваме проблемите си сами. Това, с което държавата може да ни помогне, е да направи обучението, особено в средното образование, по-практически насочено. Във Франция например още след 8-и клас учениците се насочват практически към професията, която овладяват. Миналата година наехме млади хора от местните техникуми, но практическата им подготовка се оказа много слаба, макар че не поставяме високи изисквания. Ние сме готови да взимаме млади хора на стаж и да им отделяме необходимата грижа и внимание. Бизнесът, от една страна, не е доволен от кадрите, които излизат от професионалните училища, а от друга страна, много от тези професионални училища имат проблем с набирането на ученици.

Другият проблем е, че няма достатъчно реклама на позицията работник производство. Като се чуе производство, младият човек си представя преди всичко лоши условия на работа. В "Стандард профил България" операторите имат добри условия на работа, много социални придобивки, обучение.

Необходима ни е и гъвкавост в работата на митниците. Нашата фирма е един от основните вносители на ДДС в региона, защото получаваме суровината и материалите от Турция. На седмица получаваме по 15-20 камиона, които се освобождават и плащаме директно ДДС. Държавата трябва да отпусне по-голям бюджет, да се назначат повече хора и митницата да работи в събота и неделя. По време на празници митниците също не работят, което е голям проблем за нас.

Интервюто взе Сашка Панайотова

Визитка

Инж. Петър Ангелов е изпълнителен директор на "Стандард профил България" от 2008 г. Роден е в Димитровград през 1967 г. Завършил е Националния технически университет в Одеса, специалност автоматизация на технологичните процеси. От 2005 до 2008 г. е бил директор на компанията за домакинско алуминиево фолио "Алкоа пекеджинг България" - Стара Загора, а преди това - директор на "Обединена млечна компания" в Пловдив.
Новото предприятие ще е в България заради по-лесната логистика към Европа и добрите финансови резултати досега.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Пак хубави новини.. въпреки олигарски.

  • 2
    nmw avatar :-P
    nmw

    Добра новина, икономическата среда се подобрява. Браво на правителството.

  • 3
    bulair avatar :-|
    Булаир

    "Заводът в Стара Загора е един от малкото в страната, които е доставчик първо ниво, тоест доставяме продукцията директно на производителя."

    Който е навътре с бизнеса знае, че за да станеш "Tier 1" доставчик ( и да продължиш като такъв ) се иска високо качество, технологична дисциплина, точно планиране и гъвкава логистика - пък било то и за гумени уплътнения. ... Моите поздравления !!!

  • 4
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Тази дейност е типична за Китай. Производствена, но не екологична икономика.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    kabadjov avatar :-|
    Hristo Kabadjov

    как реши, че не е екологично?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Много добре звучи, дано да се развие успешно завода.

  • 7
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#6] от "Нефертити": пустите му турци :-) най-сетне добра дума и за тях :-)

  • 8
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Нека добре прочетем - ясно са описани "тесните" места на нашата действителност. Липса на административен капацитет в администрацията, лошо ниво на работната ръка съчетано с нереално високи очаквания и абсурдно мнение за труда.

  • 9
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Новината е хубава за икономиката и лоша за образованието...

  • 10
    follower.ideals avatar :-|
    follower.ideals

    Страхотна новина 2000 хилади работни места са надежда за 2000 хиляди български семейства да останат в родината и ТУК да се изхранват ЕВАЛА! Не мога дя разбера някои хора които реват за екология и образование? Добре де първото до някаде правилно, ами за второто логика няма защото за всеки имащ работно място в завода ще има минимален шанс за да осигури елементарното образование дбза детето си(средно примерно)

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK