Ново начало за Kodak
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ново начало за Kodak

Два от най-успешните продукта в историята на Kodak - фотоапаратите Brownie Special Six-20 (вляво) и Pocket Instamatic 20

Ново начало за Kodak

Знаменитата фирма излезе от процедурата по банкрут с много по-малък бизнес, насочен изцяло към корпоративни клиенти

6173 прочитания

Два от най-успешните продукта в историята на Kodak - фотоапаратите Brownie Special Six-20 (вляво) и Pocket Instamatic 20

© Reuters


Някогашният лидер във фотографската индустрия Eastman Kodak излезе от процедурата по банкрут, до която прибегна заради неуспеха да се впише в дигиталната епоха. Новата по-малка компания няма да се занимава с производство на камери и други продукти и услуги за потребителска фотография, които направиха Kodak световноизвестна марка.

Вместо това дейността ще се насочи към технологии за печат за корпоративни клиенти, компоненти за чувствителни на допир дисплеи за смартфони и таблети и филмови ленти за киноиндустрията. През миналия месец щатският съд одобри плана за преструктуриране на компанията, който изчиства дългове за 4.1 млрд. долара и оставя акционерите й с празни ръце, пише Bloomberg.

Печелившо бъдеще

"Това е тотално нова компания", заявява Антонио Перез, председател и изпълнителен директор на Kodak. "Когато създадохме ново портфолио, бяхме съвсем наясно, че навлизаме късно на тези пазари. Единственият начин да си успешен в такава ситуация е да навлезеш на пазара с революционни технологии и силно диференцирани ценови оферти и точно това ще предложим", заявява той.

Според прогнозата на Перез новата фирма ще отчете приходи от 2.5 млрд. долара през 2013 г., като се изключат звената, които вече са продадени или отделени. Очакванията са печалбата преди данъци и такси да достигне 167 млн. долара. "Марката Kodak остава силно ценена в индустрията по цял свят и ще продължи да носи печалба чрез лицензионни сделки", отбелязва изпълнителният директор. Перез ще остане на тази позиция още една година, ако не му бъде избран заместник по-рано. Още три години след това ще остане специален съветник на управителния съвет.

Повечето от необезпечените кредитори на Kodak, които получиха по 4-5 цента за всеки долар при банкрута, са се възползвали от правото си да купят акции в новата компания. В опитите си за преструктуриране след 2003 г. Kodak съкрати около 47 хил. служители. Фирмата влезе в процедурата по банкрут със 17 хил. служители и излезе от нея с 8500.

Процедура по банкрут

Kodak поиска защита от кредитори по Глава 11 от щатското законодателство през януари 2012 г., след като вече беше изразходвала 3.4 млрд. долара в преструктуриране, но въпреки това не успя да се адаптира към съвременните условия на бизнеса за фотографско оборудване и материали. Освен производството на потребителски продукти Kodak трябваше да продаде около 1100 свои патента за технологии за цифрова обработка на изображения, за да изплати свои дългове и пенсионни обещетения на служителите си в САЩ и Великобритания. Архивът от милиарди снимки и потребителски албуми в услугата Kodak Gallery пък беше прехвърлен към сайта Shutterfly. Заради банкрута фирмата загуби правата и над залата Kodak Theatre, където се провежда церемонията на филмовите награди "Оскар".

Възход и падение

- Eastman Kodak е основана през 1881 година  град Рочестър, щата Ню Йорк, от изобретателя Джордж Ийстман и бизнесмена Хенри Стронг. В основата на успеха й стоят редица революционни изобретения - през 1888 г. фирмата пуска на пазара първия фотоапарат с хартиена светлочувствителна лента, а през 1889 г. - и с целулоидна лента. Точно този технологичен пробив позволява на Томас Едисон да разработи филмовата камера.

- По ирония на съдбата Kodak също така изобретява дигиталната камера – технологията, чийто възход сложи край на десетилетното лидерство на фирмата при потребителската фотография.

- Kodak инвестира значителни средства в развитие на цифровите технологии, но не успя да  постигне комерсиален успех и да задържи позициите си на съвременния пазар на цифрови фотографски принадлежности и материали.

- През 2004 г. заради намалялото търсене компанията се отказа от продажбата на лентови фотоапарати, а след това и на фотографски ленти.

Някогашният лидер във фотографската индустрия Eastman Kodak излезе от процедурата по банкрут, до която прибегна заради неуспеха да се впише в дигиталната епоха. Новата по-малка компания няма да се занимава с производство на камери и други продукти и услуги за потребителска фотография, които направиха Kodak световноизвестна марка.

Вместо това дейността ще се насочи към технологии за печат за корпоративни клиенти, компоненти за чувствителни на допир дисплеи за смартфони и таблети и филмови ленти за киноиндустрията. През миналия месец щатският съд одобри плана за преструктуриране на компанията, който изчиства дългове за 4.1 млрд. долара и оставя акционерите й с празни ръце, пише Bloomberg.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Колко наши "гиганти" ги очаква същия път..... Европейски, не български :-)

  • 2
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Текстът под снимката е напълно мързеливо-грешен.

    Макар серията Brownie да е много популярна, моделът Special Six-20 не е нещо особено. Произвежда се произвежда само няколко години - от 1938 до 1942. Докато един от най-ранните модели - Brownie No.2 е на върха почти 35 години. Милиони бройки са произведени от нея и модификациите и (2А, 2C и др) - по груби сметки над 10 милиона.
    От Brownie 127 излизат също няколко над 5 милиона между 1952 и 1967 година.

    А това за Pocket Instamatic 20 е съвсем смешно. Едно, че не е най-успешния им джобен модел и второ - Instamatic, а не Pocket Instamatic са истинският хит. Джобните камери от тази модификация се произвеждат само от 1972 до 1976 и от тях са направени около 25 млн. A от Instamatic са продадени над 60 млн между 1963 и 1976, но някои модели от тях продължават да се произвеждат и до края на 80-те.

    И въобще, не камерите, а филмите са най-успешните продукти на Кодак във любителската и професионална фотография и в киното. Кодахром се произвежда над 70 години - от 1935 чак до 2009, а Ектахром от 1946 до 2011.



  • 3
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    През 2004 г. заради намалялото търсене компанията се отказа от продажбата на лентови фотоапарати, а след това и на фотографски ленти.
    ---
    там някъде си купих цифров фотоапарат, колко да беше 1.6 Mpx...
    еее кви времена бяха :)


    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.