Decathlon ще размести пазара на спортни стоки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Decathlon ще размести пазара на спортни стоки

Френската компания ще отвори и по един обект във Варна, Пловдив и Бургас след софийските

Decathlon ще размести пазара на спортни стоки

Френският бранд влиза с три магазина в София и с планове за 50 млн. лв. инвестиция до няколко години

Радостина Маркова
39152 прочитания

Френската компания ще отвори и по един обект във Варна, Пловдив и Бургас след софийските

© Надежда Чипева


150 млн. лв. е годишният пазар на спортни стоки в България по данни на Sport Depot

Над 30 000 продукта за 70 вида спорт под един покрив. Така накратко може да бъде описана концепцията на френската верига спортни хипермаркети Decathlon. На 29 август тя отваря първия си магазин в България – обект с търговска площ от 3500 кв.м в местността Камбаните, в югоизточната част на София. Амбицията на френската марка е с него да внесе на местния пазар на спортни стоки изцяло нова концепция, базирана на достъпни цени, собствени марки и иновативни продукти.

Къде ще има магазини

България е 19-ата страна, в която влиза Decathlon (виж карето). Това става чрез дружеството "Декатлон България".

"Балканите са сред малкото европейски пазари, на които имаме по-слабо присъствие, и българският пазар е важно допълнение на картата на нашето развитие като марка. Освен това концепцията ни е изключително подходяща за пазар като българския, защото предлага най-доброто съотношение качество - цена", посочва генералният мениджър за страната Алекс Джоло.

На картата на Decathlon за момента е единствено София, където френската марка планира да отвори още два магазина. Първият от тях вече се строи в района на бул. "Владимир Вазов" и ще е готов до края на годината, а вторият ще е в рамките на търговския център Plaza West до околовръстното шосе в жк "Люлин". Неговото отваряне ще е през пролетта или лятото на 2014 г.

Първият етап от експанзията на Decathlon, която се очаква да отнеме 3-4 години, обхваща още обекти в Бургас, Варна и Пловдив. Общата инвестиция в шестте обекта се оценява на 50 млн. лв., като около 1/3 от тях се падат на първия софийски магазин под името "Декатлон - Витоша", съобщиха от компанията.

Следващият етап от развитието на марката ще включва обекти в по-големите градове на страната като Стара Загора, Русе, Плевен... Хоризонтът на тези планове обаче е дългосрочен и до голяма степен зависи от резултатите на веригата в страната. Успоредно с инвестициите в магазини тя ще развива и електронни продажби, за да покрие и по-малките населени места.

Генералният мениджър на Decathlon Алекс Джоло
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

В името на собствените марки

От средата на 80-те години компанията развива портфолио от собствени марки, които към момента са над 20. Сред тях са Tribord за морски спортове, Quechua – за планински, B'twin – за велосипеди, и др. В магазините на Decathlon те заемат 85-90% от асортимента, като се предлагат в съответните категории заедно с продукти на водещи производители на спортна екипировка като Adidas, Speedo, Wilson и др. Външните за Decathlon брандове обаче са слабо застъпени в магазините на веригата, докато собствените й марки покриват пълната гама продукти в различните ценови категории – от по-достъпна екипировка за начинаещи в даден спорт до високотехнологичните, но и по-скъпи принадлежности за запалени и професионални спортисти.

Описаната дотук концепция обяснява и политиката на достъпни цени. От една страна, тя се дължи на затворения цикъл на производство и продажби на Decathlon. От друга, на по-ниските рекламни и маркетингови разходи за поддържане на мрежа от собствени марки, особено на фона на рекламните бюджети, които всяка година заделят водещи спортни брандове като Nike, Puma, Reebok и др. Подобно на тези производители и Decathlon използва спонсорството на професионални спортисти и отбори за налагане на марките си, но в значително по-ограничени размери. Сред примерите са спортните екипи Kipsta, които облича един от най-силните баскетболни отбори в Италия - Montepaschi от Сиена.

Маркетинговата политика на компанията обаче е свързана преди всичко с подкрепа на масовия спорт. Подобна ще е практиката и в България, най-вече чрез организация на различни прояви във и извън магазините на марката. "Можем да сложим Decathlon на тениските на някой футболен отбор, но не виждам как това ще запали повече хора по този спорт", смята Алекс Джоло.

Друг аспект, с който се свързва името на Decathlon, са иновативните продукти. Собственикът на бранда – френската група Oxylane, притежава един от най-големите развойни центрове в света, всяка година присъжда награди за иновации и вади на пазара над 50 нови разработки.

Разместване на пластовете

Влизането на Decathlon в България няма как да не размести пазара на спортни стоки. Това вече пролича по засилената рекламна и промоционална активност на търговците в сектора, макар и повечето да я обясняват с обичайните сезонни разпродажби.

Сред примерите е най-голямата верига за спортни продукти Sport Depot (15 магазина в страната), която започна масирана промоционална кампания в обектите си. Магазините на марката единствени в някаква степен конкурират Decathlon като мащаб и богатство на асортимента. Изпълнителният директор на дружеството "Спорт депо" Мариана Анастасова обаче не вижда във френската верига пряк конкурент. Причината е, че френската марка позиционира продуктите си основно в средната към ниска ценова категория, докато Sport Depot е ориентирана по-скоро към високия клас продукти на водещи световни марки.

"Ние предлагаме изцяло т.нар. A-брандове в производството на спортна екипировка. Става въпрос за имена като Adidas и Nike, които вече имат определени ценови позиции и лоялни клиенти", посочи Мариана Анастасова. Дори при влизането на Decathlon да се усети отлив на купувачи от по-високите марки, той ще е временен, смята тя. Според нея ценовото предимство на френската марка се усеща най-вече при спортните облекла и обувки, докато при уредите и екипировката Sport Depot предлага конкурентни оферти.

Мениджърският екип на Decathlon също не посочва свой пряк конкурент в България отчасти и заради липсата на магазини с подобна концепция до момента. "Имаме много конкуренти. Някои от тях са специализирани в определени спортове, други предлагат по-широка гама продукти", коментира управителят на "Декатлон - Витоша" Максим Бодри. Той обаче определи българския пазар като развиващ се и очаква с влизането на марката той да се разрасне.

Точни числа за обема на пазара на спортни стоки в страната обаче за момента дават единствено от Sport Depot, които го оценяват на 150 млн. лв. годишно. Според Мариана Анастасова голяма част от продажбите са на по-евтини или немаркови продукти, които са в ниския ценови клас и се очаква да бъдат най-засегнати от влизането на Decathlon.

Търговците в този сегмент обаче също не изказват притеснения от конкуренцията на френската марка.

"Разглеждала съм асортимента им и не мисля, че има припокриване между нашите и техните продукти. Освен това нашата мрежа от магазини е значително по-широка и на по-достъпни места", коментира Нели Харалампиева, която управлява продажбите на дребно на Mat Star. Марката обувки е сред най-популярните в т.нар. бюджетен клас продукти, като около 60% от асортимента й са спортни модели. Дали покрай влизането на Decathlon или покрай сезонните разпродажби обаче през последните месеци тя също е сред брандовете с активна реклама, включително и телевизионна.

От "Хет трик ентърпрайз", които представляват марката Buldozer, отказаха коментар по темата.

Глобалното присъствие

Историята на марката води началото си от френския град Лил, където през 1976 г. Мишел Льоклерк отваря първия си магазин с идеята да събере под един покрив принадлежности за различни видове спорт на достъпни цени. От там се ражда и брандът Decathlon – заемка от олимпийската дисциплина "десетобой". През годините групата се разраства извън Франция, като експанзията й вече обхваща не само Европа, но и бързо развиващи се пазари като Индия, Русия, Бразилия... На Балканите Decathlon присъства в Турция, а отскоро – и в Румъния, където се произвеждат и голяма част от продуктите й за европейския пазар. България е третата и за момента единствена нова страна в региона, където френската марка влиза.
150 млн. лв. е годишният пазар на спортни стоки в България по данни на Sport Depot

Над 30 000 продукта за 70 вида спорт под един покрив. Така накратко може да бъде описана концепцията на френската верига спортни хипермаркети Decathlon. На 29 август тя отваря първия си магазин в България – обект с търговска площ от 3500 кв.м в местността Камбаните, в югоизточната част на София. Амбицията на френската марка е с него да внесе на местния пазар на спортни стоки изцяло нова концепция, базирана на достъпни цени, собствени марки и иновативни продукти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    tzvetkov9 avatar :-|
    tzvetkov9

    Ако почнат и да произвеждат в БГ ще е много хубаво...

  • 2
    bateVal avatar :-|
    bateVal

    Най-накрая го дочакахме Декатлон-а и в България :-)

    До коментар [#1] от "tzvetkov9":
    Ха дано!

  • 3
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    дано е за добро !

  • 4
    nicks avatar :-|
    nicks

    Спорт депо е един от най-смешните магазини. Уж много стока и голямо разнообразие, пък все нямат номера и всички стоки са с егати цените. При положение че мога да си пазарувам от спорт директ и ибей кажете ми една причина да го правя в България ?

  • 5
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#1] от "tzvetkov9":

    Made in China...

  • 6
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    До коментар [#4] от "nicks":

    Ми примерно ако си купуваш ски обувки, кънки и пр. стоки които трябва да ги пробваш и измериш.

    А иначе браво на Декатлон. Дано да поразбутат малко картелираният роден пазар на спортни стоки.

  • 7
    richardnixon avatar :-|
    richardnixon

    Само чуждите инвестиции придават на Бг европейски вид! Останалото включая туризмът си е дива Азия!

  • 8
    tsonislav avatar :-|
    tsonislav

    До коментар [#4] от "nicks":

    твоят коментар е като да кажеш - " това излизането по заведения е най-смешните изживявания. Уж много мацки има и голямо разнообразие, пък все не са ти навити и имат егати изискванията. При положение че мога да си хвана някоя от Гепиме.ком и Свалки.бг, кажете ми една причина да го правя в бар? "

  • 9
    v_v avatar :-|
    v_v

    "Френският бранд"- неудобство ли изпитвате от българския език!?

  • 10
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Ние предлагаме изцяло т.нар. A-брандове в производството на спортна екипировка. Става въпрос за имена като Adidas и Nike, които вече имат определени ценови позиции и лоялни клиенти", посочи Мариана Анастасова.

    Марката Аctuell, съвсем не е от А брандовете. Когато говорим за Nike, продуктите предлагани в Спорт Депо са доста далеч от колекциите, в Европа. Що се отнася до Аdidas, предпочитам да си купувам от Outlet Център и от фирмените магазини - асортимента е по-богат. Точно в А брандовете Спорт Депо са подобно на ликвидационна разпродажба... Jack Wolfskin е с такива цени, с които те отказва веднага! Все пак, това, в което французите ще трябва да настигнат нашите е електронния магазин.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK