IKEA вече е лидер на пазара и очаква да расте още
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

IKEA вече е лидер на пазара и очаква да расте още

IKEA вече е лидер на пазара и очаква да расте още

Компанията не се е отказала от магазин във Варна, но планът е замразен

19801 прочитания

© Георги Кожухаров


Продуктите за родетели и деца са акцентът в каталога на компанията за 2014 г.

След двегодишна работа в България IKEA планира да расте още. През тази година очакванията са приходите на дружеството да нараснат с поне 15% спрямо 2012 г. Това каза за "Капитал Daily" Тео Муратидис, управител на софийския магазин на IKEA. Поводът беше обявяването на каталога на мебелната компания за 2014 г.

Вече най-голям

За 2012 г. приходите на "Хаус маркет България" (както се казва българското дружество на гръцкия франчайз представител), с което веригата навлезе на българския пазар, са били 62.7 млн. лева по данни от финансовия му отчет.

Това прави IKEA лидер на пазара от миналата година (виж графиката). Дотогава най-голяма беше веригата АИКО. Българският обект на шведската верига държи малко под 10% от пазара, ако се приеме, че общият обем на продажбите на мебели и стоки за дома в България е около 350 млн. евро, на колкото го оценяват от IKEA (в тази сума не влизат оборотите на веригите от типа "направи си сам").

Компанията очаква и над 20% увеличение на броя на посетителите в магазина през тази година при близо 1.6 млн. през миналата.

Муратидис обясни, че резултатите и приходите на IKEA надминават очакваните, особено на фона на относителна стабилност на мебелния пазар в България през последните две години.

Той добави, ча "Хаус маркет" не се е отказала от плановете си да отвори втори магазин в България - край Варна, но към момента този проект е замразен. Миналата година компанията беше пред финализиране на сделка за терен за строителство, но развитие по проекта не е имало.

Новите попълнения

В новия каталог на IKEA за 2014 г., който беше представен вчера, върху обичайните 328 страници са показани новите решения за обзавеждане и декорация на дома. Близо 100 нови продукта са ориентирани към взаимоотношенията родители - деца, които са и новият акцент в предлагането на веригата.

През юни е минала и втората вълна от проучването The Play Report, проведено по поръчка на компанията. В нея са изследвани 8000 родители в осем държави и сред 8000 родители и 3000 деца в други 25 държави. Като тенденция се очертава, че 71% от родителите биха искали да прекарват повече време с децата си и че 73% от децата на възраст между 7 и 12 години предпочитат да си играят с родителите, вместо да гледат телевизия, и че 38% от тях биха искали това да се случва по-често. На тази база компанията ориентира предлагането си към родителите и децата.

През миналата година IKEA издаде първия си интерактивен каталог. През тази приложението "ИКЕА каталог" за мобилни устройства дава възможност на потребителите да проверят как биха паснали в дома им над 100 продукта, като ги визуализират на желаното от тях място в стаята. Онлайн версията на каталога също предлага допълнително съдържание под формата на галерии с видеоклипове, снимки и линкове към новите неща.

Шведският мебелен гигант дойде на българския пазар през есента на 2011 г., когато беше отворен магазинът в София. Той навлезе в страната чрез договор за франчайз с компанията House Market S.A., управляваща пет магазина на IKEA в Гърция и един в Кипър. През тази година най-голямата верига магазини за обзавеждане за дома е дебютирала в Литва, Йордания и Египет. Сега тя има 343 магазина в 42 страни в света.

Тежка година за сектора

Янко Маринов, директор "Маркетинг и реклама" на магазин "Лабиринт" в София:

"Не мисля, че има растеж в продажбите през първото полугодие на тази година. Продажбите се задържат засега. Летните месеци са трудни,  хората смятат, че не трябва да влизат в излишни разходи, зареждаме по-малко, но пък продаваме и онлайн вече. Имаме собствена мебелна фабрика в Стралджа, но сме ограничили производствения й асортимент само до корпусна мебел. В период на криза свиваме бюджета за реклама, но разчитаме на онлайн продажбите и директните комуникации с потребителите. Продажбите се активизират през септември, тогава хората

обзавеждат повече детски стаи. Около Коледа и Нова година също има интерес към мебели, хората искат промяна и обновяват дома си, за да живеят по-добре."

Петър Почалеев, търговски директор на магазини "Явор" с осем обекта в столицата и страната:

"През 2012 г. пазарът на мебели бе свит. Но през тази година отбелязваме раздвижване и отчитаме ръст в продажбите за първото полугодие спрямо същия период на 2012. Статистиката показва, че като цяло пазарът на мебели не расте, следователно увеличението на продажбите в нашите магазини е резултат от намалението при конкуренцията. За нас върхова беше 2008 г. След това започна кризата и настъпи прелом. Но сега тенденцията се обръща и ние се надяваме, че след година и половина - две ще стигнем продажбите от 2008 г."

Топ 10 търговци на дребно на мебели
Продуктите за родетели и деца са акцентът в каталога на компанията за 2014 г.

След двегодишна работа в България IKEA планира да расте още. През тази година очакванията са приходите на дружеството да нараснат с поне 15% спрямо 2012 г. Това каза за "Капитал Daily" Тео Муратидис, управител на софийския магазин на IKEA. Поводът беше обявяването на каталога на мебелната компания за 2014 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

42 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    IKEA -та на Околовръстното е разочарование лично за мен - китайски боклуци на двойно по-скъпи цени от тези в магазините на IKEA в Западна Европа. Гръцките собственици незнайно защо са решили, че българите са много по-богати от гърците, и са решили да надуят цените двойно.

  • 2
    birdman avatar :-|
    birdman

    Абсолютно подкрепям по-горното мнение, не сме баламурници да плащаме по-високи цени ... аз предпочитам Мобо, Мондо или Виденов .

  • 3
    finland avatar :-|
    Finland

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    До коментар [#2] от "niceprson":

    Трябва да се направи подписка и да се прати до шведската централа на ИКЕА :) Нищо че вече са продали франчайз правата на Гърците - подронва се имиджа на компанията!

  • 4
    nogica avatar :-|
    nogica

    как ги видяхте тези по скъпи цени много ми е чудно?
    сравних цените сега в каталозите и не видях разлика,може би гледате само промо цени.

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Абсолютно! А качеството е под всякаква критика.

  • 6
    a.nice avatar :-|
    hope

    Пожелавам им да фалират, а пазара им да си го поделят български фирми, които разкриват работни места в България.

  • 7
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv

    Евтина платена публикация.

  • 8
    kireto avatar :-P
    Кирето

    До коментар [#5] от "Нефертити":

    [quote#5:"Нефертити"]Абсолютно! А качеството е под всякаква критика. [/quote]

    Защо мислиш така?
    Я оная шведка, как тряскаше кухненските шкафове, като не я пуснаха на Златните на море и останаха здрави...

    Иначе по темата.
    Пазарували сме няколко пъти в Икеа, предимно дребни неща, лампи, кухненски принадлежности и няколко шкафа, за обувки и др.
    Ма, то жената ме отведе, аз само плащах, та тя каза, че си струвало...

  • 9
    martin132 avatar :-|
    martin132

    Само кебабчетата на входа им стават. Сигурно и от тях са тия приходи, друго обяснение за ИКЕА в България нямам.

  • 10
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Българската Икея не съм виждал, но каквото съм купил от техен магазин, грешка няма. На такива ниски цени продуктите определено си заслужават.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK