Холивуд: Eпизод пропадане
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Холивуд: Eпизод пропадане

"Z-та световна война" e един от летните хитове, въпреки пренаписването на сценария и закъсненията  при снимките<br>

Холивуд: Eпизод пропадане

Големите студия правят все по-скъпи летни филми, но и провалите са повече от всякога

Константин Николов
12363 прочитания

"Z-та световна война" e един от летните хитове, въпреки пренаписването на сценария и закъсненията  при снимките<br>

© Paramount Pictures


През това лято по кината се завърна легендарен комиксов герой, светът преживя зомби апокалипсис, гигантски роботи се сражаваха с още по-големи извънземни чудовища от дълбините на океана и Капитолият във Вашингтон беше вдигнат във въздуха по възможно най-зрелищния начин.

И... в повечето случаи зрителите въобще не се впечатлиха. Лятото винаги е било най-касовият сезон за холивудските студия. Тогава те пускат най-големите си (най-вече по бюджет) филми - често без особено силен сценарий, но пълни със специални ефекти и с най-популярните звезди. Но лято 2013 г. ще остане като абсолютен рекордьор по мегапровали, което принуди компаниите да отписват стотици милиони от отчетите си.

Гръм след гръм

Един след друг с гръм и трясък се сринаха широко маркетирани и мегаскъпи продукции като "Земята: Ново начало" с Уил Смит, "Самотният рейнджър" с Джони Деп, "Огненият пръстен" на Гийермо дел Торо, "Белият дом: Под заплаха" с Чанинг Тейтъм, "РПУ "Оня свят" с Джеф Бриджес и др. Естествено, това не е първият път, когато Холивуд има своите летни антихитове. Но никога досега те не са били толкова много. И нещо повече - никога не са стрували толкова. Например  бюджетът на "Самотният рейнджър" е 215 млн. долара. Досегашните приходи на филма в САЩ са мижавите 87 млн. долара (плюс още 130 млн. от световните пазари). Очакванията за постъпленията само в американските киносалони бяха за над 200 млн. долара. За да се счита една мегапродукция успешна, приходите само в САЩ трябва да са поне двойно по-големи от разходите (не бива да се забравя и че киносалоните прибират половината от парите). А и обикновено в бюджета не се изчисляват вложените средства за маркетинг, които за големите летни хитове са около 150 млн. долара. Според експерти загубите за Disney от "Самотния рейнджър" ще са около 190 млн. долара. Общо за целия бизнес този сезон ще достигнат 1 млрд. долара.

Червена светлина

Още през юни Стивън Спилбърг предупреди, че бизнес моделът на Холивуд е на път насила да се преосмисли. "Скоро ще има имплозия и три, четири или дори шест мегапродукции ще се провалят и това ще промени цялата парадигма", каза той пред представители на индустрията. А Холивуд винаги слуша внимателно режисьора на "Извънземното" - все пак той е считан за бащата на летния хит (наричан в Америка летен блокбъстър) като поставя началото с "Челюсти" през 1975 г. Прогнозата на Спилбърг дори беше надмината - досега има поне осем филма, които са пълно фиаско.      

Посоченият от Спилбърг досегашен модел на Холивуд е прост - производство на скъпи лесносмилаеми екшън зрелища с познати актьори. Много по-лесен е маркетингът на познати заглавия (продължения или римейк на известни по-стари филми). И когато тази система работи, възвръщаемостта е сериозна. Един филм може и да струва 300 млн. долара, но никой не се оплаква, когато събере 600 млн. долара и създаде франчайз, който години наред ще носи пари. Естествено, тук рисковете са много по-сериозни, но Холивуд вярва, че може да компенсира един или два срива в системата с останалите си хитове. Но какво се случва, когато сривовете са прекалено много?

Според анализаторите на индустрията причината за неуспеха през лято 2013 г. е неразчетеният ход на студията да се пуснат прекалено много големи продукции по едно и също време. През последните три месеца на екран излязоха поне двадесет филма с бюджет над 100 млн. долара, което е повече от когато и да било. "Толкова са много, да не говорим за тези над 200 млн. долара, че в кината става пренаселено и те се самоизяждат", заяви пред Hollywood Reporter неназован директор на холивудска компания.

За други причината не е в пренасищането, а в продукта. Според тях нито една от изброените губещи продукции няма особено оригинална история, зрителят не го е грижа за героите, а ефектите са прекалени, особено ако са 3D. "Имаме усещането за не особено свежи формули, които вече сме гледали, но просто тази година са за роботи, каубои и индианци", казва продуцентът Медисън Джоунс пред Fox News.

"Ще има преоценка на риска. През последните пет години се създаде "блокбъстър балон", твърди пред Slate Харълд Вогъл, автор на "Икономика на развлекателната индустрия".

Китай - спасител или...

Някои студия се надяват, че международните пазари поне отчасти ще компенсират ниските приходи в САЩ. Те вече носят около 70% от общите постъпления на филмите. Само преди двадесет години беше обратното. Например, макар "Огненият пръстен" да е считан за провал в САЩ, чуждестранните му приходи са 75% от общите и досега е на 10-то място за годината (виж таблицата).  Но засега тенденциите на представянето на повечето филми в САЩ и зад граница са едни и същи, тоест, ако е провал "вкъщи", ще е провал и по света. Така или иначе вече никой не може да оспори силата на огромни пазари като Китай и Русия, които построиха хиляди и хиляди киносалони през последните десетилетия с икономическото си отваряне към света. "Населението на САЩ е едва 5% от световното и изведнъж го разбрахме. Чуждите пазари се явиха спасител на филмовия бизнес във възможно най-подходящия момент - когато се срина DVD пазарът, който дотогава беше силен източник на приходи", казва пред сайта Vulture известният продуцент Линда Обст, която стои зад филми като "Кралят на рибарите", "Безсъници в Сиатъл" и "Контакт".

Очакванията са китайският пазар да стане номер едно в света до 2020 г. И холивудските студия бързо се ориентират в обстановката, тъй като цензорите в Пекин допускат само 34 американски филма на година до киносалоните си. Например най-касовият филм на лятото - "Железният човек 3", нае за малки роли известни китайски актьори и подписа сделка за продуктово позициониране с местната компания TCL Electronics. А и един от финансовите партньори на Disney в продукцията е китайската DMG Entertainment. По ясни причини самоличността на основния враг на главния герой - Мандаринът, във филма беше променена от роден в Китай зъл гений (какъвто е в комиксите) до комичен образ с неизвестна националност (изигран от сър Бен Кингсли). В същото време в друг хит на лятото - "Z-та световна война" зомби епидемията избухва не в Китай (както е в романа, по който е правен филмът), а в големия идеологически враг Тайван. Така че това е една от не толкова благоприятните промени в бизнес модела на холивудските студия.

Независими и нискобюджетни

И докато мегапродукциите се провалят шумно и зрелищно, успех бележат филми, правени за много по-малко пари. Сред тях е "Заклинанието", който при бюджет от 20 млн. долара досега е събрал над 190 млн. долара в цял свят. Големите студия могат да се поучат и от някои от независимите филмови дистрибутори, които експериментират с модела си. Например, "Само Бог прощава", който е от създателите на превърналия се в култов хит "Drive: Живот на скорост" Раян Гослинг и режисьора Никълъс Уиндинг Рефн, излезе едновременно по кината в САЩ и в интернет срещу заплащане (Video-on-demand). И макар приходите му да не са високи, Холивуд може да заимства ноу-хау, тъй като отдавна се опитва да работи с интернет, но засега без особен успех.

Някои творци пък търсят оригинални начини за финансиране, за да избегнат диктата на големите акули. Например режисьорът Спайк Лий ще търси пари за следващия си проект през онлайн платформата за групово финансиране Кickstarter. "Супергерои, 3D ефекти, взривяване на планетата девет пъти и летене в небето, докато се "трансформираш". Това не са моите филми. Нека си ги правят, но поне да не са единствените", написа Лий на сайта си.

И все пак успех

Въпреки мегапровалите, лятото е на път да надмине рекорда от приходи през 2011 г. с 10%., като само в САЩ постъпленията тази година са 4.5 млрд. долара. "Железният човек 3" досега е набрал 1.2 млрд. долара в цял свят, а "Мъж от стомана" - 650 млн. долара. Отделно представянето на "скромни" филми като "Заклинанието", "Нежна полиция" и други по кината е много добро. Така за пръв път в историята САЩ имаше четири поредни седмици на постъпления от по над 300 млн. долара. Така че поне на първо време прогнозата на Стивън Спилбърг едва ли ще се сбъдне. Холивуд винаги ще харчи луди пари, но наистина трябва да ограничи риска. Другият вариант да се избегнат скъпи провали? Просто по-добри филми, които хората искат да гледат. Но запитана дали в наши дни някое от големите студия би направило "Китайския квартал" (който излиза през лятото на 1974 г., обявен е за един от най-добрите филми в историята и има както касов успех, така и печели награди) продуцентът Линда Обст само вдига рамене...

През това лято по кината се завърна легендарен комиксов герой, светът преживя зомби апокалипсис, гигантски роботи се сражаваха с още по-големи извънземни чудовища от дълбините на океана и Капитолият във Вашингтон беше вдигнат във въздуха по възможно най-зрелищния начин.

И... в повечето случаи зрителите въобще не се впечатлиха. Лятото винаги е било най-касовият сезон за холивудските студия. Тогава те пускат най-големите си (най-вече по бюджет) филми - често без особено силен сценарий, но пълни със специални ефекти и с най-популярните звезди. Но лято 2013 г. ще остане като абсолютен рекордьор по мегапровали, което принуди компаниите да отписват стотици милиони от отчетите си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    От край време тъпите филми си се гледат най-много.Като спомена на някой набор Гетсби, и ми отвръща "Кво, кой тва?" , ама Бързи и яростни всеки уважаващ себе си салтак е гледал по три пъти.

  • 2
    rael avatar :-|
    Rael

    Те ако продължават да надуват цените на билетите, ще си гледат сами филмите. Киното е вече луксозно преживяване. Едно семейство трябва да даде към 50 лв. за да отиде на кино. Отделно прескъпите напитки и пуканки, които качват сумата до към 100.

  • 3
    smokingpipe avatar :-|
    smokingpipe

    "Железният човек 3" ... "Мъж от стомана" ... " Не човек , а желязо "...


    Такъв е животът .
    И в Холивуд .

  • 4
    petar_georgiev avatar :-(
    petar_georgiev

    Дами и господа - драги зрители. Някога киното се смяташе за Изкуство. Днес (като че ли) става дума само за пари. Много и САМО ПАРИ! (Както красноречиво говори статията.)
    САМО това ли искаме за себе си? Само ТОВА ли искаме да научат децата ни - най-запалените зрители?? САМО на такива "звезди" и "герои" ли искаме да подражават? САМО това ли може да им покаже света, хората, живота? Да, наивни въпроси, но ... може би... може би...

  • 5
    bolgaroliub avatar :-|
    bolgaroliub

    Абе да върви на майната си холивуд....тая фабрика за мозъчно промиване и маймунясване на човеците....

  • 6
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Факт е, че на холивудските студии и сценаристи всъщност им се изчерпаха смислените сценарии. В последните години не сме свидетели на нищо друго освен фантасмагории с изсмукани от комиксите супергерои и апокалиптични истории. Всичко е вече толкова предъвкано, че вече никой не иска да го гледа.

    Един добър и завладяващ филм не иска сто милионен бюджет. Достатъчно е много по-малко, но са нужни добра история и истинска актьорска игра.

  • 7
    dreamer79 avatar :-|
    атанас

    [quote#6:"КЛЮЧАРЪ"]Един добър и завладяващ филм не иска сто милионен бюджет. Достатъчно е много по-малко, но са нужни добра история и истинска актьорска игра.[/quote]
    Не очаквай системата да се обърне толкова лесно. Стигнало се е сценарий да се пише по математически модели кое колко процента от таргет групата харесва, колко дълго да продължи сцена, за да не почне да се отвлича вниманието, сметки колко плаща рекламодател, та да се появи чантата на героинята на едър план... Всичко това в един момент искаш да мине към изкуство? Примерно 10000 човека правят филми и всеки от тях получава пари да прави нещо продаваемо- 30 секунди бой, 10 секунди целувка, 5 пъти повторено "Ще ти скъсам задника от бой!", 20 едри плана на мускулестия герой и т.н. Всичко това се снима на син екран и после се наслагват ефекти за най-лесно, а актьорът не трябва да умее да играе, а да е просто продаваемото лице. Сравни го с истинското изкуство, където операторът твори изложба от кадри, режисьорът насочва кой какво да прави, актьорът трябва да изживее ролята и на това примерно кадър на дъжд в София да иска да чакаш да се появи дъждовен ден.

    Холивуд се изяжда, но и не само там е проблемът. Да си представим връщане на старото кино без ефекти. Тогава къде отиват парите за модерни зали с цялото озвучаване? На нормален филм стигат и евтини колони и големите скъпи кина реално вече ще бъдат конкурирани от малките, дето днес не са предпочитани. А 3D манията? Зала за такива прожекции вече ще стане излишна, не че днес по-скоро 3D извън Аватар не остана 3-4 слоя да са един зад друг и да имаш усещане, че гледаш наредени една зад друга пощенски картички, а не реалистичен триизмерен образ. А новата мания с 4D? Индустрията нарои много неща и определено никой в нея няма да е доволен от стъпка назад, защото се губят куп налети в глупости пари.

    А всъщност кой масов зрител иска изкуство? Сравни посещаемостта на Железния човек с тази на филм на Уди Алън или Алмодовар, на европейските филми. Реално публиката в масата си наистина търси комерсиален бълвоч, но пък и на всеки му писва да има 10 поредни филма по игра, която и вече не е актуална, в които просто човечета стрелят наред, както правиш ти пред рсто, след петия филм за бой с танкове вече не ти се гледа шести и седми. Ни публиката е готова за добро качествено кино, ни Холивуд знае какво да пусне хем да е бълвоч, хем да не е вече до болка писнало. Интересна ситуация и дано се намери добро решение във времето. А независимото кино винаги ще си го има, така че на мен лично не ми пука.

  • 8
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    Не, сериозно. Харчат по $200-$300 милиона за актьори и ефекти, а имам чувството, че за сценаристи нещо не им достигат парите. Трудно ми е да повярвам, че толкова няма талантливи хора, които да напишат добър сценарий, пък бил той и по комикс. Обаче не се случва, а защо за мен е пълна мистерия.

  • 9
    izabell avatar :-|
    izabell

    Позицията "Гръм след гръм" се ще се сменя.Пример дава пак Холивуд.

  • 10
    ladin avatar :-|
    ladinn

    Холивуд започва да има все по-сериозна конкуренция от страна на телевизионните продукции, които вече започват да се промъкват и в интернет - примерно Нетфликс прави сериали, при това много добри и търсени. Има и не малко фестивали за независимо кино с много добри продукции. И тази конкуренция ще става по-силна и по-гъвкава. Докато преди десетина години за независимите филми и телевизията се смяташе, че са някак встрани и са предимно територия на по-неуспешни или залязващи звезди, сега големите имена изобщо не се свенят да тръгват към тези жанрове. Освен това и публиката е доста по-претенциозна и образована, доста по-фрагментирана. Има за всеки по нещо. Новите технологии променят света с голяма скорост, нормално е да се отрази на всички сфери.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.