Търговията движи възстановяването в Прибалтика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговията движи възстановяването в Прибалтика

Литовската Orlen Lietuva е най-голямата компания в региона за 2012 г. <br>

Търговията движи възстановяването в Прибалтика

Бизнесът на една трета от най-големите компании в региона е в този сектор

Мария Иванова
4880 прочитания

Литовската Orlen Lietuva е най-голямата компания в региона за 2012 г. <br>

© Orlen Lietuva


Вериги за търговия на едро и дребно, енергетика и горива – така най-общо изглежда секторната картина на най-големите компании в Прибалтийския регион. Показва го изготвената от компанията за управление и застраховане на кредитен риск Coface Group класация на корпоративните гиганти в Литва, Латвия и Естония за 2012 г. Според представените данни 17 от водещите 50 дружества в региона работят в сферата на търговията. Представителите на енергийния сектор са осем, а основната дейност на седем от компаниите от топ 50 е свързана с горива.

Местните гиганти

Представител на сектор горива е и дружеството, което оглавява класацията през 2012 г. Това е литовското подразделение на полския петролен гигант PKN Orlen – Orlen Lietuva, чийто оборот расте с 6.7% за година и към края на 2012 г. достига 6.3 млрд. евро (виж таблицата). Реализираният ръст всъщност е по-нисък от средното увеличение на бизнеса, отчетено от представителите на сектора, попадащи в топ 50. "През 2012 г. нефтеният сектор стана един от най-бързо развиващите се в Прибалтийския регион с компании, които отчитат ръст от 29%. Прибалтийските петролни гиганти генерираха оборот от приблизително 8.5 млрд. евро (ръст от 10.3%)", посочват анализаторите от Coface.

Въпреки динамичното развитие на сектора обаче другите две компании в челната тройка са представители на търговията – литовските Vilniaus prekyba и Maxima Grupe. Двете дружества всъщност са свързани - Vilniaus prekyba е холдинговата компания, която е собственик на присъстващата и на българския пазар с бранда T-Market ритейл верига Maxima Grupe.

Литовските дружества доминират класацията на най-големите в региона. Броят им е 29 и формират почти 70% от общия оборот на компаниите от топ 50. Представителите на Латвия и Естония са съответно 12 и 9.

Умерен растеж

Подреждането е направено въз основа на отчетените от дружествата обороти, чийто общ размер за изминалата година възлиза на 35.7 млрд. евро. В сравнение с 2011 г. бизнесът на топ 50 от компаниите в региона е нараснал със 7.6%, а броят на служителите им се е увеличил с 3% до над 190 хил. души. Реализираните печалби са за общо 457.5 млн. евро, като намаляват съществено в сравнение с отчетените година по-рано 1.57 млрд. евро. В основната си част обаче спадът се дължи на латвийския държавен енергиен гигант Latvenergo, чийто финансов резултат се свива от 943.8 млн. евро до 45.5 млн. евро.

"Класацията на "Кофас" "Прибалтика топ 50" насочва вниманието върху ръста на пазара – вижда се, че регионът бележи сериозно възстановяване след икономическата криза през 2009 г.", коментира данните Катаржина Комповска, изпълнителен директор на Coface за Централна Европа. "Трите държави отчитат растеж между 3.3% при Естония и 5.1% при Латвия", посочва тя.

Автор: Капитал Daily

Вериги за търговия на едро и дребно, енергетика и горива – така най-общо изглежда секторната картина на най-големите компании в Прибалтийския регион. Показва го изготвената от компанията за управление и застраховане на кредитен риск Coface Group класация на корпоративните гиганти в Литва, Латвия и Естония за 2012 г. Според представените данни 17 от водещите 50 дружества в региона работят в сферата на търговията. Представителите на енергийния сектор са осем, а основната дейност на седем от компаниите от топ 50 е свързана с горива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Познавайки ги отблизо, аз не виждам много основание за оптимизъм. Младите хора продължават да емигрират на запад. Производството намалява и няма работни места. Добре че икономическите неволи го накараха зорлем да погледнат към възможностите свързани с Русия.

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    През април имаше една интересна статия на Мартин Уолф във Финаншъл Таймс "Защо Балтийските икономики не могат да бъдат модел". Основно, позицията му беше че малки и отворени икономики не са модел за следване от големи и относително затворени икономики. Балтийските страни от времето на Ханзата за преживявали и печелили за сметка на търговията чрез пристанищата си -износ на жито, дървен материал и т.п. и внос за големите търговци от Русия, Полша, Германия. Интересни и по-задълбочени доклади има на сайта на Университета в Турку - комисията за икономиките на балтийското крайбрежие (ВРЕ) - виж http://www.utu.fi/en/units/tse/units/PEI/BRE/Pages/Earlier-reviews.aspx.
    Главното е че населението на тези страни е малко и готово да понесе тежесттта на орязани държавни програми, нещо което повечето от свикналите с добрия живот на кредит страни не са.

  • 3
    m37_unseen avatar :-|
    M37_Unseen

    Прибалтийските икономики ще отбележат още по-голям напредък.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK