Шведската верига мебелни магазини IKEA ще промени стратегията си и ще намали темпа на експанзия, което подчертава различните виждания на новото ръководство на компанията, съобщи Financial Times. В своето първо интервю като изпълнителен директор Питър Ангефьол, който наскоро пое ръководството на веригата от Микаел Олсон, заяви, че няма да следва програмата на предшественика си за удвояване темпа на отваряне на нови обекти. Ангефьол отбелязва, че ще се стреми през следващите години да увеличи броя новооткрити магазини спрямо рекордно ниския им брой тази година – едва пет. Той подчерта, че не споделя плановете на Олсон за отваряне на 20-25 обекта годишно.
В името на традициите
Тази промяна в стратегията има подкрепата на основателя и собственик на веригата – 87-годишния Ингвар Кампард, който предпочита увеличаване на инвестициите в съществуващите магазини за сметка на бързата експанзия. Питър Ангефьол, който за разлика от предшественика си е бил асистент на Кампард, заяви, че ще фокусира усилията си върху подобряване на съществуващата мрежа. Новото ръководство се надява веригата да постигне увеличение на продажбите с 10% годишно и да удвои приходите си до 50 млрд. евро към 2020 г.
Аргумент за забавяне на разрастването са и страховете, че силната корпоративна култура на IKEA, която според Кампарт се корени в провинциалните шведски ценности като пестеливостта, ще претърпи бързо влошаване при прекомерното разрастване на пазари като Индия и Китай. Това няма да е прецедент за фирмата – през 70-те и 80-те години на миналия век плановете за бърза експанзия в Япония и САЩ бяха забавени заради подобни трудности. Управлението на Микаел Олсон след 2009 г. също така беше съпроводено от много трудности в различни части на бизнес империята IKEA, включително корупционни скандали в Русия, разкрития, че в миналото компанията е използвала труда на политически затворници в Източна Германия, и обвинения за шпиониране на работници и клиенти във Франция.
"Нашата цел е никога да не растем по-бързо, отколкото можем да осигурим прилагането на нашата култура и визия. Това е голямо предизвикателство за нас, но мисля, че растежът не IKEA не се изчерпва само с отварянето на нови магазини", заяви 42-годишният Ангефьол.
Лидер в България
Засега IKEA е замразила плановете си да отвори и втори магазин в България, който трябваше да се намира във Варна. През миналата седмица управителят на софийския магазин на IKEA Тео Муратидис обаче заяви пред "Капитал Daily", че фирмата не се е отказала от тези си планове. Две години след стъпването си в страната веригата вече е лидер на мебелния пазар. През 2012 г. приходите на българското дружество на гръцкия франчайз представител -"Хаус маркет България", са достигнали 62.7 млн. лева. През тази година очакванията са те да нараснат с поне 15%, а посетителите да се увеличат с около 20% спрямо 2012 г., когато достигнаха 1.6 млн.
Шведската верига мебелни магазини IKEA ще промени стратегията си и ще намали темпа на експанзия, което подчертава различните виждания на новото ръководство на компанията, съобщи Financial Times. В своето първо интервю като изпълнителен директор Питър Ангефьол, който наскоро пое ръководството на веригата от Микаел Олсон, заяви, че няма да следва програмата на предшественика си за удвояване темпа на отваряне на нови обекти. Ангефьол отбелязва, че ще се стреми през следващите години да увеличи броя новооткрити магазини спрямо рекордно ниския им брой тази година – едва пет. Той подчерта, че не споделя плановете на Олсон за отваряне на 20-25 обекта годишно.
1 коментар
Рационално поведение. Стабилизиране и преживяване на урагана, после ще има достатъчно свободна територия.