Брегът на алкохолния гост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брегът на алкохолния гост

Капитал

Брегът на алкохолния гост

Бумът на парти туризма в най-големия български курорт Слънчев бряг разклаща имиджа му на семейна дестинация

Боряна Генчева
24786 прочитания

Капитал

© Капитал


"Няма как да не си изкарате фантастично след падането на нощта, когато истинската ваканция започва в Слънчев бряг!" Така пише на сайта sunnybeachparty.eu, който смело рекламира курортa като "най-обсъжданата тема за всеки луд купонджия", който е бил там, с "голямо разнообразие от барове и гореща селекция от някои от най-добрите европейски клубове".

Всичко това е насред снимки, способни да развалят настроението на всeки средностатистически родител на тийнейджър. И да го накарат да се чувства като изваден от популярната реклама на IKEA, в която майка и баща заявяват на дъщеря си, че е твърде малка, за да ходи сама в Слънчев бряг, а тя в ярост безуспешно се опитва да потроши кухнята.

Официално целевата групата на парти туризма са младежите между 18 и 30 години, които са извън забраната за продажба на алкохол и носят отговорност за постъпките си. Баркроловете (Bar Crawls - обиколка на поредица барове и дегустации в тях) , плажните партита, дискотеките с пяна, парти лодките и хитовите за този сезон партита с фосфоресцираща боя са все туристически продукти, разработени в течение на близо 40-те години, през които парти туризмът съществува като международен туристически сегмент. Те отдавна са утвърдени в класическите парти дестинации като Магалуф, Майорка, Ибиса, Малия в Крит, Фалираки на остров Родос, Лорет де мар в Коста Брава и др.

Тези места обаче или са се обособили като изцяло за младежи, или (по-често) са намерили начин да посрещат като туристи както родителите, така и дъщерята от рекламата. Едно предизвикателство, с което българският туризъм и в частност Слънчев бряг тепърва се сблъсква.

Капка по капка

Слънчев бряг излиза на европейската парти карта относително скоро - преди седем-осем години. "Курортът е много голям и позволява успоредно да се развиват различни видове туризъм. Понеже е "на длан", напомня за Ибиса, Испания. И тъй като предлагането ни е сходно - като климат, брой хотели и категория, се предположи, че ако има и увеселителни заведения, може да се специализира за младежки туризъм", обяснява Малина Стратиева, която е бивш изпълнителен директор на държавното "Слънчев бряг" (собственик на инфраструктурата в курорта), а също и собственик на хотел "Маринер".

С времето започва да се изгражда съответната инфраструктура. Първо собствениците на приватизирани хотели се захващат да реновират вече съществуващите атракционни заведения и да ги дават под наем. Целта е да стимулират ол инклузив туристите да харчат повече за допълнителни услуги и така да оптимизират печалбите си. По-късно при строителния бум инвеститорите в апартхотели бързаха да отворят магазини за алкохол, докато чакат да продадат апартаментите, казва Дончо Дончев, главен секретар на Бизнес асоциация "Слънчев бряг". В нея членуват около 70 собственици на дискотеки, заведения и хотели. "Създадохме я преди година, защото животът в Слънчев бряг даде сигнали, че се създава един младежки профил и трябва тези хора да бъдат обхванати." 

Кризата "замразява" хотелското строителство, но пък нароява барове и дискотеки, тъй като инвестициите, необходими за тях, са по-малки. "Ако проследите четири години назад, ще видите, че най-големите видими инвестиции в Слънчев бряг се правят именно за обслужването на младежките клиенти", добавя и Богдан Христов, един от управителите на "Травъл партнер" (представител на компаниите от групата на TUI).

В резултат посетителите в курорта постепенно започват да променят профила си. Смята се, че всичко започва с домакинството на немските и белгийските абитуриентски балове през 2006-2007 г. През 2009 г. в курорта вече осезаемо присъстват големите международни фирми, специализирани за младежки туризъм. 

Повече от успех

Тази година Слънчев бряг се предлага като парти дестинация от осем германски специализирани туроператора за младежки туризъм, пет холандски, три британски и две ключови компании от Скандинавия, казва Мат Търнър от "Анимационен свят" ЕООД. "Анимационен свят" е една от шестте туристически агенции, специализирани в услуги за парти туристите на място в курорта. Другите са "Джи Ем травъл", "Топ травъл", "Профи турс", "Степ" и "Астрал холидейз" по информация от държавното дружество. Отделно много младежи пристигат и по линия на големите туроператори като TUI и Thomas Cook. Затова е и трудно да се установи точният брой на младежите в Слънчев бряг. Трафикът е основно от Западна Европа -  Холандия, Великобритания, Германия и скандинавските страни. Според Търнър британците това лято ще са поне 30 000.

На този етап славата на парти туризма в Слънчев бряг като че ли надвишава реалните му параметри. От началото на сезона досега в курорта е имало 350 баркрола. Изцяло с младежки туристи работят пет хотела в курорта - "Маринер", "Диамант", "Зорница", "Палацо" и "Чайка". Това е между 2 и 4% от всички. Множество други посрещат младежи частично. От 200 стаи в хотел през сезона едва 40 са за младежи и така е в по-голямата част от хотелите, казва Христо Чапкънов, мениджър на хотелите "Гларус", "Изгрев" и "Европа" в Слънчев бряг. "Всичко останало са семейства с деца. Така че Слънчев бряг не е младежки курорт", добавя той.

Засега. Перспективите са парти туризмът да става все по-масов, туристите да идват от все повече пазари и това трайно ще промени облика на най-големия български курорт. Най-големите страхове са, че това ще е за сметка на семействата с деца и двойките на възраст, каквито все още са преобладаващите посетители в Слънчев бряг. Разочаровани от тази перспектива са и инвеститорите във ваканционни жилища, защото така едва ли ще намерят толкова висока класа купувачи, колкото биха искали.

Слънчев бряг е голям...

Това, което най-вече ги притеснява, е ефектът от отрицателната реклама и от етикета "алкохолна дестинация", казва Елена Иванова, председател на съюза на собствениците на хотели в курорта. Иначе Слънчев бряг е конгломерат, разположен върху близо осем километра по права линия. В него би могло да има място за различни видове туризъм, стига да не са на едно и също място и едновременно. "Един "нормален" турист в курорта изобщо не вижда баркроловете, защото те са затворени вътре в заведенията. Това дава възможност в южната и в северната част на курорта да продължат да приемат семейства с деца и възрастни двойки, дошли, за да си почиват", добавя тя.

"Нищо лошо няма в парти туризма. Като сегмент той съществува навсякъде по света. Лошото е, че в България няма държава, която да наложи правила и да следи да се спазват", казва Веселин Налбантов, зам.-шеф на съюза на собствениците на хотели. Като проблеми той изброява липсата на ограничения за шума във вечерните часове, малочислената полиция, нарушенията на обществения ред, продаването на алкохол на малолетни, незаконните павилиони, поставени със съгласието на общината, и пр. 

Откъслечни идеи как да се решат не липсват. Хотелиери предлагат срещу шума нощем, сочен като проблем номер две на Слънчев бряг след презастрояването, да се разреши след 23 часа да работят само шумозаглушени увеселителни заведения. Друга идея е курортът да се зонира, като в него се обособи територия за младежки туризъм. Има искания да се забрани на магазините да продават алкохол след 24 часа.

Лошото е, че няма яснота кой точно би могъл и трябва да систематизира и прокара исканите промени, както и да играе ролята на арбитър между спорещите страни: Според хотелиерите например виновна за "алкохолизирането" на марката "Слънчев бряг" е общината, дала прекомерно много разрешения за търговски обекти. В общината определят това като приказки на конкуренти в защита на техните барове, заведенията и дискотеки. Спори се кое в чии правомощия е и се прехвърля отговорността. И най-вече като че ли липсва воля, защото явно много хора директно или индиректно имат полза от парти туризма в сегашния му вид.

Най-радикалните идеи за изход от управленската криза възпроизвеждат стария спор между общината и държавата за контрола над Слънчев бряг. Идеите варират от това курортът да стане 100% държавен, "защото не е възможно община Несебър с нейните 24 000 жители да определя политиката на комплекс с 300 000 легла", или пък да мине изцяло към община Несебър, като отпадне "паразитното и рекетьорско" "Слънчев бряг" АД.

...и алкохол има за всички

На този етап в Слънчев бряг най-ясно регламентирана е най-видимата част от парти туризма - баркроловете. Преди две години акционерното дружество слага таван на допустимите участници от 200 души. Започва да изисква от организаторите предварително да обявяват маршрута "за да не се засичат няколко баркрола и да няма сблъсъци между тези хора, които се движат на вълни и са от различни националности". Всеки баркрол е съпътстван от между пет до десет аниматори, придружаван е от човек от дружеството, който следи да се спазва маршрутът и поддържа връзка с полицията при нужда. Стремим се да има ред по улиците и всичко това да не продължава до безкрай, казва изпълнителният директор на "Слънчев бряг" АД Златко Димитров. Дружеството събира и такса за евентуалните щети от парти туристите върху инфраструктурата и за труда на своите контрольори.  Правото на курортното дружество да налага такава такса не се приема от хотелиерите и  беше едно от нещата, заради които Съюзът на собствениците в Слънчев бряг сезира главния прокурор в началото на сезона.

В Слънчев бряг обаче има много начини човек да се напие и баркролът е сред по-малко вероятните от тях. Идеята на тези обиколки е да се промотират определени заведения. И на тях се сервират предимно шотове, макар по рекламите алкохолът да се лее от фунии. Така че се случва човек първо да загрее на ол инклузива, където българският алкохол е безплатен и "на корем". После за отскок да мине през баркрола. И да продължи в някое от 500-те заведения в Слънчев бряг, да си купи алкохол от рецепцията на хотела или от денонощния алкохолен магазин, каквито в курорта има около 200. За професионалистите и любителите има и няколко склада на едро. Като крайно ефектът е гарантиран и туристът може изобщо и да не разбере в коя държава точно е бил. Още повече че действието се развива на места като Iceberg CHP, Orange и Revolution Disco, Hollister, Ice party Hutte, Flying Dutchman, Candy Bar.

"След баркроловете купонът продължава по плажовете и басейните и към три-четири часа младежите остават в нашите ръце", казва източник, близък до РПУ - Несебър. По това време на денонощието туристите вече нищо не помнят и стават лесна плячка за кражби и джебчийство. Именно това са най-често срещаните нарушения в курорта. После идват препиването, хулиганството - сбиванията и трошене на инвентар. "Няма изразено наркоразпространение а само притежание на дрога за еднократна употреба", казват от полицията. И изтрезвител в Слънчев бряг няма, но тежко препилите ги карат в болница. Като се има предвид, че тежки нарушения няма, "ситуацията в курорта е под контрол", уверява същият източник.

Част от живота

"Тази категория туристи харесват България и идват тук именно заради това (да се напият - бел. ред.)", казва Елена Иванова. "А и не можем да направим стерилен курорт. Независим дали ни харесва или не, ние сме тук, за да изкарваме пари", добавя тя.

"Идват заради слободията. Алкохолът в държавите им е скъп, там имат някакви държавни регулации. А тук – хем е евтино, хем имат свободата да пият, изобщо не свобода, а слободия, смята Лазар Япаджиев, зам.-кмет по търговията и туризма в Несебър. И добавя: "Жална им майка на хотелиерите, които разчитат на този тип туристи."

Мненията за и против алкохолния туризъм едва ли някога ще се примирят. Той обаче е част от живота и фактически вкарва все повече пари в българския туризъм. Очевидно е циментиран от интересите на много хора и е невъзможно да се вземе кардинално решение да се забрани или пък Слънчев бряг да бъде заделен само и единствено за него. Така че най-доброто, което може бъде направено, е поне да бъде изваден на светло и подчинен на елементарни правила. Доколкото една пиянска вечер може да се вкара в подобни рамки.

Ол инклузив VS парти туристите

Оценката дали финансовата полза от ол инклузив или от парти туристите е по-голяма е доста относителна, най-малкото защото се налага уточнението "за кого". Пакетите на ол инклузив туристите закономерно са по-скъпи, отколкото да се купи нощувка и закуска или да се наеме апартамент на самообслужване, както предпочитат британските, холандските и скандинавските младежи. Семейните туристите с ол инклузив обаче не са много склонни да харчат пари в курорта извън тези, които са предплатили. За разлика от тях парти туристите идват с един бюджет и докато не го приключат, не си тръгват. Понякога родителите им пращат допълнителни пари. Най-атрактивни от туристическа гледна точка са германските младежи, които са като най-доброто от двата свята и предпочитат да отсядат на ол инклузив.

Парти приходите видимо радват не само собствениците на барове, дискотеки и магазини, но вносителите и най-вече производителите на български алкохол. Ползите за бюджета от всичко това едва ли са големи. Публична тайна е, че голяма част от продажбите по Черноморието продължават да стават на сиво и обемите на продадения алкохол са пълна загадка. Изобщо "това да кажеш "данъчна проверка" в Слънчев бряг е все едно да споменеш думата "бомба" на борда на самолет", както казва един търговец. Като основни доставчици на алкохол на едро за Слънчев бряг и региона се споменават компаниите "Жанет", "Поп комерс", "Сат комерс", ММ, "Мони 95".

Друг аргумент срещу парти туристите е, че те идват точно в пиковия момент на сезона (това е извънучебното време). Така отблъскват семейните туристи и възрастните двойки, на които хотелиерите разчитат, за да уплътнят заетостта им в началото и края на сезона. Скандинавците и холандците наистина са тук от края на юни до края на август, но британците и германците, които са и по-многобройни, пътуват от края на май до средата на септември, казва Мат Търнър от "Анимационен свят".

Като минус на младежите се сочи, че идват предимно за седмица, докато ол инклузив туристите по-често купуват двуседмични пакети. От друга страна обаче, младежкият туризъм е удобен за хотелиерите, когато им останат незаети легла по линия на ол инклузива. Чрез него намират клиенти за офертите си на база нощувка и закуска. В туристическата индустрия биха се радвали, ако могат да задържат и двата типа клиенти.

"Няма как да не си изкарате фантастично след падането на нощта, когато истинската ваканция започва в Слънчев бряг!" Така пише на сайта sunnybeachparty.eu, който смело рекламира курортa като "най-обсъжданата тема за всеки луд купонджия", който е бил там, с "голямо разнообразие от барове и гореща селекция от някои от най-добрите европейски клубове".

Всичко това е насред снимки, способни да развалят настроението на всeки средностатистически родител на тийнейджър. И да го накарат да се чувства като изваден от популярната реклама на IKEA, в която майка и баща заявяват на дъщеря си, че е твърде малка, за да ходи сама в Слънчев бряг, а тя в ярост безуспешно се опитва да потроши кухнята.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

68 коментара
  • 1
    casinoto avatar :-|
    casinoto

    Важното е че си оставят еврото тук ;)

  • 2
    rage_against avatar :-|
    Rage Against
    • -25
    • +196

    До коментар [#1] от "casinoto":

    глупости. оставят жълти стотинки, върху които нито се плащат данъци, нито акцизи за менте-алкохолите и за капак нашите собственици на хотели и барове си купуват черни лимузини и джипове и парите пак се връщат в Западна Европа...

    така на нас остават само арогантните хотелиери, които сеят корупция навред и гледките с пияните западняци-бедняци.

  • 3
    villiger avatar :-|

    Какво разклащане, та Слънчев бряг отдавна няма имидж на семейна дестинация...

    До коментар [#1] от "casinoto":

    [quote#1:"casinoto"]че си оставят еврото тук[/quote]

    И къде потъват след това тези оставени евра ? В още алкохол ли се реинвестират или какво... Ето един пример за страна, където липсва родната бай ганьовщина.
    http://www.regal.bg/show.php?storyid=2125873

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Няма угодия, братче...Като са семейни туристи, рев че всички са си купили пакети "всичко в цената" като коледен подарък още от предната година, когато намалението е било 60%, и не си подават носа от басейна и столовата на хотела. Сега идват други, които пълнят баровете по цяла нощ - пак рев, тези пък много пиели. А сега познайте какво ще стане, ако пробие туризъм като в Гърция, с двуетеажни хотели през 300 метра? Отговор: рев, че с 20 хиляди легла бреговата ивица е на изчерпване.

  • 5
    gallnare avatar :-|
    Мария

    "Магалуф, Майорка, Ибиса" би следвало да е "Магалуф на о.Майорка, о.Ибиса", нищо, че на алкохолизираните британци Магалуф може да им се струва отделен остров:-). А сравнението на инфраструктурата и категорията на хотели и заведения на о.Ибиса със Слънчев Бряг е още по-нелепо.

    По основната тема: банално е, но е вярно - в България много добре трябва да се осмисли модела туризъм, който се цели. При тези два месеца и половина сезон през лятото чудеса не може да се очакват, но едно е ясно - няма как да се прави всичко, за да се подхранва "славата" на туристическа клоака, пък после да се оплакваме. Такава слава си отива трудно, справка: балеарските острови Майорка и Ибиса (Менорка и Форментера са друга бира).

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "Мария":

    Само допълни, че "кенефът" Балеарски о-ви има 3 (словом: три) пъти по-висок БВП на глава от населението спрямо континентална Испания. Чете ли внимателно? Не 3 пъти спрямо България, а спрямо останалата Испания!

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#2:"Rage Against"]върху които нито се плащат данъци, нито акцизи за менте-алкохолите [/quote]

    Криенето на данъци не е проблем на типа туризъм. Те може да са дошли на селски туризъм, да пекат чушки на тенекия и да събират сламата на купи, и пак да се крият данъци. Между другото, това със събирането на сеното и язденето на магаренце по частни къщи в българските села беше основен елемент във всичките платени от държавата стратегии за развитието на родния туризъм, каквито се поръчваха през 2-3 години и всяка от тях струваше по 1-2 милиона евро за 100 листа А4, подвързани със спирала. Как пък един от 10-те не позна, с какво точно ще пробием в крайна сметка....

  • 8
    drlaxslax avatar :-|
    drlaxslax

    Какво са се размрънкали, държавата да нареди, държавата да осигури.Айде стига са се правили на засегнати.Нали са частно дръжество, да се администрират сами.Да си измислят правила и да си ги спазват.Не, че някога ще отида на почивка в Сл.бряг.

  • 9
    gallnare avatar :-|
    Мария

    До коментар [#6] от "cinik":

    В Испания обикновено се сравняват автономните области, а не островите vs континентална част. Между другото, тук на Балеарите си мерят всичко, вкл. туристите, най-вече с Каталуня:-). Трите пъти по-висок БВП ми изглежда градска легенда, в рамките на Испания виждам, че Балеарите по БВП заемат 12-то място (Уикипедия). Това - в интерес на трезвата статистика. По-важно е друго и вече го коментирах днес в "Дневник" - България не може да се сравнява с подобни дестинации нито по леглови капацитет, нито по км плажна ивица, нито по базова инфраструктура (пътищата!). Тази година се оказа рекордна тук по брой посетители - над 6 милиона до края на юли. Ако ги соча като база за сравнение е първо, защото ги познавам добре, и второ, заради горчивия опит от лутането и неспособността да се вземе принципно решение какво точно се цели.

  • 10
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    То по принцип не може хем да си Ибиса хем семеен курорт. Да си изберат едното и напред. Отчитайки факта, че Слънчев бряг много взе да прилича на Младост 4, аз съм за първия вариант. Да си пие младежта евтиния алкохол, да си ходи между блоковете...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK