Повечето автоморги в страната са незаконни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Повечето автоморги в страната са незаконни

Незаконните площадки си спестяват разходите за изграждане на системи за източване на опасните течности

Повечето автоморги в страната са незаконни

Над 140 акта са съставени от органите при последната проверка

22609 прочитания

Незаконните площадки си спестяват разходите за изграждане на системи за източване на опасните течности

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


419

са известните автоморги по данни на БАР. Фирмите с разрешения са 39.

Масова практика е автоморгите в страната да нямат разрешение за разкомплектоване на стари атомобили. За това сигнализираха от Българската асоциация по рециклиране (БАР). Tова води и до нелоялна конкуренция в сектора, тъй като незаконните площадки могат да си позволят по-високи цени за изкупуване, тъй като не плащат такси и не се съобразяват с изискванията. По-големият проблем обаче е, че тази дейност създава голям риск за околната среда и здравето на хората, тъй като маслата, акумулаторите и въздушните възглавници на колите са токсични отпадъци и неконтролираното им изхвърляне е опасно, уточниха от БАР.

Една на десет с разрешение

Около една десета от автоморгите в страната са законни, показват изчисленията на "Капитал Daily". По данни на БАР известните досега депа за стари автомобили са 419 на брой. В същото време в регистъра на Изпълнителната агенция по околна среда фигурират 39 компании с общо 52 площадки, които имат разрешения да разкомплектоват излезли от употреба превозни средства. При последната проверка, проведена преди около два месеца заедно със служители на Главна дирекция "Национална полиция", са били съставени над 140 акта от РИОСВ, Националната агенция по приходите и Главната инспекция по труда. Основните нарушения са били извършване на дейност с опасни отпадъци и химикали без необходимите разрешителни, неспазване на правилата за безопасност и т.н.

За да могат да разглобяват стари автомобили, фирмите трябва да имат разрешения както за събиране на опасните химикали и компоненти, така и за черни и цветни метали. Много често под табелите за автоморги се крият незаконни пунктове за изкупуване на скрап, казаха от асоциацията. "Много автоморги не си изваждат необходимите документи не защото процедурите са сложни или таксите високи, а просто защото така им е по-лесно", коментира председателят на БАР Борислав Малинов. По този начин например не им се налага да влагат пари в системи за източване на течностите от колите или пък в защитно покритие. Незаконните автоморги изкупуват акумулатори без киселина, което означава, че тя се източва безконтролно, посочиха от БАР. Не са редки и случаите, когато автомобилите се пресоват, без преди това да се отделят различните видове вредни елементи, и така те постъпват в заводите за преработка на метали.

Автосервизите в схемата

Подобни проблеми има и при голяма част от автосервизите в страната, твърдят от БАР. Повечето от тях нямат договори с лицензирани фирми за предаване на отработените масла, старите гуми или другите опасни отпадъци. По закон автосервизите трябва да събират изгорелите масла в специални контейнери, но на практика повечето от тях ги използват като гориво. Според асоциацията това е изключително опасно, тъй като маслата могат да причинят онкологични заболявания. Друга схема в автосервизите е свалянето на катализаторите на колите с обяснението, че са запушени. След това катализаторите се продават на добра цена, а на тяхно място се слагат резонантни тръби. Това означава, че клиентът е измамен, тъй като тръбите са доста по-евтини. Освен това те не пречистват отпадните газове и на практика не опазват околната среда.

419

са известните автоморги по данни на БАР. Фирмите с разрешения са 39.

Масова практика е автоморгите в страната да нямат разрешение за разкомплектоване на стари атомобили. За това сигнализираха от Българската асоциация по рециклиране (БАР). Tова води и до нелоялна конкуренция в сектора, тъй като незаконните площадки могат да си позволят по-високи цени за изкупуване, тъй като не плащат такси и не се съобразяват с изискванията. По-големият проблем обаче е, че тази дейност създава голям риск за околната среда и здравето на хората, тъй като маслата, акумулаторите и въздушните възглавници на колите са токсични отпадъци и неконтролираното им изхвърляне е опасно, уточниха от БАР.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    pavla avatar :-?
    ПАВЛА

    Учудени?

  • 2
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    "...Повечето автоморги в страната са незаконни..."

    ...то, пък Автокъщите, нали са все законни...:)

  • 3
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА

    До коментар [#2] от "Γαλλα":
    [quote#2:"Γαλλα"]Автокъщите, нали са все законни...[/quote]
    Ми ... те автоморгите са следствие на особено законните автокъщи. Затворен цикъл.

  • 4
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    А тези в междублоковите пространства!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK