Компаниите за луксозни стоки се надпреварват за контрол над суровините

Големите производители на парфюми отглеждат собствени поля с жасмин и рози

Компаниите за луксозни стоки се надпреварват за контрол над суровините

Повишеното търсене и конкуренцията карат фирмите да инвестират в затваряне на производствения цикъл

5597 прочитания

Големите производители на парфюми отглеждат собствени поля с жасмин и рози

© Reuters


Производители на луксозни стоки като LVMH и Kering стават все по-активни в придобиването на доставчици на нужните им редки съставки като крокодилски ферми и розови полета, съобщава Reuters в свой репортаж. Съревнованието за контрол над суровините е логична стъпка на луксозните марки след сериозните инвестиции, направени от тях през последните години, главно с цел разширяване на търговските им мрежи в нововъзникващите пазари.

"Готови сме да направим нужните инвестиции, когато нашето ноу-хау и суровини, свързани с качеството на продуктите ни, са застрашени", коментира пред агенцията Гийом дю Сейн, отговарящ за производството и капиталовите инвестициите в Hermes.

Кашмир за милиарди

В илюстрация на новата тенденция през миналия месец LVMH се съгласи да плати 2 млрд. евро за 80% от италианската Loro Piana. Това е един от най-големите производители на кашмир в света, разполагащ със собствени стада от лами викуня, чиято вълна се смята за много ценна. Според анализаторите с времето Loro Piana ще се фокусира основно върху снабдяване на марките на LVMH като Fendi и Celine, като спре да доставя на конкуренцията. Едно палто на Loro Piana се прави от вълната на 25-30 животни и се продава за около 14 хил. евро в магазините в Милано, което е показателно за това колко е ценен този ресурс.

Същевременно в часовникарската индустрия компании като собственикът на Cartier Richemont, както и собственикът на Gucci Kering също увеличават инвестициите си в доставчици на компоненти. По този начин отговарят на действията на Swatch Group, която започна да се отказва от сделките с трети страни и се фокусира върху собствените си марки.

Последните тенденции в луксозния сектор са насочени към постигане на вертикална интеграция – контролиране на всичко от транжорната до търговския щанд. Според анализатора на пазара на луксозни стоки от Bernstein Марио Ортели това дава на фирмите конкурентни предимства, повдига бариерите за влизане в сектора и подчертава имиджа на висококачествените им продукти.

Повечето инвестиции в доставчици засега са на стойност 20 до 50 млн. евро. През 2011 г. LVMH похарчи 60 млн. евро за придобиването на производителя на циферблати ArteCad и още 47 млн. за 51% от хонконгския производител на крокодилски кожи Heng Long. Анализаторите очакват големите марки да поддържат този темп на придобивания. Към края на юни в баланса на LVMH е имало парични резерви от 1.9 млрд. евро, което показва, че има достатъчно пари за харчене.

Секторни тенденции

Козметичните гиганти Dior, Chanel и Hermes започнаха да сключват ексклузивни партньорства с производителите на растителни суровини, за да гарантират доставките. Dior сключва сделки с фермери от Швейцария и Африка, за да подсигури съставките, нужни за производството на новите парфюми и кремове, които ще бъдат пуснати на пазара през 2014 г. Комапнията инвестира и в закупуването на хиляди декари земя във Франция, където ще отглежда жасмин и рози. "Желанието ни е да подсигурим постоянство в качеството на използваните продукти, за което е нужно да можем да ги проследяваме", коментира Едуард Жарвес, комуникационен директор в Christian Dior.

Chanel също има собствено производство на рози и жасмин. За производството си на дрехи миналата година компанията купи шотландския производител на кашмир Barrie Knitwear, като също така притежава доставчици на платове и кожи като Lesage и Lemari. Производителят на чанти Hermes придоби ферма за алигатори в Луизиана и две крокодилски ферми в Австралия. Цените на висококачествените крокодилски кожи достигат няколко хиляди евро, като за една чанта модел Kelly са нужни средно три броя.

Луксозните компании обаче срещат ограничения върху каква част от ресурсите могат да получат контрол. Hermes например е изправен пред затруднени доставки на основната суровина за производството си – телешка кожа. Производителите се ръководят основно от търсенето на телешко месо, чието забавяне води до намаляване на броя отглеждани животни. Същевременно търсенето на луксозни стоки продължава да расте, което е повишило цената на най качествените продукти с 20-30% за последната година.

За Hermes обаче няма икономически смисъл да отглежда собствени стада, тъй като 80% от стойността на животните е в месото, а само една или две от всеки 10 кожи са достатъчно добри за производство на чанти. Компанията се опитва да противодейства на намаления брой кожи, като финансира ваксиниране на животните срещу тения, която причинява белези, и по този начин се подобри качеството.

Производители на луксозни стоки като LVMH и Kering стават все по-активни в придобиването на доставчици на нужните им редки съставки като крокодилски ферми и розови полета, съобщава Reuters в свой репортаж. Съревнованието за контрол над суровините е логична стъпка на луксозните марки след сериозните инвестиции, направени от тях през последните години, главно с цел разширяване на търговските им мрежи в нововъзникващите пазари.

"Готови сме да направим нужните инвестиции, когато нашето ноу-хау и суровини, свързани с качеството на продуктите ни, са застрашени", коментира пред агенцията Гийом дю Сейн, отговарящ за производството и капиталовите инвестициите в Hermes.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Чиста земя и чиста вода,какво му трябва друго на розовото поле.Ах да и Слънце;)

  • 2
    atropin avatar :-|
    atropin

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    А, и някой да опъва каиша на тръстиката.

  • 3
    jordani avatar :-|
    jordani

    До коментар [#2] от "atropin":

    Не на тръстиката, а на розите... хич не е лесно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход