IKEA вече е лидер на пазара и очаква да расте още

Компанията не се е отказала от магазин във Варна, но планът е замразен

   ©  Георги Кожухаров
   ©  Георги Кожухаров
Продуктите за родетели и деца са акцентът в каталога на компанията за 2014 г.

След двегодишна работа в България IKEA планира да расте още. През тази година очакванията са приходите на дружеството да нараснат с поне 15% спрямо 2012 г. Това каза за "Капитал Daily" Тео Муратидис, управител на софийския магазин на IKEA. Поводът беше обявяването на каталога на мебелната компания за 2014 г.

Вече най-голям

За 2012 г. приходите на "Хаус маркет България" (както се казва българското дружество на гръцкия франчайз представител), с което веригата навлезе на българския пазар, са били 62.7 млн. лева по данни от финансовия му отчет.

Това прави IKEA лидер на пазара от миналата година (виж графиката). Дотогава най-голяма беше веригата АИКО. Българският обект на шведската верига държи малко под 10% от пазара, ако се приеме, че общият обем на продажбите на мебели и стоки за дома в България е около 350 млн. евро, на колкото го оценяват от IKEA (в тази сума не влизат оборотите на веригите от типа "направи си сам").

Компанията очаква и над 20% увеличение на броя на посетителите в магазина през тази година при близо 1.6 млн. през миналата.

Муратидис обясни, че резултатите и приходите на IKEA надминават очакваните, особено на фона на относителна стабилност на мебелния пазар в България през последните две години.

Той добави, ча "Хаус маркет" не се е отказала от плановете си да отвори втори магазин в България - край Варна, но към момента този проект е замразен. Миналата година компанията беше пред финализиране на сделка за терен за строителство, но развитие по проекта не е имало.

Новите попълнения

В новия каталог на IKEA за 2014 г., който беше представен вчера, върху обичайните 328 страници са показани новите решения за обзавеждане и декорация на дома. Близо 100 нови продукта са ориентирани към взаимоотношенията родители - деца, които са и новият акцент в предлагането на веригата.

През юни е минала и втората вълна от проучването The Play Report, проведено по поръчка на компанията. В нея са изследвани 8000 родители в осем държави и сред 8000 родители и 3000 деца в други 25 държави. Като тенденция се очертава, че 71% от родителите биха искали да прекарват повече време с децата си и че 73% от децата на възраст между 7 и 12 години предпочитат да си играят с родителите, вместо да гледат телевизия, и че 38% от тях биха искали това да се случва по-често. На тази база компанията ориентира предлагането си към родителите и децата.

През миналата година IKEA издаде първия си интерактивен каталог. През тази приложението "ИКЕА каталог" за мобилни устройства дава възможност на потребителите да проверят как биха паснали в дома им над 100 продукта, като ги визуализират на желаното от тях място в стаята. Онлайн версията на каталога също предлага допълнително съдържание под формата на галерии с видеоклипове, снимки и линкове към новите неща.

Шведският мебелен гигант дойде на българския пазар през есента на 2011 г., когато беше отворен магазинът в София. Той навлезе в страната чрез договор за франчайз с компанията House Market S.A., управляваща пет магазина на IKEA в Гърция и един в Кипър. През тази година най-голямата верига магазини за обзавеждане за дома е дебютирала в Литва, Йордания и Египет. Сега тя има 343 магазина в 42 страни в света.

Тежка година за сектора

Янко Маринов, директор "Маркетинг и реклама" на магазин "Лабиринт" в София:

"Не мисля, че има растеж в продажбите през първото полугодие на тази година. Продажбите се задържат засега. Летните месеци са трудни,  хората смятат, че не трябва да влизат в излишни разходи, зареждаме по-малко, но пък продаваме и онлайн вече. Имаме собствена мебелна фабрика в Стралджа, но сме ограничили производствения й асортимент само до корпусна мебел. В период на криза свиваме бюджета за реклама, но разчитаме на онлайн продажбите и директните комуникации с потребителите. Продажбите се активизират през септември, тогава хората

обзавеждат повече детски стаи. Около Коледа и Нова година също има интерес към мебели, хората искат промяна и обновяват дома си, за да живеят по-добре."

Петър Почалеев, търговски директор на магазини "Явор" с осем обекта в столицата и страната:

"През 2012 г. пазарът на мебели бе свит. Но през тази година отбелязваме раздвижване и отчитаме ръст в продажбите за първото полугодие спрямо същия период на 2012. Статистиката показва, че като цяло пазарът на мебели не расте, следователно увеличението на продажбите в нашите магазини е резултат от намалението при конкуренцията. За нас върхова беше 2008 г. След това започна кризата и настъпи прелом. Но сега тенденцията се обръща и ние се надяваме, че след година и половина - две ще стигнем продажбите от 2008 г."